التهابات بازار ارز هیجانی و زودگذر است

اقتصاد ایران: در پی انتشار اخبار مربوط به شهادت رهبر دفتر سیاسی حماس، بازار ارز دچار التهاباتی شد اما واقعیت این است که وقتی بازار با هیجانات زودگذر همراه شود، به سرعت نیز حباب ایجاد شده، تخلیه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار طلا و ارز از صبح امروز و در پی اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی حماس در تهران، واکنش‌های هیجانی نشان دادند و روند صعودی به خود گرفتند.

در حال حاضر بررسی میدانی از بازار حکایت از آن دارد که دلالان و سوداگران با استفاده از فرصت پیش آمده در پی افزایش نوسانات در بازار هستند تا قیمت‌ها بالاتر رود؛ وضعیت در کانال‌های تلگرامی نیز به همین رویه بوده و قیمت دلار از مرز ۶۰ هزار تومان گذشته است.

این وضعیت در بهار امسال و پس از عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نیز رخ داده بود اما در همان زمان نیز شاهد بودیم که بازار بعد از گذشت مدت کوتاهی به روال قبل خود بازگشت.

بنابراین تجربه نشان داده که وقتی بازار با هیجانات زودگذر همراه می‌شود، پس از گذشت مدتی، به روال قبل خود باز می‌گردد و حباب ایجاد شده نیز تخلیه می‌شود. از این رو مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند.

نکته قابل توجه آن است که قیمت ارز در روزهای گذشته در حال گذر از کانال ۵۷ هزار تومان و ورود به کانال ۵۶ هزار تومان بود اما امروز به یکباره و بعد از انتشار اخبار مربوط به تنش‌های سیاسی روند صعودی به خود گرفت؛ بنابراین باید تاکید کرد که این افزایش قیمت‌ها صرفاً واکنش هیجانی بازار به رویدادها بوده و تداوم نخواهد داشت.

طبق تاکید کارشناسان، نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخدادهای سیاسی را بلندمدت دانست زیرا واقعیت این است که نوسانات اینچنینی کاملاً مقطعی و زودگذر است.

سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در این خصوص تاکید کرده است که تجربه بانک مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. در حال حاضر نرخ ارز با وجود خبرهای منفی واکسینه شده است اما ممکن است دلال‌ها و بعضی صراف‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند. به نظر من سرمایه گذاران عاقل‌تر از آن هستند که در شرایط فعلی پول‌های خود را در ارز سرمایه گذاری کنند.

به گفته سیدعلی، با توجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز بار دیگر موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، چرا که این جهش همچون گذشته، فروکش خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ