مصونیت روابط زناشویی از سونامی سایبری با کتاب «مجازی علیه همسران»

اقتصاد ایران: اصفهان- نویسنده کتاب «مجازی علیه همسران» گفت: در واقع فضای مجازی خنثی و مانند دریاست و احتمال غرق شدن دارد اما می‌توان از آن مروارید گرانبها و خوراکی‌های مختلفی استخراج کرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: کتاب‌هایی که با موضوعات علمی و روانشناسی در مسیر بهبود روابط نگاشته می‌شود و با آسیب شناسی و ارائه راه‌کارها پیش می‌رود، اغلب برای اهالی کتاب خوان که به دنبال افزودن دانش به آموخته‌های خود هستند جذاب است و در سبد خرید آنها قرار می‌گیرد. یکی از شاخه‌های این موضوعات به روابط بین همسران و البته تأثیرات فضای مجازی مربوط است که به شدت شیوع پیدا کرده است و محمد حسین قدیری، یکی از مشاوران و دانش آموختگان حوزه روانشناسی و نویسنده کتاب است در این خصوص آثار متعددی دارد. حال برای بررسی دغدغه‌های این نویسنده گفت و گویی را انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌اید اغلب با چه اولویت‌ها و دغدغه‌هایی بوده است؟

تاکنون کتاب‌های متعددی با موضوع بهبود روابط به چاپ رسیده که از جمله آنها می‌توان به «عروس کشون»، «مادر شوهرت را بکش» اشاره داشت که به بحث هنر ارتباط عروس و مادرشوهر پرداخته است و کتاب اخیر با عنوان «مجازی علیه همسران» به مهارت زن و شوهرها در فضای مجازی پرداخته است که چگونه با وجود فضای مجازی زندگی خوبی داشته باشند.

«روانشناسی و مهارت‌های رفتاری در تبلیغ غیر مستقیم» از دیگر کتاب‌هایی است که به چاپ رسیده است و نگارش کتاب «شوخ طبعی‌های طلبگی» را در کارنامه نویسندگی خود به جای گذاشته‌ام.

چه تعداد آثاری را در طول عمر نویسندگی خود راهی بازار و در دسترس مردم قرار دادید؟

علاوه بر اینکه حدود ۱۴ عنوان کتاب تاکنون به چاپ رسیده، در حوزه روانشناختی نیز نرم افزارهای متعددی تولید شده است.

کتاب «مثل‌های روان» از دیگر کتاب‌های منتشر شده است که مخاطب بتواند با مثل‌ها و تمثیل مطالب روانشناسی در ذهنش بماند و مطالب در قالب تمثیل و تشبیه به کار برده شده است. «مهارت‌های رویارویی با غم غربت» از دیگر کتاب‌هاست که با موضوع طلبه‌هایی که در راه‌های دور و غریب و مسافر بودند عنوان شده و از تجربه‌های و سختی‌های همراهان آنها ذکر شده است.

نرم افزار و اپلیکیشن‌ها با چه موضوعاتی تولید شده است؟

نرم افزار «نیش‌ها و نوش‌ها» که بحث‌های روانشناختی را به خانواده‌ها و همسران آموزش می‌دهد، تولید شده و به مشکلات خانواده‌ها در فضای مجازی به ویژه دام‌هایی که برای دختران پهن می‌شود، اشاره دارد.

نرم افزار دیگری به نام «کتاب درمانی» در قالب اپلیکیشن نیز تولید شده که یک منبع شناسی کتاب و سایت و سی دی است و می‌تواند برای مربیان و مشاوران مفید باشد.

نرم افزار «خیال درمانی» نیز مربوط به وسواس‌های فکری و احکام فقهی است که نکات روانشناختی مرتبط با آن نیز تولید شده است.

مصونیت روابط زناشویی از سونامی سایبری با کتاب «مجازی علیه همسران»

از چه سالی نویسندگی را آغاز کردید و چه اثری را در دست نوشتن دارید؟

بنده متولد ۱۳۵۲ و کارشناسی ارشد روانشناسی هستم که حدود ۳۰ سال در حوزه روانشناسی قلم می‌زنم. البته در ابتدا با نثرهای ادبی برای صدا و سیما و نشریات مختلف کارم را آغاز کردم و کتاب «مجازی علیه همسران» اخیراً رونمایی شده است و کتابی که در دست نوشتن دارم با عنوان پیشنهادی «شیطان نرقصید» در مورد مسائل خانوادگی و همسران است.

چرا در عنوان کتاب «مجازی علیه همسران» از کلمه «علیه» استفاده کردید؟

از تعبیر مجازی علیه همسران به این دلیل استفاده شده که در واقع فضای مجازی خنثی و مانند دریاست و احتمال غرق شدن دارد اما می‌توان از آن مروارید گرانبها و خوراکی‌های مختلفی استخراج کرد. علیه همسران در واقع چیزهایی است که ما رعایت نمی‌کنیم و در فضای مجازی آسیب به همسران میزند. حال با توجه به اینکه حدود دو دهه و چندین ساعت خود را در فضای مجازی سپری کردم، به این نتیجه رسیدم که همسران در فضای مجازی راحت‌تر هستند و آسیب‌هایی را دانسته و یا نادانسته ایجاد می‌کنند و یا از قبل وجود داشته است؛ در خصوص این موارد صحبت شده و مشکلات را بررسی کردیم.

البته در این کتاب تنها به تجربیات خود بسنده نکردم و از نظر سایر مشاوران نیز استفاده شده و راه کارهایی برای آنها ارائه شده است.

نگارش این کتاب ریشه در دغدغه شما داشته و یا علل دیگری دارد؟

بنده خودم مشاور هستم در تجارب مشاوره‌ای این مسائل نمود داشته و جای خالی مطرح کردن آن احساس می‌شد. زیرا ما با تأخیر فرهنگی مواجه هستیم، به عبارتی در ابتدا اینترنت آمد و جاگیر شد و بعد آسیب‌ها را شناسایی کردیم و همین امر زمینه‌ای را فراهم کرد تا به آن بپردازم.

مصونیت روابط زناشویی از سونامی سایبری با کتاب «مجازی علیه همسران»

نیاز مخاطب امروز برای خواندن کتاب‌های مرتبط با بهبود روابط در چه سطحی قرار دارد؟

امروزه با یک سونامی سایبری و اینترنتی مواجه هستیم و مرزهای درست و غلط سنت‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است و فرهنگ‌های بومی و ارزشی نیز به دلیل همین سونامی سایبری تغییر کرده است و حتی بسیاری از زندگی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

به همین خاطر افراد احساس می‌کنند روی یک کاه‌ی با امواج جابه‌جا می‌شوند و نقش اصلی خود را فراموش می‌کنند. در واقع در درجه اول احساس می‌شود باید جایگاه خود را تعریف کنند که به نظر من به عنوان یک مشاور و نویسنده، دین می‌تواند این ثبات و پایه را به ما بدهد.

اگر دین هم نبود جا داشت که عقلای عالم قوانینی را تنظیم و انسان‌ها طبق آن زندگی کنند. داستایوسفکی می‌گوید «اگر خدا نبود همه چیز مباح بود.» بنابراین افرادی که خدا در زندگی آنها جای ندارند راحت پیمان‌شکنی، بی وفایی و حق خوری می‌کنند اما زمانیکه احساس کنند این اعمال ثبت می‌شود و معادی وجود دارد به راحتی تن به هر کاری نمی‌دهد. از این رو دین می‌تواند مسیر خوشبختی را برای ما ترسیم کند.

بخش‌های مختلف کتاب شامل چه مواردی است و آیا راه کاری برای سالم‌سازی روابط همسران و آسیب شناسی از فضای مجازی در کتاب مطرح شده است؟

کتاب از یک مقدمه و چند بخش تشکیل شده است که بخش اول مربوط به مراقبت از تله‌ها و مباحث پیشگیرانه است و بخش دوم مربوط به درمان است و به دلیل اینکه نوع کتاب مهارتی است، راه کار ارائه شده و شامل راه کارهای رفتاری، شناختی، هیجانی عاطفی، تجسمی تصویرسازی ذهنی، اجتماعی، معنوی و مذهبی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ