پرتره شیدای دهکردی در شهرکرد رونمایی شد

اقتصاد ایران: شهرکرد-مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از رونمایی پرتره استاد آقامیرزا عباس‌خان دهکردی متخلّص به «شیدا» در شهرکرد خبر داد.

احمد رضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به بهانه اختتامیه چهارمین جایزه نمایشنامه نویسی شیدای دهکردی از پرتره این ادیب چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

وی افزود: استاد آقامیرزا عباس‌خان دهکردی متخلّص به «شیدا» فرزند اسحاق، ادیب شاعر و نویسنده محقّق از شعرا و دانشمندان عالی‌قدر قرن چهاردهم هجری است او در ۱۴ ذی‌حجه ۱۲۹۹ قمری در دهکرد (شهرکرد فعلی) متولّد شد.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استاد شیدا در اصفهان خدمت جمعی از بزرگان علم و ادب در فقه و اصول، صرف و نحو، منطق و فلسفه، معانی و بیان و ریاضی به تحصیل پرداخته است که از آن جمله است: آخوند کاشی، آقا شیخ مرتضی ریزی، میرزا حسین همدانی و جهانگیرخان قشقائی در خط هم نزد فتح‌اللّه جلالی خط نستعلیق را مشق نمود، او خطوط نسخ و نستعلیق را در کمال استادی می‌نوشت.

باقری عنوان کرد: شیدا در اصفهان به جمع مشروطه‌خواهان پیوسته و یار و همراه آنان بود. لذا در سال ۱۳۲۵ ق به عضویت انجمن بلدیّه اصفهان در آمد و اوّلین شماره مجلّه «بلدیه اصفهان» را در پنج‌شنبه ۴ ذی‌حجه ۱۳۲۵ قمری منتشر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۳۳ قمری در اصفهان انجمن ادبی دانشکده را تأسیس کرد که به انجمن شیدا معروف شد و قریب یکصد تن از شعرای اصفهان در آن انجمن حضور یافتند. این انجمن قریب ۱۴ سال ادامه یافت و شیدا در آن انجمن به ترویج شعر و ادب و تصحیح اشعار گویندگان پرداخت و در سال ۱۳۰۳ ش مجله «دانشکده اصفهان» را برای نشر اشعار انجمن منتشر ساخت.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: او پس از یک عمر خدمت به علم و ادب در شب سه‌شنبه ۲۴ جمادی‌الاولی ۱۳۶۹ ق (مطابق ۲۳ اسفند ۱۳۲۸ ش وفات یافته و در صحن تکیه سیّدالعراقین واقع در تخت فولاد اصفهان مدفون شد.

باقری بیان کرد: شیدا کتاب «محرم نامه» که مجموعه‌ای از شعرهای شاعران اصفهان است را در سال ۱۳۴۲ ق فراهم آورد که چاپ سنگی شد. «دیوان شیدا» در سال ۱۳۷۹ ش به کوشش مرید محمّدی در شهرکرد به چاپ رسید. بیتی از این ادیب دهکردی "سرمست چون به بزم درآیی قدح به دست آهسته رو که شیشه عمرم به دست توست"، "عارف زخانه سوی خرابات شد چو دید پیمانه سرخوش از تو و میخانه مست توست.

وی تاکید کرد: پرتره شیدای دهکردی توسط خانه طراحان فیروزه‌ای حوزه هنری تولید شده است و این خانه تا کنون بیش از ۲۰ پرتره از هنرمندان و شخصیت‌های تأثیرگذار چهارمحال و بختیاری تولید کرده که هشت عدد از این پرتره‌ها تا کنون رونمایی شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ