تاکسیرانان برای خرید تاکسی برقی باید کمک بلاعوض دریافت کنند

اقتصاد ایران: عصر خودرو- سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران گفت: تاکسیرانان باید کمک‌های بلاعوض دریافت کنند تا بتوانند با شرایط آسان‌تری اقدام به جایگزینی خودروهای فعلی خود با برقی کنند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، شادی مالکی اظهار کرد: هم اینک شهرداری تهران تسهیلاتی را در حد توانش به تاکسیرانان برای جایگزینی خودروهای خود با برقی ارائه کرده است. علاوه براین خواستار و پیگیر تحقق ماده 12 (قانون رفع موانع تولید) برای ایجاد شرایط سهل‌تر رانندگان هستیم. امیدواریم این مهم محقق شود.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ تعیین شده خودروهای برقی در توان مالی رانندگان تاکسی نیست افزود: قطعا قیمت خودرو برقی نسبت به تاکسی‌های دوگانه سوز فعلی متفاوت و گرانتر است اما در برنامه‌ریزی‌های آتی تلاش می‌کنیم تا حتما در قالب‌های دیگری، کمک‌های مناسبی به تاکسیرانان ارائه شود تا آنان بتوانند به آسانی اقدام به جایگزینی تاکسی‌های خود با خودروهای برقی مدرن کنند.

سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران با تاکید به رویکرد تشویقی تاکسیرانانی که اقدام به خرید خودرو برقی می کنند، افزود: معتقدم رانندگانی که اقدام به خرید تاکسی‌های برقی می کنند به لحاظ آنکه به کاهش آلودگی و هوای پاک کمک می‌کنند باید تشویق شوند، باید تمهیداتی در این راستا اتخاذ شود تا بتوانیم به آنان کمک کنیم.

مالکی درباره شیوه فعالیت تاکسی‌های برقی در سطح شهر هم افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است تاکسی‌های برقی به صورت گردشی ویژه در سطح شهر فعالیت کنند. تاکسیرانی هم پیش از این بصورت خطی اقدام به جابجایی مسافر می‌کردند با برقی شدن خودرو بصورت گردشی ویژه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا نرخ کرایه تاکسی‌های برقی در شورای شهر تهران مصوب شده است یا خیر؟ افزود: نرخ کرایه این تاکسی برقی‌ها مشخص شده است و با توجه به اینکه این خودروهای گردشی هستند هیچ افزایش نرخ کرایه ای در خطوط تاکسیرانی نداریم و صرفا نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی ویژه 50 درصد افزایش خواهد داشت.

سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود تاکسی‌های برقی فقط در بخش تشریفات خدمات ارایه می دادند؟ گفت: در حال حاضر تاکسی‌ها بصورت گردشی ویژه در بخش تشریفات چون فرودگاهها، هتل‌ها، راه آهن، سازمان‌ها فعال هستند اما هدف این نبوده که این خودروها فقط بصورت تشریفاتی و (وی آتی پی) خدمات ارائه دهند بلکه هدف اصلی این است که خودروهای برقی در محورهای پرتردد و پرترافیک شهر تهران فعال شوند تا بتوانند بخشی از آلودگی هوا را برطرف کنند.

مالکی ابراز امیدواری کرد با تحقق ماده 12 (قانون رفع موانع تولید)، قیمت تمام شده تاکسی برقی برای راننده کاهش یابد و شرایط جایگزینی و خریداری این تاکسی‌های مدرن آسانتر شود تا راننده مجبور به دریافت تسهیلاتی در قالب وام و پرداخت اقساط ماهانه نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه‌های تاکسیرانان در جایگزینی خودروهایشان با تاکسی برقی؛ تامین باطری‌های گران این قبیل خودروهاست؛ برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده شده است؟ پاسخ داد: باطری خودروهای برقی دارای گارانتی 5 ساله هستند و خدمات پس از فروش این خودروها ادامه‌دار است.

مالکی در ادامه افزود: درست است که قیمت باطری خودروهای برقی تقریبا 40 درصد قیمت تمام شده خودرو است اما سن فرسودگی این خودروها هم به نسبت خودروهای عادی بیشتر است بنابراین خیلی زود دچار افت قیمت نمی‌شود. یعنی اگر سن فرسودگی خودرو عادی 12 سال است سن فرسودگی خودروهای برقی خیلی بیشتر است.

به گفته وی؛ هم اینک 103 دستگاه خودرو برقی پلاک شده‌اند که در سطح شهر تهران فعال هستند. پلاک مابقی تاکسی‌های وعده داده شده نیز صادر شده و قرار است بزودی در چند روز آینده پلاک می‌شوند.

بر اساس این گزارش، چشم‌انداز مدیریت شهری در سال جاری 1403- ورود 27 هزار و 500 دستگاه تاکسی برقی و پنج هزار دستگاه ون برقی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ