تاکید پزشکیان بر وحدت کشورهای اسلامی در محکومیت صهیونیستها

اقتصاد ایران: روسای مجالس الجزایر، سنگال و مالی به‌صورت جداگانه با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

- اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز چهارشنبه در دیدار «آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است،‌ بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملات و روابط با سنگال بویژه در بخش اقتصادی و سیاسی  و همچنین  اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور در دوره جدید تاکید کرد.

وی در ادامه ضمن تجلیل از مواضع سنگال در دفاع از ملت مظلوم فلسطین، توسعه روابط دو کشور و ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر در مسائل و تحولات بین المللی از جمله جنگ غزه را ضروری دانست و افزود‌: کشورهای اسلامی باید با صدایی رسا و یدی واحد، در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه نقش آفرین باشند.

آمادو مامه ژوپ رئیس مجلس سنگال نیز دراین دیدار با تمجید از مواضع مستحکم و قاطع جمهوری  اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین مواضع  سنگال و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین را بسیار نزدیک دانست و گفت:ریاست حدود پنجاه ساله بر کمیسیون استیفای حقوق مردم فلسطین در سازمان ملل از افتخارات سنگال است .

رئیس مجلس سنگال همچنین  ضمن تبریک مجدد انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در سال گذشته اشاره و بر علاقمندی کشورش نسبت به بهره گیری از دانش، تخصص و تجارب ایران در بخش های مختلف انرژی، بهداشت و درمان و آموزش و همچنین اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تاکید کرد.

** ایران علاقمند به گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با سنگال است

پزشکیان صبح امروز چهارشنبه در دیدار «جائو رئیس»، رئیس مجلس مالی، با محکومیت شدید اقدام جنایتکارانه منجر به شهادت «حاج اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به منظور شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود، اینگونه اقدامات را مغایر با همه کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و نشانه عجز و استیصال دشمنان دانست و تاکید کرد‌: بی‌شک مقاومت ملت قهرمان و مظلوم فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد و این اقدامات جنایتکارانه خللی در عزم و اراده فلسطینیان در احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه همچنین بر ضرورت وحدت و انسجام کشورهای اسلامی در محکومیت اینگونه اقدامات بزدلانه و جنایتکارانه تاکید کرد.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار ضمن قدردانی از پیام تبریک مقامات عالی‌رتبه مالی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور در دوره جدید تاکید کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد در اولین فرصت کمیسیون مشترک دو کشور را به منظور بررسی راهکارهای ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی برگزار و توافقات آن را در مسیر اجرا قرار دهیم.

رئیس جمهور همچنین توسعه ارتباطات پارلمانی میان ایران و مالی را تسهیل کننده روند گسترش روابط تهران-باماکو دانست و خواستار تعامل بیشتر مجالس دو کشور در این زمینه شد.

جائو رئیس، رئیس مجلس مالی نیز در این دیدار ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را اقدامی وحشیانه و جنایتکارانه خواند و آن را محکوم کرد.

رئیس مجلس مالی همچنین در ادامه ضمن تبریک انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، بر علاقمندی کشورش برای گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرد.

** غربی‌ها صهیونیست‌ها را به ادامه کشتار مردم غزه تشویق می‌کنند

پزشکیان صبح امروز چهارشنبه در دیدار آقای «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر که به منظور حضور در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، در پاسخ به تسلیت رئیس مجلس الجزایر که ترور اسماعیل هنیه را حادثه دردناک و جانسوز دانسته بود، تداوم اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در توسل به ترور در سراسر جهان و همچنین کشتار زنان و کودکان فلسطینی و حمله وحشیانه به بیمارستان‌ها و منازل مردم را ناشی از حمایت‌هایی دانست که آمریکا و برخی کشورهای غربی از این رژیم تروریستی به عمل آورده‌اند.

رئیس جمهور در همین زمینه افزود: امروز آمریکا و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، نه تنها با اعمال استانداردهای دوگانه جنایات صهیونیست‌ها را در تضییع حقوق فلسطینیان توجیه می‌کنند، بلکه با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی عملا این رژیم را به تداوم جنایت و کشتار تشویق می‌کنند، بنابر این بر همه کشورهای اسلامی واجب است، با اتحاد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، خود را در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی نظام سلطه توانمند کرده و مانعی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه پاره تن جهان اسلام در فلسطین باشند.

پزشکیان در ادامه با تشکر از پیام تبریک محبت‌آمیز رئیس جمهور الجزایر با تاکید بر راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و دوست، از جمله الجزایر افزود: ارتقای روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معادله‌ای برد-برد است که پیشرفت توامان و تامین متقابل منافع دو کشور را به دنبال دارد.

«ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه الجزایر هیچگاه از پیگیری حقوق حقه مردم مظلوم فلسطین برای آزادی این سرزمین کوتاه نخواهد آمد، گفت: لازم می‌دانم مراتب تسلیت خود را به مناسبت ترور جانسوز آقای هنیه به شما و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کنم. رژیم صهیونیستی گمان می کند با این اقدامات می‌تواند مقاومت را شکست دهد، اما از این نکته غافل است که چنین جنایاتی روحیه و عزم مقاومت را بیش از پیش تقویت می‌کند.

رئیس مجلس الجزایر همچنین با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری ایران در مدتی کوتاه و ابلاغ آرزوی موفقیت رئیس جمهور کشورش، پزشکیان را فردی شایسته برای این مسئولیت بزرگ دانست و اظهار داشت: تلاش برای گسترش روابط بر اساس احترام و منافع متقابل اصول بنیادین سیاست خارجی الجزایر است و امیدوارم بر همین مبنا بتوانیم مسیر گسترش روابط فیمابین را دنبال کنیم.

ابراهیم بوغالی با یادآوری سفر شهید رئیسی به کشورش، تشکیل کمیته پیگیری اسناد و توافقات مشترک میان دو کشور را از اصلی‌ترین دستاوردهای این سفر دانست و بر اهمیت تسریع در اجرای توافقات دو طرف تاکید کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ