سیاه و سفید کاهش ۳۰ درصدی مالیات عملکرد در اظهارنامه پیش‌فرض

اقتصاد ایران: سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه خود خبر از کاهش ۳۰ درصدی سود فعالیت مودیان در صورت پذیرش اظهارنامه پیش فرض داده است که این موضوع مزیت‌ها و معایبی برای مودیان دارد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیراً سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم که میزان فروش سالانه آنان طی سال 1402 از نصاب اعلامی موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم بیشتر می باشد و الزاما مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی باشند، محاسبه مالیات در اظهارنامه پیش فرض تعبیه شده برای آنان در سامانه سازمان امور مالیاتی با تعدیل تا 30 درصد سود فعالیت صورت گرفته است.

الزام مودی برای پرداخت سریعتر مالیات در چالش سرمایه در گردش

این اقدام سازمان امور مالیاتی در این جهت است که مودیان را تشویق به پرداخت سریعتر مالیات کند. چرا که اگر مودی اظهارنامه ارائه کند، باید وارد فرآیند رسیدگی شود که خود این فرآیند ماه‌ها زمان خواهد برد و در نهایت ممکن است با مورد اعتراض مودی، فرآیند رسیدگی طولانی‌تر شود.

با این حال با توجه به مشکلات مودیان و فعالان اقتصادی برای تامین نقدینگی، اگر مودی اظهارنامه پیش‌فرض سازمان امور مالیاتی را بپذیرد، باید در بازه کوتاه‌تری در سال جاری مالیات را پرداخت کند.

کاهش برخورد مودی با ممیز و تسهیلات بیشتر در پرداخت با پذیرش اظهارنامه پیش‌فرض

نکته مثبت این اتفاق این است که با پذیرش اظهارنامه پیش فرض از سوی مودیان گروه دوم و سوم، دیگر فرآیند رسیدگی به پرونده وجود نخواهد داشت. به این ترتیب مودی دیگر نیازی به برخورد با ممیز مالیاتی را نخواهد داشت. ضمن اینکه می‌تواند از بازه طولانی تری برای تقسیط و پرداخت مالیاتی بهره‌مند شود.

کاهش 30 درصدی سود فعالیت در اظهارنامه پیش‌فرض سبب می‌شود تا مودیانی که دارای دفاتر و اسناد نباشند یا به عبارت دیگر نتوانند اسناد هزینه‌ای خود را به سازمان امور مالیاتی اثبات کنند، مالیات به مراتب کمتری را پرداخت کنند. البته برای اولین سال است که سازمان امور مالیاتی چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار داده است و باید دید در نهایت این اقدام می‌تواند منجر به رضایت مودیان و وصول سریعتر مالیات‌ها شود یا خیر.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ