سنگ پرانی به قطار نشان از ضعف فرهنگ سازی است

اقتصاد ایران: زاهدان_ یک کارشناس راه آهن گفت: پرتاب سنگ به سمت قطار مسافری زاهدان به خاش، حاکی از ضعف فرهنگ سازی راه آهن جنوب شرق کشور است.

فرهاد عابدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اخیراً ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که چند نوجوان به سمت قطار مسافری زاهدان به خاش سنگ پرتاب می‌کنند، افزود: در کشورهای توسعه یافته، پیش از بهره‌برداری از صنایع، اقدام به فرهنگ سازی می‌کنند تا بدین ترتیب، نه تنها موانع اجتماعی را برطرف کنند، بلکه با مشارکت اجتماعی بهره‌وری صنایع را افزایش دهند، متأسفانه در ایران شاهد این مهم نیستیم.

وی ادامه داد: خطوط ریلی، توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث و برای بهره برداری به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود، شرکت ساخت و توسعه اقدامی برای فرهنگ سازی انجام نمی‌دهد، بنابراین باید شرکت راه آهن با ابزار هنر و سایر ابزارهای سنتی نسبت به فرهنگ سازی اقدام کند.

وی بیان کرد: متأسفانه پس از بهره‌برداری از راه آهن زاهدان به خاش و راه اندازی قطار حومه‌ای در این مسیر ریلی، شاهد اقدامات فرهنگی برای مقابله با سنگ پرانی، ورود غیر قانونی به حریم، سرقت پیچ و ادوات ریلی و غیره از جانب اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور نبودیم و یا اینکه این موارد توسط این اداره کل اطلاع رسانی نشده است.

این کارشناس صنعت ریلی با اشاره به اینکه در همه جای کشور، همزمان با بهره‌برداری از یک راه آهن جدید، شاهد راه اندازی یک رام قطار مسافری در آن مسیر هستیم، اما این اتفاق در خصوص راه آهن زاهدان به خاش رخ نداد و پس از بهره برداری از این مسیر ریلی توسط معاون اول رئیس جمهور، پس از چند ماه، طی یک مراسم مجزا، یک قطار حومه‌ای در این مسیر راه اندازی شد، ادامه داد: بعید می‌دانم که اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور فاقد منابع مالی برای امر فرهنگ سازی باشد، در هر صورت اگر هزینه آئین راه اندازی قطار حومه‌ای زاهدان به خاش را صرف فرهنگ سازی می‌کردند، میزان سنگ پرانی به قطار کاهش می‌یافت.

وی تصریح کرد: سنگ پرانی به قطار می‌تواند تبعات جبران ناپذیری جانی و مالی برای لوکوموتیوران و مسافران و آسیب به اقتصاد جامعه محلی را در پی داشته باشد، بنابراین باید امر فرهنگ سازی را از مدارس و روستاها آغاز کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ