ثبت‌نام ۱۱ هزار قزوینی در سامانه «سماح»

اقتصاد ایران: قزوین - دبیر ستاد اربعین استان قزوین گفت: تاکنون ۱۱ هزار نفر از استان قزوین در سامانه سما ثبت‌نام کردند که ۶۰ درصد از این آمار با خودروی شخصی عازم زیارت اربعین می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خورشیدی در نشست هم‌اندیشی ستاد اربعین که ظهر سه‌شنبه در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد، اظهار کرد: اکنون ۲۶ روز تا اربعین باقی‌مانده است و ۱۷ کمیته تخصصی در حوزه و تخصص‌های مختلف مرتبط با موضوع اربعین از جمله حمل و نقل اسکان و تعزیه اطلاع‌رسانی و صداوسیما ثبت‌نام زائرین امنیت علوم پزشکی امداد و نجات تشکیل شده است.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین بیان کرد: استقرار دولت سیزدهم با ایام اربعین بود اتمام آن نیز به ایام اربعین منتهی شد که در این مدت اقدامات شایان و قابل‌توجهی در خصوص تسهیلات مسائل اربعینی و رفع چالش‌های موجود انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه مسئله رئیس مسئله اربعین اولویت مهم شخص رئیس‌جمهور دولت سیزدهم بود عنوان کرد: حذف ویزای اربعین از مهم‌ترین اقداماتی بود که در دولت سیزدهم شکل گرفت و در پی آن افراد می‌توانند با استفاده از پاسپورت به سفر عتبات عالیات از تمامی مرزهای موجود اعزام شوند.

این مسئول مطرح کرد: ثابت بودن قیمت بلیط هوایی در ایام اربعین از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم بود و از سوی دیگر ترمینالی مختص به این حوزه جهت حمل و نقل زائرین راه‌اندازی شد.

مردم حتماً در «سماح» ثبت‌نام کنند

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای تیرماه فعالیت کمیته‌ها و ثبت‌نام در سامانه سماح آغاز شده است تصریح کرد: لازم است مردم حتماً در سامانه سما ثبت‌نام داشته باشند، در سامانه سماح تمهیداتی وجود دارد که برای زائرین و برای مدیریت هرچه بهتر فضا تعریف شده است.

این مسوول تشریح کرد: در سامانه سماح سه بسته بیمه‌ای ۸۰ هزار تومان، ۹۰ هزار تومان و ۱۰۰ هزار تومان برای زائرین اربعین در سطح‌های مختلف تعریف شده و با توجه به اینکه خدمات بهداشت و درمان در کشور عراق بالاست این خدمات بیمه‌ای می‌تواند بسیار راهگشا و مهم باشد.

خورشیدی بیان کرد: دریافت ارز و بلیط حمل و نقل با کد رهگیری سامانه سماح انجام می‌شود که این امر نیز علت دیگری برای ثبت‌نام در سامانه سما است، از سوی دیگر این ثبت‌نام سبب می‌شود تا ما بتوانیم طبق اطلاعات موجود در این سامانه به‌خوبی فضا را مدیریت کرده و خدمات مناسبی را در اختیار زائرین قرار دهیم.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۱ هزار نفر از استان قزوین در سامانه سما ثبت‌نام کردند که ۶۰ درصد از این آمار با خودروی شخصی، ۳۲ درصد با حمل و نقل عمومی زمینی و ۸ درصد با هواپیما عازم زیارت اربعین می‌شوند.

این مسوول یادآور شد: دریافت گذرنامه به دو روش تعریف شده است، روش اول دریافت گذرنامه زیارتی است که هزینه آن بسیار ارزان بوده و به‌صورت غیرحضوری تهیه می‌شود و تا ۵ سال تاریخ انقضا دارد و مردم می‌توانند با استفاده از این گذرنامه طی ۵ سال در ایام مختلف برای زیارت عازم کشور عراق شوند.

وی مطرح کرد: گذرنامه بین‌المللی با هزینه ۴۷۰ هزار تومان برای زائرین تعریف شده است که بین ۳ تا ۷ روز پس از ثبت‌نام برای زائرین ارسال می‌شود.

این مسوول گفت: در سنوات گذشته برای گذرنامه‌هایی که مهلت آن‌ها به اتمام رسیده بود فرآیند برچسب تاریخ انقضا وجود داشت که امسال این اتفاق انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: دریافت ارز نیز تا سقف ۲۰۰ هزار دینار در بانک‌های مختلف از جمله بانک ملی، ملت، تجارت، پست بانک و بانک سپه وجود دارد و زائرین می‌توانند به‌صورت حضوری و یا در اپلیکیشن‌های روبیکا، بله و آی گپ نسبت به ثبت‌نام و دریافت ارز در زمان پیشنهادی اقدام کنند.

خورشیدی تصریح کرد: نرخ هزینه حمل و نقل زمینی هنوز تعیین نشده است اما پیش‌فروش بلیط از شنبه ۱۳ مردادماه آغاز می‌شود و مردم با مراجعه به مرکز پایانه مهران می‌توانند به‌صورت فردی و گروهی بلیط تهیه کنند.

خدمات حمل و نقل از پایانه تا مرز به عهده شهرداری قزوین است

وی با تأکید بر اینکه بلیط رفت‌وبرگشت سفر هوایی ۱۰ میلیون تومان است عنوان کرد: برای کسانی که با خودروهای شخصی عازم سفر می‌شوند نیز در پایانه‌های مرزی پارکینگ‌های بزرگ و امنی تعریف شده است.

این مسوول مطرح کرد: خدمات حمل و نقل از پایانه تا مرز به عهده شهرداری قزوین است و شهرداری قزوین با اعزام ۳۵ دستگاه اتوبوس از قزوین و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور به تمام زائرین خدمات حمل و نقل ارائه می‌دهند.

وی افزود: فضاسازی شهری و پشتیبانی از مواکب نیز به عهده شهرداری قزوین است و چنانچه مردم به هر دلیلی نتوانستند در پیاده‌روی اربعین در کشور عراق شرکت کنند می‌توانند در مراسم دلدادگان حسینی که روز اربعین در سراسر استان قزوین برگزار می‌شود شرکت کنند.

خورشیدی ابراز کرد: مواکب اربعینی به‌صورت ۱۰۰ درصدی توسط مردم شکیل و اداره می‌شود که در سال جاری ۶۸ موکب ثبت‌نام کردند که ۶ موکب در کشور ایران و در شهرستان‌های آوج، آبگرم، مرز مهران و عوارضی زنجان، ۸ موکب در نجف، ۹ موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین، یک موکب در سامرا و ۱۲ موکب در شهر مسیب برپا می‌شود.

وی گفت: خدمات مواکب اربعینی در حوزه‌های مختلف اسکان، تغذیه و میان وعده تعریف می‌شود و چهار موکب خدمات بهداشت و درمان را در اختیار زائرین قرار می‌دهند.

این مسوول بیان کرد: اتباع مجوزدار ایرانی می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مختص به اتباع به نام» سهما» برای زیارت اربعین اقدام کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش با تأکید بر اینکه در صورت درخواست اصحاب رسانه تیم رسانه به کشور عراق اعزام خواهد شد عنوان کرد: سفر اربعین سفر سختی است که در روایات و احادیث مختلف نسبت به آن تأکید شده است و رسالت در تبیین این موضوع و پرداختن به جهات مختلف سفر اربعین است و از رسانه انتظار می‌رود که از زوایای مختلف به مسئله اربعین بپردازد و چرایی حضور و شوق مردم برای شرکت در این سفر سخت را جویا شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ