شرایط مشوق‌های سربازی به دانش‌آموختگان دارای مهارت

اقتصاد ایران: کارشناس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: بر اساس شیوه‌نامه اجرایی بهره‌مندی از مشوق‌های مهارت آموزی حداکثر یک ماه کسر خدمت سربازی، تعویق یا تعجیل در تاریخ اعزام و تعویق اعزام به خدمت به مدت حداکثر ۶ ماه از جمله مشوق‌های اعطا شده به مشمولان است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، آرمان حسینی کارشناس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در وبینار مشوق‌های مهارتی خدمت سربازی که امروز برگزار شد، گفت: مشوق‌های اعطا شده در این زمینه مربوط به آموزش‌هایی است که دانشجویان و افراد قبل از خدمت نظام وظیفه فرا می‌گیرند و مشوق‌ها برای مهارت‌های حین آموزشی خدمت فعال نشده است. حداکثر یک ماه کسر خدمت سربازی، تعویق یا تعجیل در تاریخ اعزام و تعویق اعزام به خدمت به مدت حداکثر 6 ماه از جمله مشوق های اعطا شده به مشمولان است.

وی این مشوق ها را مربوط به مهارت آموزان در 3 سطح دانست و اظهار کرد: گروه اول مهارت آموزان کسانی هستند که دوره های مهارتی کوتاه مدت تخصصی را در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای یا سایر مراکز مجاز طی کرده و گواهینامه معتبر اخذ یا در مسابقات مهارتی نیروهای مسلح یا کشوری مقام کسب کرده اند.

حسینی گروه دوم را فارغ التحصیلان دیپلم (متوسط دوم) هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش و گروه سوم را فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاه ها عنوان کرد و یادآور شد: برای مهارت های تخصصی حداکثر 100 امتیار، برای مهارت های شغلی عمومی 40 امتیاز، برای سوابق دستیار پژوهشی 40 امتیاز، برای سابقه دستیار آزمایشگاهی، کارآموزی، انجام امور کارگاهی و کارورزی 60 امتیاز و برای تدریس دروس دانشگاهی و دوره های تخصصی 40 امتیاز در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص میزان بهره مندی مشمولان از این مشوق ها توضیح داد: برای حداقل 80 ساعت دوره آموزشی، 10 روز کسری خدمت، 10 روز مرخضی تشویقی، تعویق اعزام به مدت حداکثر 2 ماه و بخشش یک ماه اضافه خدمت سنواتی تعیین شده است. همچنین برای بین 81 تا 160 ساعت آموزش، امکان انتخاب سازمان محل خدمت از سوی مشمولان، بخشش 31 تا 60 روز از اضافه خدمت سنواتی و یا 2 تا 4 ماه تعویق اعزام، 11 تا 20 روز کسری خدمت و 11 تا 20 روز مرخصی تشویقی در نظر گرفته شده است. افزون بر این برای بین 161 تا 240 ساعت آموزش، 21 تا 30 روز کسر خدمت، 21 تا 30 روز مرخصی تشویقی، بخشش 61 تا 90 روز از اضافه خدمت بیش از 241 ساعت آموزش، 30 روز کسری خدمت، 30 روز مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 90 روز از اضافه خدمت سنواتی، بهره مندی از 6 ماه تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالانر در صورت دارا بودن صلاحیت های لازم تعیین شده است.

تعیین نوع مهارت‌های تخصصی

کارشناس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه مهارت های تخصصی برای اعطای مشوق های خدمت نظام وظیفه مهارت هایی مد نظر است که دانشجویان در حین تحصیل در کنار دروس مصوب خود فرا می گیرند تا زمینه استفاده بهتر و عملی از موضوعات فراگرفته شده در طول تحصیل فراهم شود. این آموزش‌ها شامل دوره هایی چون نرم افزارهای تخصصی، کاربرد فناوری در حوزه های تخصصی می شود. مهارت های شغلی عمومی نیز مهارت هایی که دانشجویان در راستای توسعه فردی کسب می‌کنند و به آنها کمک می کند بتوانند در یک محیط کار واقعی به عنوان فرد موثر و مفید مسئولیت های محوله را اجرایی کنند؛ مانند مهارت شغلی، ارتباطی، کارگروهی، تصمیم گیری، حل مساله.

وی تاکید کرد: مدارک ارائه شده توسط دانشجویان برای دریافت این مشوق ها باید مورد تایید دانشگاه باشد و در صورتی که دوره در سازمان خارج از دانشگاه برگزار شده است باید شامل موارد پیش‌رو باشد؛ مراکز دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و سازمان تبلیغات اسلامی جهاد دانشگاهی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد LCDL وزارت بهداشت وزارت ورزش و جوانان وزارت گردشگری و میراث فرهنگی.

همچنین در این وبینار به تبیین شیوه نامه اجرایی بهره مندی از مشوق های مهارت آموزشی در پیش و حین خدمت نظام وظیفه پرداخته شد. طبق این سند کلیه مشمولان دارای مهارت حداقل دو ماه قبل از اعزام باید در سامانه سرباز ماهر و در صورتی که دوره های مهارتی را در دانشگاه ها گذرانده باشند در سامانه کارامد ثبت نام و مدارک مورد نیاز از جمله گواهینامه معتبر مهارت آموزشی را بارگذاری کنند. پس از بررسی مدارک و سوابق بارگذاری شده از سوی دستگاه متولی، نتایج ارزیابی اولیه در خصوص اصالت مدارک از طریق سامانه سرباز ماهر ظرف مدت 15 روز به متقاضی اعلام تا در صورت اعتراض نسبت به تکمیل مدارک ظرف یک هفته اقدام شود. همچنین تاکید شده است کلیه رشته های هنرستان های کشور به عنوان رشته های مهارت محور و مهارت های مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه آزاد در شمول این مقررات قرار می گیرند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ