عوارض مرگبار مسواک نزدن

اقتصاد ایران: نتایج تحقیقات گوناگون حکایت از آن دارد که بیماری دهان و دندان می‌تواند عوارض ناگواری برای سلامت سایر اندام بدن به همراه داشته باشد و با در نظر گرفتن این نکته که یکی از راه‌های بهبود وضعیت بهداشتی دهان و دندان مسواک زدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بزرگسالانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان هستند، بیش از دیگران در معرض بروز تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی قرار دارند.

این تحقیق بررسی کرد که آیا مشکلاتی در دهان مانند پریودنتیت (بیماری لثه) و از دست دادن دندان می‌تواند خطر اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را افزایش دهد یا خیر.

به گزارش ساینس الرت، تحقیقات جدید در ژاپن نشان می‌‍دهد بین بیماری لثه و زوال عقل و کوچک شدن مغز در هیپوکامپ (یک منطقه کلیدی برای حافظه که اغلب تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می‌گیرد) ارتباط وجود دارد. این امر بر اهمیت بهداشت دهان و دندان برای سلامت مغز تاکید می‌کند. این یک نتیجه قابل توجه است، اما اولین بار نیست که چنین ارتباطی کشف شده است.

مطالعه‌ای که در آمریکا روی بیش از ۴۰ هزار بزرگسال ثبت نام شده در پروژه تحقیقاتی «بیوبانک» انگلستان انجام گرفت نشان داد که به نظر می‌رسد وضعیت نامطلوب سلامت دهان و دندان عامل خطر اصلی برای سکته مغزی و زوال عقل باشد. در سال ۲۰۱۹، مجموعه دیگری از محققان نیز به این نتیجه رسیدند که در مجموع، یافته‌های تجربی نشان می‌دهد که ارتباط بین سلامت دهان ومسائل شناختی را نمی‌توان دست کم گرفت.

تحقیقات قبلی نیز مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان مانند بیماری لثه، از دست دادن دندان‌ها، عادات نامناسب مسواک زدن و تشکیل پلاک را با افزایش خطر سکته مغزی و عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا مرتبط کرده بود.

به گزارش گودمن دنتال سنتر، با توجه به اینکه نتایج تحقیقات گوناگون حکایت از آن دارد که بیماری دهان و دندان می‌تواند عوارض ناگواری برای سلامت سایر اندام بدن به همراه داشته باشد و با در نظر گرفتن این نکته که یکی از راه‌های بهبود وضعیت بهداشتی دهان و دندان مسواک زدن است، لزوم آگاهی از فواید شگفت انگیز مسواک زدن برای پیشگیری از یک سری از بیماری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

لثه‌های سالم تر: دهان شما یک میکروبیوم پیچیده است که حاوی گونه‌های متعدد باکتری است. این محیط شامل باکتری‌های خوب است که به هضم غذا کمک می‌کنند و باکتری‌های بالقوه مضر مسئول عفونت و بیماری است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم باعث کاهش باکتری‌های مضر در دهان می‌شود. اگر بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید، باکتری‌های مضر می‌توانند در دهان شما تکثیر شوند. اگر این اتفاق بیفتد، روی دندان‌های شما ماده‌ای به نام پلاک ایجاد خواهد شد.

کاهش خطر حمله قلبی: متأسفانه، باکتری‌ها همیشه در دهان شما باقی نمی‌مانند. در عوض، می‌تواند توسط جریان خون در سراسر بدن شما پخش شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها از طریق جریان خون می‌توانند به قلب شما بروند و باعث باریک شدن شریان‌های ظریف شوند که این اتفاق می‌تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد. در واقع، بیماری لثه می تواند خطر حمله قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. بنابراین حفظ بهداشت دهان با مسواک زدن و نخ کشیدن به موقع دندان می‌‍تواند در کاهش خطر سکته قلبی موءثر باشد.

ریه‌های سالم تر: باکاتری‌ها تنها از دهان و از طریق جریان خون نیست که می‌توانند شما را در معرض خطر عوارض ناگوار قرار دهند. همچنان احتمال دارد باکتری‌ها همراه را با استنشاق هوا از راه دهان به ریه‌ها وارد شوند. این اتفاق می‌تواند منجر به عفونت‌های تنفسی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه و ذات الریه شود. در صورت محافظت از بهداشت دندان و دهان می‌توان از بروز این عوارض حاد ریوی پیشگیری کرد.

احتمال ابتلا به دیابت کمتر است: دیابت نوع ۲ یک اختلال قند خون بالقوه خطرناک است که می‌تواند باعث ناتوانی و حتی مرگ زودرس شود. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری لثه تا ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای لثه سالم در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. اما چرا این ارتباط؟ بیماری لثه باعث التهاب می‌شود که استفاده صحیح از انسولین را برای بدن سخت تر می‌کند. این وضعیت به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود. پس توجه به کشیدن درست مسواک روی لثه‌ها به هنگام تمیز کردن دندان‌ها ضرورت ویژه‌ای دارد.

کاهش خطر سرطان: بیماری لثه همچنین می‌تواند باعث بروز از انواع خاصی از سرطان به ویژه سرطان پانکراس کمک کند. محققان هنوز این ارتباط را به طور کامل درک نکرده‌اند، اما برخی معتقدند که باکتری‌ها ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را تقویت کنند. البته امکان ارتباط‌ میان بیماری لثه با انواع دیگر سرطان نیز وجود دارد. در صورت ابتلا به بیماری لثه و همچنین استفاده از سیگار، این خطرات می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین مسواک زدن به ویژه کشیدن برس مسواک روی لثه‌ها به صورت صحیح می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان موءثر باشد.

کاهش احتمال ناباروری: اگر شما یک زن هستید، سلامت دهان و دندان شما می‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داده که زنان مبتلا به بیماری لثه دو ماه بیشتر از آن‌هایی که این بیماری را ندارند طول می‌کشد باردار شوند. مردان نیز از این خطرات مبرا نیستند. بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به ضعف سلامت اسپرم شود. به منظور پیشگیری از این آسیب‌ها، در زمان شستن و مسواک زدن دندان‌ها توجه ویژه به لثه‌ها ضروری است.

موفقیت بیشتر در کاهش وزن: اگر به دنبال کمک اضافی برای کاهش وزن هستید، سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید. حفظ وزن سالم یکی از جنبه‌های کلیدی سلامت کلی است و می‌تواند خطر ابتلا به چندین عارضه مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته و دیابت را کاهش دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ