پای جنجال‌های انتشار آثار دانشور به اداره کتاب باز شد

اقتصاد ایران: ماجرای جنجال انتشار کتاب سووشون توسط ناشری تازه‌، ابعاد حقوقی قابل توجهی دارد،‌ هر دو طیف دعوا خود را محق به انتشار کتاب می‌دانند،‌اما اداره کتاب وزارت ارشاد چرا مجوز نشر برای انتشارات گستره صادر کرد؟

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزای تسنیم،‌ نشر گستره با مدیریت مجید طالقانی اقدام به انتشار کتاب «سووشون» اثر معروف سیمین دانشور کرده است،‌ کتابی که در 55 سال گذشته از سوی انتشارات خوارزمی منتشر شده است.این اقدام جنجال تازه‌ای را بین سازمان تبلیغات و طالقانی ایجاد کرده که منجر به شکایت دوطرف از یکدیگر شده است.

به گفته مدیر نشر گستره،‌ مجوز انتشار این کتاب به همراه سایر آثار مرحوم دانشور از سوی سیاوش خلاقی فرزند لیلی حائری(وصی قانونی آثار دانشور) به این انتشارات منتقل شده است و بر اساس این قرارداد وزرات ارشاد مجوز نشر کتاب را صادر کرده است.هم‌چنین بر اساس ماده 14 قانون حمایت از مولفان انتشارات خوارزمی تنها 50 سال پس از انتشار صاحب امتیاز نشر آثار دانشور به حساب می‌آید.

مجدالدین معلمی مدیر بنیاد کتاب سازمان تبلیغات نیز این اقدام نشر گستره را غیرقانونی می‌داند و معتقد است، وصایت نمی‌تواند به وراث منتقل شود،‌ لیلی ریاحی خواهرزاده خانم دانشور و  وصی او برای نشر کتاب‌هایش بود، ولی با فوت لیلی ریاحی، موضوع وصایت منتفی شد و وظایف و اختیارات وصی به وارث منتقل شد. وارث هم ادعایی ندارند.

در حالیکه معلمی از صدور مجوز نشر برای انتشارات گستره نیز انتقاد می‌کند،‌ محمدعلی مرادیان رئیس اداره کتاب روایت متفاوتی از انتشار این کتاب دارد،‌ مرادیان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: طبق اسناد، مرحوم سیمین دانشور از سال 1347 مجوز نشر کتاب را به انتشارات خوارزمی واگذار کرده است،‌  از سوی دیگر مرحوم دانشور در وصیت‌نامه‌ای که دادگاه در سال 1390 اصل بودن آن را تایید کرده است،‌ مرحوم لیلی ریاحی را وصی آثار خود قرار داده است،‌ با فوت سرکار خانم ریاحی و طبق انحصار ورثه سرنوشت این آثار به فرزند خانم ریاحی یعنی آقای سیاوش خلاقی سپرده شده است.

وی ادامه می‌دهد: جناب آقای خلاقی هم در وکالت‌نامه‌ای به تاریخ 12 مهرماه 1401، در دفترخانه اسناد رسمی 1166 تمشیت تمامی امور خود را به آقای حسین ریاحی دهکردی وکالت داده است. آقای ریاحی هم در تاریخ 10 مرداد 1402 با انتشارات گستره قرارداد منعقد کرده است. در تبصره 1 ماده 1 امده است که درخصوص قرارداد با انتشارات خوارزمی به تاریخ 26 تیرماه 1402 توسط وکیل اظهارنامه ابلاغ و قرارداد فسخ شده است. البته این موضوع طی اظهارنامه‌ای به شماره 1402220004376711 به انتشارات خوارزمی ابلاغ شده است و طی آن ختم قرارداد با آن شرکت به اطلاع دوستان رسیده است.کتاب و ادبیات ,

مرادیان تصریح می‌کند:‌ پیرو نکاتی که در فضای مجازی مطرح شده است باید گفت که اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد قانونا وظیفه‌ و شانیت  ورود به دعاوی حقوقی ناشران ندارد،‌ انتشارات گستره مدارکی دال بر واگذاری قانونی حقوق انتشار اثر از سوی وراث مرحوم لیلی ریاحی را برای ما آورد،‌ ما از اداره حقوقی وزارت ارشاد استعلام کردیم و اداره حقوقی وزارت ارشاد پس از بررسی اعلام کرد که طبق اسناد،‌ باید مجوز انتشار کتاب‌ها را به انتشارات گستره بدهیم.کتاب و ادبیات ,

مرادیان ادامه می‌دهد:‌ حال اگر اسناد دقیق نیست و یا اینکه انتشارات خوارزمی اسنادی دال بر رد ادعاها و اسناد نشر گستره و وثایای قانونی دارند باید از مجرای حقوقی پیگیری کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ