آیا «نهج‌البلاغه» در صدا و سیما ممنوع شده‌ است؟!

اقتصاد ایران: حواشی شائبه‌ ممنوعیت استفاده از «نهج‌البلاغه» در تلویزیون ادامه دارد و پیگیری‌ها از صدا و سیما نشان می‌دهد واقعیت چیز دیگری است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با مروری بر برنامه‌های مختلف تلویزیون از بهار 1402 تاکنون، بیش از 300 ساعت برنامه در ساختارهای مختلف برنامه‌سازی اعم از ترکیبی، گفت‌وگومحور، خبری، مستند(گزارشی، محض و ...)، میان برنامه (موشن‌گرافی، انیمیشن و ...)، سخنرانی و ... از شبکه‌های مختلف تلویزیون به سخنان و رهنمودهای گهربار حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه پرداخته‌اند.

پخش سخنان مراجع عظام تقلید و اساتید حوزوی و دانشگاهی همچون آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، استاد رحیم پورازغدی و کارشناسان برجسته معارفی مانند حجج‌اسلام محسن قرائتی، ناصر رفیعی، حسینی قمی، مسعود عالی، محسن قنبریان، سعیدی آریا، فرحزاد و ... که در قالب سخنرانی، منبر و حضور در برنامه‌های مختلف به کتاب ارزشمند نهج البلاغه میراث ماندگار امیرالمومنین حضرت علی(ع) پرداخته‌اند از جمله برنامه‌های ثابت در جدول پخش شبکه‌های مختلف تلویزیون است.

از مهمترین برنامه‌های شبکه یک در این خصوص می‌توان به برنامه «آفتاب شرقی» در تیرماه امسال اشاره کرد که میزبان حجت‌الاسلام قاضی عسگر با موضوع آیین حکومت‌داری در نهج البلاغه با محوریت نامه امام علی(ع) به مالک اشتر بود. این برنامه تاکنون با حضور اساتید دیگری همچون حجج‌اسلام محمدجواد ارسطا و الهی‌راد نیز به موضوع نهج‌البلاغه و شرح خطبه‌های آن پرداخته است.

از دیگر برنامه‌ها که می‌توان به آن اشاره کرد «طرحی برای فردا» و از سری مجموعه سخنرانی‌های تبیینی استاد رحیم‌پورازغدی است که در چندین برنامه به موضوعات مهمی همچون توصیه‌های امام علی(ع) به حکمرانان شهرها، نحوه برخورد با مردم، اهمیت بعد نظارت در حکومت اسلامی و ... پرداخته است.

برنامه «کلمه» نیز با دعوت از کارشناسان به شخصیت علامه جعفری و روش بدیع ایشان در تبیین نهج‌البلاغه و ترجمه و تفسیر ارزنده ایشان به زبان فارسی پرداخته است. دعوت و تکریم حافظان نهج‌البلاغه در برنامه «سیمای خانواده» نیز از دیگر اقدامات شاخص برای تبلیغ و ترویج توجه به این کتاب گرانسنگ انجام شده است.

پخش سخنرانی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی درباره بررسی علت‌های اصلی انحراف انسان از دیدگاه نهج البلاغه، سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی درباره نامه چهل و پنج نهج‌البلاغه، خوانش خطبه 182 نهج‌البلاغه در برنامه «آستان جانان»، «درس‌هایی از قرآن» مشتمل بر سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی درباره «خدمت به مردم برای خدا نه اهداف دیگر» و پخش بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نهج‌البلاغه از دیگر برنامه‌ها و اقدامات شبکه یک سیما بوده است.

شبکه دو سیما نیز موضوع «سیره و روش امام علی(ع)» را با استناد به نهج‌البلاغه توسط حجت‌الاسلام اسماعیل رمضانی در برنامه «کوی محبت» ماه رمضان امسال تقدیم بینندگان خود کرد. در ماه رمضان سال گذشته نیز این شبکه در برنامه «علامت» به بیان سیره و زندگی و بررسی وقایع تاریخی دوران حکومت امام علی(ع) براساس کتاب نهج‌البلاغه با کارشناسی حجت‌الاسلام محسن قنبریان پرداخت. مجموعه سخنرانی‌های ارزشمند آیت‌الله مصباح یزدی با عنوان «اخلاق و سیاست» با موضوع ولایت در نهج‌البلاغه از دیگر برنامه‌های شاخص این شبکه با موضوع نهج‌البلاغه است که در زمستان 1402 پخش شد.

برنامه «سمت خدا» از پربیننده‌ترین برنامه‌های معارفی سیما که از شبکه سه پخش می‌شود، در حال حاضر شنبه هر هفته با حضور حجت‌الاسلام حسینی قمی به سیری در نهج‌البلاغه می‌پردازد. انگیزه های جنگ جمل، پذیرش و آغاز حکومت از موضوعات و محورهای اخیر این برنامه است. همچنین برنامه «ماه من» ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان نیز با کارشناسی حجت‌الاسلام پناهیان به موضوع تبیین چرایی حسد و رشک ورزی به امیرمؤمنان(ع) پرداخت که با استقبال مخاطبان این شبکه همراه بود.

شبکه چهار سیما با پخش بیش از 150 قسمت تنها در سری سوم برنامه «سوره» به طور مفصل به زوایای مختلف نهج‌البلاغه توسط اساتید و کارشناسان حوزه و دانشگاه پرداخته است. موضوعات مهمی همچون نهج‌البلاغه، عرفان، الگوسازی، نظریه‌های عدالت، مسئله‌ نفاق و فساد، خوانش گزینشی، خوانش التقاطی، برنامه «ماجرا» با موضوع کارگزاران حکومت علوی نیز از دیگر برنامه‌های مطرح این شبکه در ایام نوروز 1403 بود.

شبکه قرآن و معارف سیما با تولید بیش از 700 قسمت برنامه در ساختار و موضوعات مختلف به طور خاص به موضوع نهج‌البلاغه پرداخته است که از آن جمله می‌توان به مجموعه 150 قسمتی «یاد خدا»، «حکمت‌های علوی» (تشریح حکمت‌های 36 و... ) «فضیلت‌های علوی»، «درسی از اندیشه علوی» (حکمت‌های نهج البلاغه) مجموعه میان برنامه «حکمرانی تراز» (از زبان شهید جمهور آیت‌الله رئیسی با موضوع ویژگی‌های مدیر اجرایی موفق از نگاه نهج البلاغه)، پوشش کامل کنگره غدیریه در تجلیل از کتاب نهج‌البلاغه، پوشش کامل چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم و نهج‌البلاغه و تولید مجموعه بخش‌های کوتاه یک صد قسمتی «منبر امیر» با موضوع نهج البلاغه (مشتمل بر گزاره‌های تاریخی اعتقادی و اجتماعی و سیاسی) به کارشناسی حجت‌الاسلام حسینی قمی که قرار است به زودی از این شبکه پخش شود، اشاره کرد.

از برنامه‌های مطرح سایر شبکه‌ها می‌توان به برنامه «سدره» شبکه تهران، «نبض الاسلام» و «وقت سحر» شبکه افق، «سر سفره خدا» شبکه پویا و «رواق» شبکه جام‌جم اشاره کرد.

صدا و سیما با در اختیار قرار دادن این گزارش درباره پرداختن به «نهج‌البلاغه»، به سخنان غیرواقعی و مغرضانه یکی از مجریان سابق برنامه‌های ادبی شبکه چهار سیما پاسخ داده که در فضای‌مجازی منتشر شده بود. در عین حال، مجریانی چون رسالت بوذری و نجم الدین شریعتی بارها در برنامه‌های روتین و سحرگاهی خود به بخش‌ها، خطبه‌ها و سخنان امیرالمومنین (ع) اشاره کرده اند. رسالت بوذری که امسال در برنامه سحرگاهی شبکه اصفهان اجرا می‌کرد در برنامه‌های سحر به شکل مستمر به نهج البلاغه پرداخت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ