خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرایند مرمت

اقتصاد ایران: بیرجند- رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرایند مرمت است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدامیر سلیمانی رباطی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: خانه تاریخی فولادی در حریم درجه یک بافت تاریخی بشرویه و مجاور با محله تاریخی سرپل از محلات چهارگانه بافت تاریخی شهر بشرویه واقع شده و در زمره بناهای دو ایوانه با پیمون متوسط، ساخته شده با مصالح خشت خام و ملات گل قرار می‌گیرد.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: خانه تاریخی فولادی با مشارکت مالک و اعطای تسهیلات تبصره‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در مراحل تکمیل مرمت قرار دارد که پس از مرمت و تجهیز در قالب اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی‌در مورد تاریخ بنا گفت: مطالعه کالبد بنا و ویژگی‌های نیارشی ساخت آن را به دوره پهلوی اول مربوط می‌سازد.

سلیمانی گفت: در بشرویه‌ی دوران پهلوی اول بناهای بزرگ پیمون و عمدتاً دوایوانه با نبوغ معماران بومی ساخته می‌شود که به خوبی می‌توان وجه تمایز آن با بناهای دوران قبل از پهلوی را تشخیص داد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه افزود: در این دوران ایوان‌ها، میانسرا و اتاق‌ها بزرگ‌تر و به تبع آن دیوارهای اصلی نگهدارنده بنا نیز قطورتر و ضخیم‌تر می‌شود و سر ایوان‌های گلفام از ابداعات جدید معماری این دوره در بشرویه است.

سلیمانی رباطی بیان کرد: در دوره‌های قبل از پهلوی اول که بناها با مشارکت معماران غیربومی و بومی ساخته می‌شد ولی از اواخر دوره قاجار معماران بومی که در مکتب معماری یزدی به استادی رسیده‌اند خود بانی بناهایی می‌شوند که شاهدی قوی از نبوغ آنان است.

وی گفت: این نوع معماری در برگیرنده سبکی خاص از معماری دوران متاخر اسلامی هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ