جدیدترین پلاس ملی

اقتصاد ایران: عصر خودرو- جدیدترین نسخه شاهین با پسوند پلاس به زودی قرار است با موتور و گیربکس جدید و تغییراتی اندک در امکانات روانه بازار شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نسخه جدید سایپا شاهین با تغییر گیربکس از CVT به 6 سرعته AT پا به جاده می‌گذارد.

تغییرات بیرونی
شاید لقب سخت‌ترین راه تشخیص تفاوت تیپ‌های یک خودرو در ایران از نمای بیرونی، مناسب شاهین باشد. این خودرو تفاوت ظاهری کمی با نمونه CVT دارد، نصب لوگو AT روی گلگیر جلو، تغییر آنتن از نوع معمولی به کوسه‌ای و اضافه شدن قطعات کرومی از جمله این تغییرات است. واقعا جای تعجب دارد که چرا سایپا تغییرات بیشتری در ظاهر این خودرو نداده است. حداقل طرح یا رنگ رینگ‌های این خودرو را می‌توانست مورد بازنگری قرار دهد.

تغییرات فنی
مهم‌ترین تفاوت نسخه پلاس با نمونه‌های قبلی اضافه شدن یک موتور 16 سوپاپ به جای 8 سوپاپ است. موتور ME16 که نسخه بهینه شده TU5 است، روی شاهین پلاس نصب شده که در بهترین حالت 111 اسب‌بخار و 150 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برند DAE به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. اضافه شدن سیستم CVVT، تغیییر گیربکس از CVT به AT و موتور 16 سوپاپ بهینه همگی سبب شده تا حس رانندگی با این خودرو در مقایسه با نسخه CVT بهتر باشد. البته موتور تنفس طبیعی ، دریچه گاز برقی و 52 کیلوگرم اضافه وزن سبب شده تا چالاکی و شتاب اولیه بهتر نمونه توربو را در این خودرو شاهد نباشیم. سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب یکپارچه میله پیچشی است که این ترکیب در اکثر سدان‌های این رده استفاده شده است و در این مورد ایرادی به این سدان 1330 کیلوگرمی وارد نیست.



امکانات رفاهی و ایمنی
از لحاظ ایمنی سایپا تغییراتی در این نسخه اعمال نکرده و همچنان دو کیسه هوا (راننده و سرنشین)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، ترمز جلو و عقب دیسکی ضامن سلامتی سرنشینان در شاهین پلاس هستند.

امکانات جدیدی که به شاهین پلاس اضافه شده عبارت‌اند از: آنتن کوسه‌ای، شیشه دودی عقب، قطعات هیدروگرافی طرح چوب، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، تغییر طرح تودوزی چرم صندلی‎‌ها، ‎تریم داخلی دو رنگ مشکی و کرم، مالتی مدیا 10 اینچی لمسی، کروزکنترل و محدودکننده سرعت. ای کاش حداقل کیسه‌هوای جانبی، آینه الکتروکرومیک، کنسول زیرآنجی سرنشینان عقب و سنسور باران به این خودرو اضافه می‌شد تا حداقل شاهین پلاس در بحث آپشن در برابر رقبای مستقیم حرفی برای گفتن داشته باشد.

دو کیسه‌هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور نور، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، صندلی‌های چرمی و کامپیوترسفری امکانات ثابت اکثر نسخه‌های شاهین است که در این خودرو نیز وجود دارند.

طراحی بیرونی
در بحث طراحی از نظر نگارنده شاهین در برابر دیگر خودروهای داخلی طراحی هماهنگ و پخته‌تری دارد. نمای جلو خودرو کاملا با سایر نماها همخوانی دارد. زاویه جلوپنجره و چراغ و خطوط روی کاپوت همگی به درستی در این خودرو اجرا شده‌اند. از بغل که به خودرو نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین نقطه ضعف سایز کوچک رینگ‌های این خودرو است که امیدواریم در نسخه‌های بعدی رینگ 16 اینچی به این خودرو اضافه شود.

طراحی عقب خودرو بدون هرگونه اضافه کاری و استفاده از طرح تکراری چراغ‌های به هم پیوسته، کاملا ساده و شکیل طراحی شده است. البته ارتفاع به نسبت زیاد عقب باعث شده تا اندکی از زیبایی نمای عقب این خودرو کاسته شود. حجم صندوق 422 لیتر است که برای خانواده 4 نفره مناسب ارزیابی می‌شود.



طراحی داخلی
درب خودرو را که باز می‌کنیم در نگاه اول متوجه چند تغییر می‌شویم. صندلی راننده برقی شده و تریم داخلی دو رنگ مشکی کرم شده است که قبل‌تر در نسخه اولیه سایپا شاهین دیده بودیم. کابین دو رنگ سبب شده تا نمای داخلی خودرو دلبازتر و شکیل‌تر باشد. متاسفانه کیفیت متریال داشبورد به نسبت قبل هیچگونه تغییری نداشته و همچنان از متریال سفت (HARD TOUCH) استفاده شده است. البته فراموش نکنیم که متریال استفاده شده در داشبورد اکثر رقبای شاهین پلاس، همین مدل است.

یکی دیگر از نکات مثبت و بهبود یافته این خودرو در نمای داخل، تعویض مانیتور با نمونه 10 اینچی است که دید بهتری به راننده و سرنشینان خودرو ارائه می‌کند. در فضای جلو کمبود خاصی احساس نمی‌شود.

درب عقب خودرو را که باز می‌کنیم با فضایی مناسب برای سرنشینان مواجه می‌شویم که البته فقط همین مورد مناسب ارزیابی می‌شود زیرا امکانات مناسبی برای سرنشینان عقب تعبیه نشده است. نبود زیرآرنجی، دریچه تهویه هوا عقب، شارژر و حتی چراغ مطالعه برای سرنشینان از کمبودهای این خودرو در ردیف عقب هستند.

در نهایت تصمیم با شماست که به جمع شاهین پلاس سواران بپیوندید یا اینکه به رقبای این خودرو سلام کرده و آن‌ها را به عنوان خودروی خود انتخاب کنید.

نویسنده: محمد کمال‌پور

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ