باکتری‌ دهان که سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند

اقتصاد ایران: محققان دریافتند که نوعی باکتری معمولی در دهان انسان برخی سرطان‌ها را «ذوب» می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، باکتری «فوزوباکتریوم» که در دهان یافت می‌شود، بر سرطان‌های سر و گردن تاثیرگذار است

طبق پژوهش‌های جدید، افراد مبتلا به سرطان‌های ناحیه سر و گردن که باکتری «فوزوباکتریوم» داشتند، در روند درمان نتایج بهتری نشان دادند و دانشمندان می‌گویند که از یافته‌ها به‌شدت حیرت‌زده‌اند.

اسکای‌نیوز می‌نویسد، این باکتری‌ها که به طور معمول در دهان یافت می‌شوند، در مطالعات آزمایشگاهی و زمانی که طی چند روز در مجاورت سلول‌های سرطانی زنده در ظرف آزمایشگاهی قرار گرفتند، ۷۰ تا ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی را از بین بردند.

محققان همچنین داده‌های به دست آمده از پایگاه داده «ژنوم سرطان» (Cancer Genome) در مورد ۱۵۵ بیمار مبتلا به سرطان‌های سر و گردن را بررسی کردند و متوجه شدند که احتمال مرگ در بیمارانی که فوزوباکتریوم داشتند، ۶۵ درصد کمتر بود.

این مزیت مشهود فوزوباکتریوم شگفت‌انگیز بود، زیرا تحقیقات قبلی این باکتری را با پیشرفت سرطان روده مرتبط دانسته بود.

این مطالعه به همت کارشناسان بیمارستان گایز و سنت توماس و دانشگاه کینگز کالج لندن و همچنین با مشارکت محققان بین‌المللی انجام شد. محققان در حال حاضر، سازوکارهای بیولوژیکی دقیق پشت این یافته‌ها را در دست بررسی دارند.

آن‌ها امیدوارند این یافته به آن‌ها کمک کند برای بیماران مبتلا به سرطان‌های ناحیه سر و گردن از جمله سرطان دهان، گلو، حنجره، بینی و سینوس‌ها درمانی پیدا کنند.

دکتر میگل ریس فریرا، نویسنده ارشد این مطالعه و مشاور در گایز و سنت توماس و مدرس ارشد در کینگز کالج، می‌گوید: «در اصل، ما متوجه شدیم که وقتی این باکتری را در موارد سرطان سر و گردن پیدا کنید، نتایج خیلی بهتر بودند. نکته دیگر این است که این باکتری در کشت سلولی، می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.»

او افزود پژوهش نشان می‌دهد که این باکتری‌ها نسبت به آنچه قبلا شناخته شد، در رابطه با سرطان نقش پیچیده‌تری دارند، به طوری که عملا می‌توانند سلول‌های سرطانی سر و گردن را ذوب کنند.

با این حال این یافته باید با توجه به نقش شناخته‌شده آن‌ها در بدتر کردن سرطان‌هایی مانند سرطان روده، ارزیابی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ