برنامه ریزی برای صنعت گردشگری بر پایه داده‌های آماری است

اقتصاد ایران: رشت _ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان گفت: بر اساس داده‌های آماری ارایه شده برنامه ریزی و مدیریت صنعت گردشگری در اولویت قرار می‌گیرد.

محمد علی حسینی نسب در گفت گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان گیلان با توجه به موقعیت اقلیمی و جغرافیایی ممتاز خود علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی غنی از شرایط بسیار مناسبی برای جذب گردشگران برخوردار است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری این استان افزود: گیلان به جهت توانمندی‌های مؤثر در حوزه گردشگری به عنوان استان معین و مقصد گردشگری تلقی می‌شود.

حسینی نسب با بیان اینکه برآورد تعداد مسافران و گردشگران ورودی و اقامت کننده در گیلان دارای اهمیت ویژه ای است، گفت: بر اساس داده‌های آماری ارائه شده برنامه ریزی و مدیریت صنعت گردشگری در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آمارهای کمی و آمارهای کیفی حوزه گردشگری گیلان افزود: برای هر دسته (با توجه به دستورالعمل ستاد خدمات سفر) روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای شاخص‌های منحصر به خود هستند. آمارهای کیفی عمدتاً از طریق مصاحبه و ارائه پرسشنامه به گردشگران در ایام نوروز و پیک سفر انجام می‌شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه برای به دست آوردن آمار کمی ورود گردشگران به استان روش‌های متنوع‌تری در دسترس قرار دارد، گفت؛ آمار کمی دارای دو شاخص مسافران ورودی (واحد سنجش نفر) و مسافران اقامت کننده (واحد سنجش نفر- شب) است.

به گفته حسینی نسب، مدل آمارگیری مورد استفاده برای برآورد مسافران ورودی به استان از نوع آمارگیری دروازه‌ای است که طی آن با توجه به نصب دستگاه ثبت کننده در ورودی‌های استان آمار تردد خودرو (ورودی، خروجی) به روش تمام شماری و برخط محاسبه می‌شود و همچنین جمع آوری برآورد مسافران اقامت کننده (نفر-شب) در مراکز اقامتی رسمی تحت پوشش اداره کل نیز از طریق نرم افزار آماری به صورت آنلاین انجام می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: در خصوص مراکز اقامتی موقت شامل خوابگاه‌های دانشجویی، پانسیون، مهمانسرای ادارات، خانه‌های استیجاری، مدارس و خانه‌های معلم، کمپ‌های شهرداری و بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی، حسینیه‌ها و مساجد و سایر مراکز اقامتی آمار مربوطه توسط ارگان‌های مرتبط جمع آوری می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه آمار اقامتی از مراکز مختلف گردشگری از طریق سامانه به این اداره کل ارائه می‌شود، گفت: این آمارها همراه با مشخصات فردی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد و پلاک خودرو نیست (این اطلاعات به دلیل محرمانه بودن فقط در اختیار مراکز امنیتی و انتظامی قرار دارد)، ممکن است بازدید یک فرد از شهرستان‌های مختلف استان و یا اقامت در مراکز مختلف اقامتی، چندین بار در نرم افزار ثبت شده باشد.

حسینی نسب یادآور شد: این آمار به صورت مشخصات فردی به نهادهای امنیتی و صرفاً به صورت کمی (عددی) به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه می‌شود و به صورت تجمیع شده از مرکز آمار این اداره کل اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته وی، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات شخصی مسافران، تفکیک آمار به صورت نفر امکان پذیر نبوده و آمارهای مشابه ارائه شده مربوط به سایر استان‌هایی که جز مقاصد گردشگری به شمار می‌روند نیز نشان دهنده پیروی از همین روش برای آماربرداری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ