روشی جدید برای تشخیص سریع سرطان روده بزرگ

اقتصاد ایران: افرادی که از فکر کولونوسکوپی وحشت دارند، اکنون یک گزینه کمتر تهاجمی برای غربالگری کولون و سایر سرطان‌های رکتوم خواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آزمایش خون جدیدی را برای غربالگری سرطان کولورکتال (CRC) برای بزرگسالان بالای ۴۵ سال تایید کرد.

تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار حیاتی است. چنانچه سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه و قبل از گسترش یافت شود، میزان بقای نسبی پنج ساله ۹۱ درصد است. اگر سرطان به نقاط دوردست بدن گسترش یافته باشد، میزان بقای نسبی پنج ساله به ۱۴ درصد کاهش می یابد.

در آزمایش خون «Shield» که توسط شرکت «Guardant Health» و پس از ۱۰ سال تحقیق و توسعه و همکاری با سازمان‌های بهداشتی پیشرو در سطح جهان ابداع شده، یافتن نشانه‌های سرطان در «دی‌ان‌ای» وارد شده از تومورها به جریان خون، ممکن می‌شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده پس از دریافت نتایج کارآزمایی بالینی این فناوری و توصیه یک کمیته مشورتی برای تایید آن اقدام کرد.

داده‌های این کارآزمایی بالینی که روی ۲۰ هزار بیمار در بیش از ۲۰۰ سایت کارآزمایی بالینی در جوامع روستایی و شهری در ۳۷ ایالت انجام شد، نشان داد این آزمایش ۸۳ درصد در تشخیص افراد مبتلا به سرطان کولورکتال و ۸۸ درصد در تشخیص سرطان‌های کولورکتال مرحله یک، دو و سه موفق بوده است.

ارزش آزمایش غربالگری علاوه بر عملکرد، باید با میزان در دسترس بودن آن و میزان احتمال استفاده افراد از آن اندازه‌گیری شود

اگرچه نتایج حاصل از این آزمایش در تشخیص رشد پیش‌سرطانی به خوبی و دقت سایر گزینه‌های غربالگری مانند کولونوسکوپی و آزمایش‌های نمونه مدفوع نیست، اما کمیته مشورتی همچنان آن را توصیه می‌کند زیرا می‌تواند برای تعداد قابل توجهی از افرادی که به سایر گزینه‌های غربالگری مقاوم هستند، کارآمد باشد.

به گزارش یورونیوز، سرطان کولورکتال (CRC) دومین سرطان کشنده در ایالات متحده است و پس از آن سرطان ریه قرار دارد. با این وجود بنا بر اعلام اتحادیه سرطان کولورکتال، از هر سه نفر در ایالات متحده که واجد شرایط غربالگری هستند، یک نفر از آن برخوردار نمی‌شود.

«مایکل ساپینزا»، مدیرعامل اتحادیه سرطان کولورکتال نیز از تایید این آزمایش استقبال کرد و گفت: ارزش آزمایش غربالگری علاوه بر عملکرد، باید با میزان در دسترس بودن آن و میزان احتمال استفاده افراد از آن اندازه‌گیری شود.

«دانیل چانگ»، پزشک متخصص گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست و پروفسور پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد نیز می‌گوید: شکاف مداوم در میزان غربالگری سرطان کولورکتال نشان می‌دهد که گزینه‌های غربالگری موجود برای میلیون‌ها نفر جذابیتی ندارد.

وی افزود به همین دلیل تایید این آزمایش خون را باید یک جهش فوق‌العاده به جلو دانست و یک راه حل قانع کننده برای از بین بردن شکافی که در این موضوع وجود دارد. این تصمیم کمک می‌کند تا آزمایش‌های غربالگری به طور گسترده‌تر در دسترس باشند و با افزایش نرخ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان، می‌توان جان افراد بیشتری را نجات داد.

بنا بر پیش‌بینی انجمن سرطان آمریکا، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۴ مبتلا به CRC تشخیص داده می شوند و این بیماری مسئول بیش از ۵۳ هزار مرگ و میر خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ