لیست غذاهایی که حاوی روی است

اقتصاد ایران: غذاهای حاوی روی شامل تخم کدو تنبل، جو دوسر، گوشت قرمز، حبوبات، دانه‌ها، محصولات لبنی، تخم‌مرغ و شکلات تلخ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایمنا، روی یک ماده معدنی ضروری است که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است و نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها دارد، زیرا به رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با افزودن غذاهای حاوی روی به رژیم غذایی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرد، در ادامه به بررسی مواد غذایی حاوی روی می‌پردازیم:

تخم کدو تنبل


تخم کدو تنبل منبع فوق‌العاده‌ای از روی است، یک وعده ۳۰ گرمی حاوی حدود ۲.۲ میلی‌گرم روی است، این ماده غذایی می‌تواند از سلامت پروستات حمایت کند و به دلیل محتوای بالای روی و دیگر مواد مغذی مفید، می‌تواند به مدیریت دیابت نیز کمک کند.

جو دوسر


جو دوسر یکی دیگر از منابع عالی روی است که می‌توان آن را به اشکال مختلف مصرف کرد، همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر است که از سلامت گوارش حمایت می‌کند و می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

گوشت قرمز


گوشت قرمز به دلیل محتوای بالای روی معروف است که می‌تواند میزان قابل‌توجهی از نیاز روزانه بدن به روی را تأمین کند، گوشت قرمز همچنین سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است که از رشد و ترمیم عضلات حمایت می‌کند، مصرف متعادل گوشت قرمز برای حفظ سلامت قلب نیز مهم است.

حبوبات


حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا سرشار از روی است؛ برای نمونه، صد گرم عدس پخته شده بین ۱۲ تا ۱۶ درصد از نیاز بدن به این ماده را تأمین می‌کند؛ همچنین، حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و مصرف منظم آن به بهبود سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

دانه‌ها


دانه‌ها نیز حاوی مواد مغذی زیادی مانند روی هستند، دانه چیا، تخم کتان، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و شاهدانه دارای مقدار زیادی چربی‌های سالم، فیبر و دیگر مواد مغذی ضروری هستند.

محصولات لبنی


محصولات لبنی مانند پنیر و شیر دارای مقدار زیادی روی هستند، یک فنجان شیر ۹ درصد نیاز روزانه مردان و ۱۳ درصد نیاز زنان به روی را تأمین می‌کند، محصولات لبنی همچنین حاوی کلسیم و ویتامین D هستند که برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است، افزودن لبنیات به رژیم غذایی می‌تواند از سلامت کلی و عملکرد سیستم ایمنی حمایت کند.

تخم‌مرغ


تخم‌مرغ حاوی مقدار متعادلی روی است، به طوری که یک تخم‌مرغ بزرگ پنج درصد از نیاز مردان و هفت درصد از نیاز زنان به روی را تأمین می‌کند؛ همچنین، تخم‌مرغ منبع مناسبی از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

شکلات تلخ


شکلات تلخ حاوی مقدار مناسبی روی است، به طوری که هر صد گرم شکلات تلخ ۷۰ تا ۸۵ درصد حاوی ۳.۳۱ میلی‌گرم روی است که ۳۰ درصد نیاز روزانه مردان و ۴۱ درصد نیاز روزانه زنان به روی را تأمین می‌کند؛ در حالی که شکلات تلخ سرشار از روی و آنتی‌اکسیدان است، کالری و قند بالایی نیز دارد، بنابراین نباید بیش از حد مصرف شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ