اسماعیل هنیه؛رهبری که نماد مقاومت سیاسی و نظامی فلسطین بود

اقتصاد ایران: اسماعیل هنیه، رهبر برجسته مقاومت فلسطین از اصلی‌ترین حامیان ورود حماس به عرصه سیاست بود و با نقش فعالی که در برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف ایفا کرد، سهم بزرگی در توسعه قدرت مقاومت فلسطین در سطوح مختلف دارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یکی از برجسته‌ترین رهبران مقاومت فلسطین است که از دوران کودکی در پروژه مقاومت ضد اشغالگران صهیونیست حضور داشت.

هنیه از کودکی در دل پروژه مقاومت ضد اشغالگران حضور داشت

«اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه» در سال 1962 در اردوگاه آوارگان در غرب شهر غزه به دنیا آمد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اسلامی غزه به پایان رساند و با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی در سال 1987 فارغ التحصیل شد. وی در سال 1989 به مدت سه سال در زندان‌های رژیم اشغالگر بود و بعد از آن به منطقه مرج الزهور در مرزهای لبنان و فلسطین تبعید شد.

در سال 1997 اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر شیخ «احمد یاسین» بنیانگذار جنبش حماس و رهبر این جنبش در آن زمان منصوب شد.

هنیه در سال 2005 ریاست لیست «تغییر و اصلاح» را بر عهده داشت که در دومین انتخابات قانونگذاری فلسطین در سال 2006 رای اکثریت را به دست آورد.

در فوریه سال 2006 جنبش حماس، هنیه را به عنوان نخست وزیر فلسطین معرفی کرد و در 20 همین ماه به این منصب رسید. اما در سال 2007 محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اسماعیل هنیه را از این منصب برکنار کرد.

اسماعیل هنیه در ماه مه 2017 به عنوان جانشین خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس شد و بعد از تصدی این پست و از آنجایی که مسئولیت‌های زیادی داشت و باید بر محدودیت‌های محاصره‌ای که بر نوار غزه تحمیل شده بود، غلبه می‌کرد، در میان ترکیه و قطر رفت و آمد داشت و نقش بارزی در فعالیت‌های دیپلماتیک حماس ایفا می‌کرد.

اسماعیل هنیه بعد از آغاز نبرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 گفت: ما به همه کشورها از جمله برادران عرب خود می‌گوییم که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از خودش در برابر رزمندگان مقاومت محافظت کند، چه برسد به اینکه بخواهد برای دیگر کشورها امنیت بیاورد و عادی‌سازی با این رژیم اشغالگر نمی‌تواند درگیری‌ها را حل و فصل کند.

 

شهادت اعضای خانواده هنیه در تجاوزات صهیونیست‌ها

همه خانواده اسماعیل هنیه نیز در کنار او در مسیر مقاومت در برابر اشغالگری حضور داشتند و در جنگ وحشیانه‌ای که رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از 10 ماه پیش تاکنون به راه انداخته، ده‌ها نفر از اعضای خانواده هنیه از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیده‌اند.

در 10 آوریل، حماس از شهادت سه تن از پسران اسماعیل هنیه به نام‌های حازم، امیر و محمد در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خودروی آنها خبر داد. در این جنایت همچنین 4 نوه اسماعیل هنیه از جمله سه دختر و یک پسر به شهادت رسیدند.

اسماعیل هنیه در واکنش به شهادت فرزندان خود گفت: منافع ملت فلسطین بر هر چیزی ارجحیت دارد و پسران و دختران و نوه‌های من هم بخشی از همین مردم هستند.

نقش حماس در قدرت سیاسی و دیپلماسی حماس

هنیه همواره لحن قاطعی در سخنان خود داشت و دیپلمات‌ها و مقامات عربی او را فردی عملگرا می‌دانستند.

هنیه از راه‌های مختلف از جمله تقویت روابط مقاومت فلسطین با جمهوری اسلامی ایران، نقش موثری در توسعه قدرت جنبش حماس داشت.

اسماعیل هنیه زمانی که در سال 2017 غزه را ترک کرد، یحیی السنوار که بیش از دو دهه را در زندان‌های دشمن صهیونیستی گذرانده بود به عنوان رئیس حماس در نوار غزه جانشین او شد.

ادیب زیاده، متخصص امور فلسطین در دانشگاه قطر با بیان اینکه مسئولیت اصلی اسماعیل هنیه مدیریت فعالیت‌های سیاسی با کشورهای عربی بود گفت: هنیه روابط نزدیکی با شخصیت‌های برجسته جنبش حماس و شاخه نظامی این جنبش داشت و در عین حال ستون دیپلماسی حماس به شمار می‌آمد.

اسماعیل هنیه در دوره جوانی خود از فعالان دانشجویی دانشگاه اسلامی غزه بود و هنگام تاسیس جنبش حماس در اولین انتفاضه فلسطین در سال 1987 به این جنبش پیوست.

او یکی از شاگردان شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس بود. هنیه گفت: شیخ یاسین الگویی برای همه جوانان فلسطینی است و ما عشق به اسلام را از او آموختیم و یاد گرفتیم که در برابر ظالمان سر فرود نیاوریم.

در سال 2003 اسماعیل هنیه به یکی از دستیاران مورد اعتماد شیخ یاسین تبدیل شد و یکی از اولین حامیان ورود حماس به عرصه سیاست بود. اسماعیل هنیه در سال 1994 گفت که تشکیل یک حزب سیاسی، حماس را قادر می‌سازد تا با تحولات جدید مقابله کند.

در آن زمان رهبران ارشد حماس ابتدا با ورود به عرصه سیاست مخالف بودند، اما بعد از آن موافقت کردند و همانطور که گفتیم اسماعیل هنیه بعد از پیروزی این جنبش در انتخابات قانونگذاری فلسطین در سال 2006 یعنی یک سال بعد از اخراج ارتش اسرائیل از غزه، نخست وزیر فلسطین شد و تا سال 2007 در این منصب بود.

در سال 2012 زمانی که خبرنگارانی از اسماعیل هنیه پرسیدند که آیا حماس با ورود به عرصه سیاست، مبارزه مسلحانه را رها کرده است یا خیر، هنیه قاطعانه پاسخ منفی به آنها داد و گفت که مقاومت در همه اشکال خود در سطح مردمی، سیاسی، دیپلماتیک و نظامی ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ