تشویق پیاپی پزشکیان/طنین بانگ مرگ بر آمریکا و اسرائیل در بهارستان

اقتصاد ایران: مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم ایران در مجلس شورای اسلامی با حضور مقامات داخلی و میهمانان خارجی برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، زهرا علیدادی: قرار بود از ساعت ۱۶ امروز (سه‌شنبه ۹ مرداد ماه) مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهور کشورمان در مجلس شورای اسلامی برگزار شود؛ مراسمی که مجلس را کانون رفت و آمدهای بین‌المللی و نشست و برخاست مقامات عالی رتبه داخلی کرده بود.

تدابیر امنیتی و ترافیکی

از چند ساعت قبل از شروع مراسم، تدابیر امنیتی و ترافیکی در خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان و مجاهدین اسلام در مجلس در نظر گرفته و تمامی معابر فرعی منتهی به مجلس شورای اسلامی مسدود شده بود. تعطیلی ۵ ساعته ایستگاه متروی بهارستان و ممانعت از تردد خودروها در اطراف مجلس شورای اسلامی باعث کاهش رفت و آمد شهروندان در این منطقه شده بود.

به گفته رئیس ستاد تحلیف مجلس، مجموع هیأت‌هایی که وارد کشور شدند، ۸۸ هیأت بود و در مجموع نمایندگان ۱۰ سازمان بین‌المللی و ۱۱۰ هیأت خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور داشتند.

۶۰۰ خبرنگار داخلی پای پوشش خبری

پیش از آغاز این مراسم و از ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه، درهای مجلس شورای اسلامی به روی خبرنگاران داخلی و خارجی که ۶۰۰ نفر تخمین زده شده بودند، باز شد و خبرنگاران پس از عبور از گیت‌های حفاظتی، به محل استقرار خبرنگاران هدایت شدند تا این مراسم را پوشش دهند.

جایگاه هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به شکل پرچم ایران گل آرایی شده و پرچم کشورهای حاضر در این مراسم نیز در اطراف صحن به چشم می‌خورد. علاوه بر صندلی‌های معمول مجلس شورای اسلامی که محل استقرار نمایندگان است، چهار ردیف صندلی جلوی صندلی‌های سبز مجلس و دو ردیف در اطراف و یک ردیف در انتها اضافه شده بود.

قاب عکس شهید جمهور

۴ ردیف صندلی جلو به میهمانان ویژه مجلس اختصاص پیدا کرده بود. قابی از عکس شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان در ردیف اول و در بین صندلی میهمانان قرار داده شده بود.

گروه موزیک ارتش در جایگاه تماشاچیان برای نواختن سرود ایران مستقر بود و ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بود که رفته رفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، میهمانان داخلی و خارجی وارد صحن مجلس شورای اسلامی شدند و کم کم صندلی‌های بهارستان پر شد.

علاوه بر مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری، انریکه مورا، معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا، زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگهای، نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، ایسیاکا عبدالغدیر امام، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور در حال توسعه «دی -۸»، پنگ چینگ هوا معاون رئیس کمیته دائمی کنگره چین، پورنچای دانویواتانا دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD)، وزیر امور خارجه ترکیه، بدر احمد محمد عبدالعاطی وزیر خارجه مصر، فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه، رونالد اوزی لامولا وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، از دیگر مقامات بلندپایه خارجی حاضر در این مراسم بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ورودی صحن به میهمانان خوشامد گفت. پیش از شروع مراسم، مسعود پزشکیان با همراهی قالیباف و حاجی بابایی، نایب رئیس مجلس وارد صحن مجلس شد که نمایندگان با ورود وی صلوات فرستادند.

آغاز تحلیف

ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه بود که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۷۹ نماینده مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور آغاز شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدا به میهمانان داخلی و خارجی خیر مقدم گفت و یاد شهید سلیمانی و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، سید شهیدان خدمت را گرامی داشت و تاکید کرد که بعد از فقدان رئیس‌جمهور، خللی در اداره کشورمان ایجاد نشد و انتخابات نیز در سلامت و امنیت کامل برگزار شد.

زمانی که قالیباف بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم غزه تاکید کرد، نمایندگان از صندلی‌های خود بلند شدند و با مشت‌های گره کرده فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

همراهی دستگاه قضا با دولت

در ادامه حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا پشت تریبون مجلس رفت و تاکید کرد قوه قضائیه در کمک به دولت چهاردهم در هر نقطه که باشد، حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

ساعت ۱۶ و ۵۵ دقیقه بود که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور نهم ایران که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

احسنت احسنت گفتن نمایندگان مجلس

وی تاکید کرد که به آینده امیدوارم و در ادامه از وضعیت مردم مظلوم غزه سخن گفت که این اظهارات رئیس‌جمهور باعث شد تا چندین بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدای بلند به او احسنت بگویند.

سپس پزشکیان از جنایات صهیونیست‌ها در غزه انتقاد کرد و خواستار حمایت جهانیان از مردم فلسطین شد. وی در ادامه بیت معروف سعدی را خواند و گفت:

«بنی آدم اعضایِ یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنتِ دیگران بی‌غمی

نشاید که نامت نهند آدمی»

حمایت رئیس‌جمهور از فلسطین باعث شد که نمایندگان یک بار دیگر فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دهند و این بار فریاد «درود بر فلسطین» هم در مجلس طنین‌انداز شد و باز هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور را تشویق کردند.

پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی مجدداً از میهمانان حاضر در مراسم تحلیف رئیس جمهور تقدیر و تشکر کرد و ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه بود که رفته رفته میهمانان از درب صحن مجلس خارج شدند. در این میان، متفکرآزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس خواست که برای جلوگیری از ازدحام جمعیت هنگام خروج از صحن، آنان از درب شمال برای خروج از صحن مجلس استفاده کنند.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با رئیس جمهور خوش و بش و روبوسی کردند و به این ترتیب مراسم تحلیف رئیس جمهور در بهارستان به پایان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ