بلایی که باران بر سر شالیزارهای گیلان آورد

اقتصاد ایران: «صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خوابیدگی یا ورسِ ۴ درصد شالیزارهای استان که در مرحله خوشه‌دهی قرار دارند، می‌گوید: ۷۵ درصد شالیزارهای گیلان معادل ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در مرحله خوشه دادن قرار دارند که بر اثر بارش رگباری باران، ۴ درصد معادل ۷ هزار و ۴۱۰ هکتار دچار خوابیدگی یا ورس شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، همزمان با ورود موج گرمای بی‌سابقه و طاقت فرسا به کشور، بارش‌های رگباری در گیلان شدت گرفته و۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از شالیزارهای استان را که در مرحله برداشت محصول قرار دارند، دچار خوابیدگی ساقه یا ورس کرد؛ آنگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داده، بیشترین خسارات بارش‌های تابستانی در شالیزارهای شهرستان‌های غربی مانند تالش، آستارا، رضوانشهر، ماسال و املش گزارش شده و کار برداشت محصول را با دشواری و هزینه‌های زیاد مواجه کرده است.

اما مشکل شالیزارهای گیلان پس از بارش‌های اخیر تنها به خوابیدگی ساقه‌ها ختم نمی‌شود؛ چرا که با افزایش خطر بروز بیماری قارچی بلاست در شالیزارهای استان، نگرانی‌ها نسبت به کاهش 25 تا 30 درصدی عملکرد و کیفیت برنج شدت گرفته و به کشاورزان توصیه شده تا با هماهنگی جهاد کشاورزی، از قارچ کش استفاده کنند.

«ورس» در شالیزارهای گیلان


«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خوابیدگی یا ورسِ ۴ درصد شالیزارهای استان که در مرحله خوشه‌دهی قرار دارند، می‌گوید: ۷۵ درصد شالیزارهای گیلان معادل ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در مرحله خوشه دادن قرار دارند که بر اثر بارش رگباری باران، ۴ درصد معادل ۷ هزار و ۴۱۰ هکتار دچار خوابیدگی یا ورس شده‌اند.


محمدی ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ هزار از شالیزارهای استان را در فاز خوشه‌دهی دانست و تصریح می‌کند: در دو درصد این اراضی معادل ۳۵۷۰ هکتار گزارش ورس با وسعت‌های مختلف داشتیم.وی ۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی را نیز در مرحله برداشت دانسته و می‌گوید: ۵۹۶ هکتار از این اراضی دچار ورس شده، اما جای نگرانی نیست، زیرا در این مرحله فقط با افزایش هزینه‌های برداشت مواجه هستیم.


افزایش هزینه‌های برداشت برنج


صالح محمدی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی گیلان مبنی بر زمان آغاز بارش‌های رگباری در استان، می‌افزاید: شالیکاران باید هنگام بارش، خروجی زمین‌های شالیزاری را باز کنند تا از آبگرفتگی شالیزارها و خسارت به محصول جلوگیری شود.‌ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خطر بروز بیماری قارچی بلاست، تصریح می‌کند: بارش‌های تابستانه علاوه بر افزایش هزینه‌های برداشت، فیزیولوژی رشد برنج را کندتر می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از فروکش کردن آب باران در زمین‌ها، ابری بودن هوا و افزایش دمای هوا، احتمال بیماری بلاست در شالیزار وجود دارد، به کشاورزان توصیه می‌کند تا در یک مرحله، از داروی‌های ضد قارچ ویژه بلاست برای مقابله با این بیماری در شالیزارهای خود استفاده کنند .‌محمدی خاطرنشان می‌کند: آخرین آمار خسارت وارده به شالیزارهای استان از سوی فرمانداری‌ها و مدیریت بحران استانداری در حال جمع‌آوری است که بزودی اعلام می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از هماهنگی با شالیکوبی‌های استان در مرحله برداشت محصول خبر داد و تأکید می‌کند: شالیکوبی‌های استان شلتوک‌های با رطوبت بالا را دریافت و خشک خواهند کرد تا کشاورزان متحمل خسارت بیشتر نشوند.‌


شالیکاران رغبتی به بیمه ندارند


شالیکاران گیلانی که این روزها در آستانه برداشت برنج قرار دارند اکنون با شالی‌هایی که دچار خوابیدگی شده مواجه‌اند؛ این به معنای آن است که کار برداشت محصول امسال باید با دشواری و هزینه‌های بالاتر انجام شود. طبق گفته کشاورزان شهرستان شفت، بیش از 40 درصد خوشه‌های برنج شالی‌های این شهرستان به دلیل بارش شدید باران خوابیده و دستگاه‌های برداشت به سختی می‌توانند کار برداشت برنج را انجام بدهند.

یکی از کشاورزان گیلانی با اشاره به اینکه 5 هکتار از مزرعه برنج او به دلیل بارش باران خسارت دیده است، می‌گوید: همه خوشه‌های برنج دچار ورس و خوابیدگی شده‌اند. خیلی از این شالی‌ها هم بیمه ندارند و به دلیل اینکه سال‌های قبل بیمه‌ها پوشش خوبی انجام ندادند، کشاورزان امسال حاضر نشدند که شالیزارهای‌شان را بیمه کنند.

سال‌های گذشته کشاورزان از پرداخت خسارت توسط بیمه راضی نبودند و به همین دلیل امسال رغبتی برای بیمه کردن نداشتند. کشاورزی دیگر که بخش زیادی از خوشه‌های برنج مزرعه‌اش را به دلیل بارش شدید از دست داده، می‌گوید: همه حاصل دسترنج ما در آستانه برداشت از بین رفت. متأسفانه شدت بارش به حدی بود که در چند ساعت تمام خوشه‌های برنج دچار ورس شدند. از مسئولان اداره جهاد کشاورزی می‌خواهم که در این شرایط از شالیکاران حمایت کنند.‌

محمد یکی دیگر از شالیکاران تالشی نیز با بیان اینکه با گرم شدن هوا و در این شرایط که باران به خوشه‌های برنج آسیب زده است، نگران بیماری خطرناک بلاست هستیم، می‌گوید: باید هر چه زودتر محصولات‌مان را برداشت کنیم. بعد از باران شدید شنبه و یکشنبه هفته جاری باتوجه به گرما و رطوبت قارچ بلاست در مزارع برنج شیوع پیدا می‌کند و به برنج آسیب زده و باعث خشک شدن خوشه‌های برنج می‌شود. از مسئولان تقاضا می‌کنیم که کمک کنند تا در کنار مبارزه با این بیماری بتوانیم زودتر محصولات‌مان را برداشت کنیم.

«بلاست» در کمین شالیزارهای گیلان


اما همزمان با تشدید بارش‌ها در گیلان و خوابیدگی خوشه‌های برنج ۱۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان، «مهدی عبادت‌طلب» مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان نسبت به خطر افزایش شدت بیماری قارچی بلاست در شالیزارهای استان هشدار داده و از کشاورزان خواست تا با هماهنگی جهاد کشاورزی، از قارچ کش استفاده کنند.

وی تأکید کرد: بر اساس اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی صادر شده با توجه به شرایط آب و هوایی جاری، مزارعی که در ابتدای خوشه‌دهی در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد ظهور خوشه هستند، در صورت وجود عامل بیماری در مزرعه با نظر کارشناسان ذیربط مبارزه شیمیایی با بیماری قارچی بلاست را در دستور کار قرار دهند.‌ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خطر افزایش شدت بیماری قارچی بلاست در شالیزارهای استان، تصریح کرد: خطر کاهش کمیت و کیفیت محصول در اثر بیماری بلاست وجود دارد.


عبادت‌طلب با بیان اینکه رطوبت بالای ۹۰ درصد مستعد توسعه بیماری قارچی در ارقام محلی برنج است، به مهر گفت: این بیماری در مرحله برگ سبب کاهش سطح سبز برگ و در نتیجه کاهش غذاسازی و رشد بهینه گیاه شده و در مرحله خوشه به صورت بلاست سنبلچه‌ها و گردن خوشه بروز می‌یابد.‌

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ