کردستان ازنظر تعداد محیط بان در یک هشتم استاندارد جهانی قرار دارد

اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: به ازای هر ۸ هزار هکتار یک محیط بان در بحث حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان فعال است در حالیکه درمقیاس استاندارد جهانی به ازای هر هزار هکتار یک نفر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل محیط زیست استان کردستان صبح چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی محیط بان در بازدید از دفتر خبرگزاری مهر استان کردستان رسانه را بازوی مؤثر در انعکاس اخبار و عملکرد دستگاه‌ها دانست که در بازگو کردن مخاطرات و چالش‌ها نقش تأثیرگذاری دارند.

اقبال حمیدی بیان کرد: محیط زیست استان کردستان با جمعیت ۲۲۰ نفری در کل استان بالغ بر ۱۰ درصد از مناطق تحت مدیریت کردستان در قالب ۵ منطقه حفاظت شده شامل تالاب بین المللی، پناهگاه حیات وحش و دو اثر طبیعی ملی با تقریباً نصف بدنه محیط زیست که ۹۰ نفر از پرسنل در حوزه اجرا قرار دارند، فعالیت دارد.

وی افزود: در همین منطقه تحت مدیریت به ازای هر ۸ هزار هکتار یک محیط بان داریم که در بحث حفاظت از عرصه‌های طبیعی یک چالش است در مقیاس با استاندارد جهانی که هر هزار هکتار یک نفر است و ما در یک هشتم استاندارد جهانی قرار داریم.

آتش سوزی‌ها تنوع زیستی و حیات وحش را در معرض تهدید قرار می‌دهد

مدیرکل محیط زیست استان کردستان اذعان کرد: مسوولیت‌های زیاد چالش‌های در حوزه طبیعی ایجاد می‌کند و از لحاظ تخریب و تصرف‌های تبدیل اراضی ملی به اراضی زراعی در مناطق تحت مدیریت داریم آتش سوزی‌های که در جنگل‌های تحت مدیریت در مناطق غربی شاهو و کوسالان و پهنه و بافت جنگلی که در چل چمه و سارال حد فاصل دیواندره سقز و مریوان قرار دارد اتفاق بیفتد تنوع زیستی و حیات وحش استان در معرض خطر و تهدید جدی قرار می‌گیرد.

کردستان ازنظر تعداد محیط بان در یک هشتم استاندارد جهانی قرار دارد

حمیدی عنوان کرد: نیاز این مناطق ایجاب می‌کند که مردم ما در کنار ما و همیار ما باشند دهیاری‌ها هر گونه تخریب و تصرف را به ما اطلاع رسانی کنند چون حراست و حفاظت از عرصه‌های طبیعی برای روستاییان و کردستان و آحاد مردم یک وظیفه ذاتی و دینی است.

وی ادامه داد: اینکه یک کشاورز برای افزایش عرصه‌های زراعی خود به تخریب و قطع درختان بپردازد و یا شخم در جهت شیب انجام دهد و یا مراتع را تغییر کاربری دهد اولاً به سرمایه‌های نسل‌های آینده تعرض می‌کند و قابل قبول نیست و سازمان محیط زیست هم که تولیت عرصه‌های تحت مدیریت را دارد ضمن برخورد قاطع نیاز به مشارکت مردم در این عرصه را خواستار است.

صدور ۱۵۰ کارت همیار محیط زیست در کردستان

مدیرکل محیط زیست استان کردستان یادآور شد: در قالب جذب همیاران محیط زیست بالغ بر ۱۵۰ کارت همیاری سال گذشته صادر شد و باز هم بر اساس نیاز محیط زیست استان و علاقه و توانمندی مردم کسانی که علاقمند هستند می‌توانند با مراجعه به سامانه همیار محیط بان اقدام به ثبت نام کنند تا بعد از ارزیابی و بررسی انجام شده کارت همیاری برای آنها صادر شود تا در حوزه تخریب و تصرف و شکار و صید همکار باشند.

حمیدی گفت: یکی از چالش‌های اصلی ما در استان با توجه به بارندگی‌های اخیر بحث حریق است که خصوصاً در مناطق غربی و جنگل‌های زاگرس نیاز به مراقبت بیشتر داریم.

کردستان ازنظر تعداد محیط بان در یک هشتم استاندارد جهانی قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: بیشتر آتش سوزی‌ها عوامل انسانی و عمدی در قالب تولید زغال است که این امر تعرض به قضیه ملی و جنگل است و هر کسی هم در این حوزه شناسایی شود از سوی حوزه قضائی اشد مجازات برای او در نظر گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: ارزش اکولوژیکی جنگل‌های بلوط برای استان و تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی که دارند قابل قیاس نیستند پس مردم استان هم می‌توانند از طریق ۱۰ اداره مستقر در شهرستان‌ها و سامانه ۲۴ ساعته ۱۵۴۰ تعرض به حیات وحش را اعلام کنند.

در این بازدید که صبح چهارشنبه انجام شد، مدیر و کارشناس روابط عمومی محیط زیست استان کردستان نیز حضور داشتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ