رشد ۱۵برابری درآمد سامسونگ در فصل دوم ۲۰۲۴ به‌لطف تب‌وتاب هوش مصنوعی

اقتصاد ایران: درآمد سامسونگ در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ به‌لطف هوش مصنوعی رشد ۱۵ برابری تجربه کرد.

سامسونگ گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کرد. کره‌ای‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا برای تراشه‌ها در نیمه‌‌ی دوم سال جاری به‌لطف هوش مصنوعی بالا باشد، چراکه سامسونگ در گزارشش از افزایش بیش از ۱۵ برابری سود عملیاتی خود در فصل دوم خبر داد.

افزایش قیمت تراشه به‌دلیل رونق هوش مصنوعی، به رشد درآمد بخش‌ تراشه‌های حافظه، گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌ سامسونگ کمک کرده است.

سامسونگ انتظار دارد در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴، سرورهای هوش مصنوعی بخش بیشتری از بازار تراشه‌های حافظه را به خود اختصاص دهند چرا که ارائه‌دهندگان اصلی خدمات ابری و شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خود در هوش مصنوعی را گسترش می‌دهند.

نمودار تغییرات درآمد سامسونگاز سال ۲۰۲۲ تا فصل دوم ۲۰۲۴
LSEG

عملکرد سهام سامسونگ بهتر از شاخص‌ کلی بازار بوده است؛ به‌این معنی که سرمایه‌گذاران نسبت‌به آینده‌ی سامسونگ خوش‌بین هستند.

سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه‌ی آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) به ۱۰٫۴ تریلیون وون (۷٫۵۲ میلیارد دلار) افزایش یافت که بالاترین سود عملیاتی سامسونگ از فصل سوم ۲۰۲۲ تاکنون محسوب می‌شود و با بازگشت بخش تراشه به سوددهی، پس از رکودی که به‌دلیل کاهش تقاضا ناشی از همه‌گیری کرونا ایجاد شده بود، میسر شده است. درآمد سامسونگ نیز ۲۳ درصد افزایش یافت و به ۷۴ تریلیون وون (۵۳ میلیارد دلار) رسید.

بخش تراشه، سود ۶٫۴۵ تریلیون وونی (۴٫۶ میلیارد دلار) را گزارش کرد که بالاترین عدد از سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ تاکنون و دومین سوددهی متوالی این بخش به‌حساب می‌آید.

رشد چشمگیر تقاضا برای تراشه‌های DRAM رده‌بالا مانند تراشه‌های رم پهن‌باند (HBM) که در پردازنده‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شوند و تراشه‌های مورد استفاده در دیتاسنترها و دستگاه‌هایی که خدمات هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند، به افزایش قیمت تراشه‌ها کمک کرده است.

سامسونگ می‌گوید که درآمد HBM در فصل دوم حدود ۵۰ درصد نسبت‌به فصل گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر SK Hynix نیز که رهبر تولید تراشه‌های HBM محسوب می‌شود در گزارش مالی خود اعلام کرد که به‌لطف هوش مصنوعی، بالاترین سود فصلی خود را از سال ۲۰۱۸ تاکنون به‌ثبت رسانده است.

سامسونگ هنوز نتوانسته تا استانداردهای انویدیا را برای تراشه‌های HBM نسل پنجم به نام HBM3E برآورده کند؛ اگرچه به‌روایت رویترز، انویدیا از HBM نسل چهارم سامسونگ با نام HBM3 در GPU-های H20 که برای بازار چین توسعه یافته‌اند، استفاده می‌‌کند.

سامسونگ اعلام کرد که با افزایش تمرکز ظرفیت تولید روی HBM و DRAM و SSD-های مخصوص سرور برای کاربردهای هوش مصنوعی، عرضه‌ی تراشه‌های حافظه برای گوشی و کامپیوترهای شخصی در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی محدود خواهد شد.

مقالات مرتبط
  • جهش ۹۳۳ درصدی سود سامسونگ؛ کره‌ای‌ها فراتر از انتظار ظاهر شدند
  • سامسونگ و گوگل روی قابلیت‌های بیشتر بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند

درآمد بخش موبایل سامسونگ به دلیل افزایش هزینه‌ی قطعات، با کاهش حدود ۸۱۰ میلیارد وونی (۵۸٫۸ میلیون دلار) نسبت‌به سال قبل مواجه شد، اگرچه حجم عرضه‌ی گوشی‌ سامسونگ با ۵۴ میلیون دستگاه ثابت ماند.

سامسونگ انتظار دارد که به‌دلیل افزایش تقاضا برای گوشی‌های پرچمدار با قابلیت‌های هوش مصنوعی و لوازم جانبی مانند ساعت‌های هوشمند، تقاضای کلی برای گوشی‌های هوشمند در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴ نسبت‌به سال قبل افزایش یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ