فروچاله‌ ها تهدیدی جدی برای میراث تاریخی ایران

اقتصاد ایران: شیراز-پدر علم هیدورولوژی ایران گفت: گرمای بی‌ سابقه، خشکسالی و فروچاله‌های استان فارس زنگ خطری جدی برای تخت جمشید است.

عزت الله رئیسی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در استان فارس عامل اصلی پدیده عمیق‌ترین فروچاله خاورمیانه در منطقه استهبان است اظهار داشت: چنانچه اقدامات لازم برای مدیریت منابع آب انجام نشود، و به دنبال آن به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی در منطقه مرودشت، تخت جمشید نیز در معرض خطر جدی فروچاله قرار می‌گیرد.

به گفته این استاد دانشگاه با توجه به اینکه در این روزها خشکسالی‌ها و گرمای زمین در حال افزایش است و همزمان سطح سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یابد بستگی به شرایط زمین شناسی خطر ایجاد شکاف در زمین وجود دارد.

این استاد دانشگاه شیراز با اشاره مطالعات انجام شده در منطقه تخت جمشید که یکی از دانشجویان وی انجام داده است افزود: متوجه شدیم زیر نقش رستم، خاک ۳۰ متر نشست کرده و موجب شکاف‌های متعددی در این محدوده شده هشدار فرونشست داده شد.

وی با یادآوری اینکه به مدیر وقت میراث فرهنگی وگردشگری استان و همچنین سازمان‌های مربوطه پیشنهاد شد در حریم تخت جمشید چاه‌های آب جمع آوری شود و اجازه کف شکنی داده نشود.

به گفته این استاد دانشگاه در ۱۵۰ متری دیوار صفحه تخت جمشید، شکافی به طول ۳۰۰ متر ایجاد و چند شکاف موازی نیز به عمق یک متر در غرب تخت جمشید به وجود آمده است.

این پژوهشگر حوزه آب‌شناسی با یادآوری مطالعات متعددی که درباره خشکسالی در فارس انجام شده افزود: سازمان آب مطالعاتی را درباره کم آبی در دشت‌های فارس انجام داده اما کشاورزان به برداشت آب به اندازه پروانه خود قانع نیستند و درخواست برداشت آب بیشتری دارند.

پدر علم هیدورولوژی ایران با تأکید بر اهمیت انجام مطالعات دقیق برروی تخت جمشید گفت: با توجه به جنس آهکی خاک زیرین تخت جمشید، احتمال ایجاد فروچاله در این منطقه بسیار جدی است.

رئیسی مطرح کرد: فرو چاله استهبان در زمین کشاورزی بود و این موضوع برای کسی چندان مهم واقع نشد اما موقعیت تخت جمشید شرایط ویژه ای دارد به همین منظور نیاز به توجه بیشتر دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ