سنگ اندازی بانک ها در پرداخت وام ازدواج

اقتصاد ایران: براساس آمار اعلامی، این روزها تعداد افرادی که در صف دریافت وام ازدواج هستند به بالاترین زمان خود رسیده و شعب برخی بانک‌ها مراجعه کنندگان را سنگ قلاب می‌کنند و انگار این روزها بانک‌ها وام ازدواج را سه طلاقه کرده اند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات، در شرایطی که با وجود تاکیدهای فراوان جامعه شناسان و کارشناسان اجتماعی مبنی بر ضرورت حمایت همه جانبه و تسهیل شرایط ازدواج جوانان، انتظار می‌رود شاهد روند مثبت واستقبال سازمان‌های مرتبط با این موضوع باشیم، گلایه ها و اعتراضات زوج های جوان از سنگ اندازی بانک‌های عامل قصه پرغصه ای شده است.

*آمارها سخن می‌گویند

براساس آمار اعلامی، این روزها تعداد افرادی که در صف دریافت وام ازدواج هستند به بالاترین زمان خود رسیده و شعب برخی بانک‌ها مراجعه کنندگان را سنگ قلاب می‌کنند و انگار این روزها بانک‌ها وام ازدواج را سه طلاقه کرده اند!

در حال حاضر ۲۷۰ هزار نفر در صف هستند، درحالیکه به صورت منطقی باید ۷۰ هزار نفر در صف دریافت وام حضور داشته باشند، این رقم در مدت مشابه سال قبل نیز ۷۰ هزار نفر بوده است.

البته ناگفته نماند بررسی‌های میدانی و گپ و گفت با تعدادی از زوج‌های جوان متقاضی وام ازدواج نشان می‌دهد که مدت زمان پرداخت وام حداکثر یک ماهه بوده اما اکنون تا سه ماه افزایش یافته است، به عبارتی افرادی که از فروردین ماه سال جاری ثبت‌نام کرده اند، هنوز نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند!

نکته قابل تامل این که بانک‌ها برای وام ازدواج ضمانت بازپردخت می خواهند و این موضوع به تنهایی به دغدغه جدی برای جوانان تبدیل شده است و زوج‌های متقاضی از این موضوع گلایه دارند.

صدای مدیران هم در آمد!

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تایید این موضوع و گلایه از افزایش مدت زمان پرداخت «وام ازدواج» گفته است: «به تازگی بانک‌ها در پرداخت وام‌ها اهمال کردند و همه دستاوردی که در دولت برای کم شدن پشت نوبتی‌های وام ازدواج داشتیم، درهفته‌های گذشته تحت‌الشعاع قرار گرفته است.»

بنابراظهارات سینا کلهر، متاسفانه تعداد افرادی که در صف هستند به بالاترین زمان خود رسیده و بانک‌ها مراجعه کنندگان را اذیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما پیگیری‌های خود را انجام داده ایم و به بخش‌های نظارتی در دولت، مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نامه‌هایی ارسال شده است، همچنین از دولت و معاون اول رئیس جمهوری موضوع را پیگیری کردیم، اما برای برخی بانک‌ها انگار وام ازدواج در اولویت نیست!

*وضعیت عیان است

از سوی دیگر، این روزها ادعا شده که نسبت طلاق به ازدواج پیشی گرفته و سن ازدواج بالا رفته است، بحث مجردی مطلق و همچنین سن عمومی کشور بالا رفته است. به گونه ای که اگر بر همین روال پیش برود دیگر کشوری جوان محسوب نمی‌شویم، چراکه زاد و ولد کمتر شده است، همه این مباحث بازخورد جامعه است نسبت به موضوع ازدواج و خانواده که بارها از راه‌های گوناگون مطرح شده است.

*اعتباری که بانک‌ها دارند و ندارند!

واکنش بانک‌های عامل به وام ازدواج از شرط گذاشتن‌های سخت و پیچیده گرفته تا توقف پرداخت وام ازدواج به بهانه نداشتن اعتبار خود حدیث مفصل دارد.

به راستی چرا بانک‌ها اعتبار ندارند، چرا برخی بانک‌ها تمایل به دادن وام ازدواج ندارند؟ شاید پرسش دوم دقیق‌تر باشد، بانک‌ها اعتبار دارند، اما تمایل چندانی به دادن وام ازدواج ندارند.

آیا سود و بهره وام ازدواج کمترین سود و بهره است که بانک‌ها تمایل به پرداخت وام ازدواج ندارند؟ آیا سود و بهره وام ازدواج نمی‌تواند هزینه سنگین شیک کردن ظاهر برخی بانک‌ها و هزینه‌های تشریفاتی آن‌ها و بسیاری موارد دیگر را پشتیبانی کند؟!

کارشناسان چه می‌گویند؟

حمید رضا افشاری جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره تاثیرات منفی یک بام و دو هوای روال اعطای وام‌های ازدواج به جوانان به «اطلاعات آنلاین» می‌گوید: بازخورد اینگونه چالش‌ها در موضوعات مهم مانند ازدواج آن هم درشرایط اقتصادی این روزهای جامعه، بین دختران و پسران جوان که قصد تشکیل زندگی را دارند منفی خواهد شد، چرا که این وام یکی از امیدهای اصلی زوج‌های جوان است تا با کمک آن به سمت تشکیل خانواده بروند و در اصطلاح چاله‌های اول زندگی را پر کنند.

افشاری می‌افزاید: با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که ۹۰ درصد از خانواده‌ها نیاز ضروری به این وام دارند، به عبارت دیگر وقتی خانواده‌ها مخارج سنگین یک ازدواج معمولی را روی کاغذ می‌آورند، اولین منبع درآمدی آن‌ها وام ازدواج است، اگر این وام قطع شود و یا در مسیر آن چالش‌های مداوم وجود داشته باشد، روال طبیعی تشکیل زندگی بخش زیادی از جوانان با مشکل مواجه می‌شود.

درحقیقت یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج، تأمین هزینه‌های آن است که این روزها مهمترین سیاست حمایتی برای ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج هم با چالش‌هایی مواجه است.

اگرچه تلاش هایی در دولت شهید رئیسی برای رفع نقایص موجود در مسیر پرداخت وام ازدواج جوانان صورت گرفته است اما انتظار می رود دولت جدید با اشراف و آگاهی از واقعیات موجود جامعه، افزایش سن ازدواج، کاهش تمایل به ازدواج و باروری و ... برنامه هایی روشن و شفاف برای رفع موانع موجود در مسیر وام ازدواج ارائه کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ