صنعت ساخت تونل‌های ترافیکی در ایران، مستلزم تحول است

اقتصاد ایران: نایب رییس انجمن بین‌المللی تونل گفت: صنعت ساخت تونل‌های ترافیکی در ایران، مستلزم تحول است و باید طی سال‌های آینده، شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال رستمی استاد دانشگاه و نایب رئیس انجمن بین‌المللی تونل در نشست تخصصی بین‌المللی «فرصت‌ها و چالش‌های به‌کارگیری دستگاه‌های حفار مکانیزه قطر بزرگ در ایران»، در خصوص شرایط و ملاحظات فنی استفاده از این نوع دستگاه‌های حفار برای احداث تونل‌های ترافیکی (سواره رو و ریلی) گفت: امروزه استفاده بهینه از فضاهای زیرسطحی به منظور بهره‌مندی از زندگی بهتر در سطح کلانشهرهای دنیا، یک الزام و اولویت به حساب آمده و تفکر احداث تونل‌های بزرگ مقطع نیز در همین راستا مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های حفار مکانیزه قطر بزرگ نسبت به دستگاه‌های حفار رایج و موجود در پروژه‌های داخلی، بسیار بزرگ‌تر بوده و شرایط کار با آنها الزامات خاص خود را طلب می‌کند، افزود: امروزه در مقوله ساخت تونل‌های شبکه مترو کلانشهرها، ایده حفر تونل‌های بزرگ مقطع جهت جانمایی ایستگاه‌ها در زیر سطح زمین و یا گذر از تقاطع‌ها در مقاطع زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته است. من معتقدم این امر در پروژه‌های تونلی کشور ما نیز باید مدنظر قرار گیرد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بنابراین می‌توان گفت صنعت ساخت تونل‌های ترافیکی در ایران هم ناگزیر مستلزم تحول است و قاعدتاً انتظار می‌رود طی سال‌های آینده، شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم.

گفتنی است طی سال‌های اخیر، احداث تونل‌های بزرگ مقطع در برخی کشورهای اروپایی و خصوصاً در کشور چین رواج بیشتری یافته و به همین دلیل میزان تولید دستگاه‌های حفار مکانیزه قطر بزرگ نیز بیشتر شده است.

در کشور ما هم بیش از ۴۰ دستگاه حفار مکانیزه وجود دارد که عموماً برای احداث تونل‌های انتقال آب و با قطرهای ۵ الی ۶ متر استفاده می‌شود. از این تعداد دستگاه تی بی ام، ۱۴ دستگاه برای حفر تونل‌های ترافیکی (سواره رو و ریلی) فعال بوده و هستند.

پروژه‌های شبکه مترو تهران طی ادوار گذشته (۲۰ سال اخیر) عموماً از ۲ الی ۳ دستگاه حفار مکانیزه فعال بهره مند بوده‌اند و انتظار می‌رود در راه پیش رو که توسعه شبکه حمل و نقل عمومی را طلب می‌کند، بر تعداد این دستگاه‌ها افزوده شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ