درخواست منجیلی‌ها برای میزبانی از «رضا»

اقتصاد ایران: رودبار- خانواده شهید «رضا کیانی» در حالی مورد استقبال ویژه مردم گیلان و شهرستان رودبار در منجیل قرار گرفتند که عدم انتقال پیکر شهید به اصفهان تنها خواسته قلبی مردم این شهر بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: حوالی روزهای پایانی فصل پاییز سال گذشته بود که آسمان خزان آلود گیلان با حضور شهدای خوشنام گمنام رنگ و بوی بهاری گرفت. پیکر ۶ شهید خوشنام گمنام پس از تشییع باشکوه در رشت، شهر باران‌های نقره‌ای مرکز استان گیلان، به شهرهای مد نظر برای تشییع و خاکسپاری انتقال داده شد و منجیل یکی از این شهرها بود که پیکر شهید گمنام در ساحل زیبای جزیره این شهر آرامید.

روز تاریخی برای منجیل

مردم ولایی شهرستان رودبار و شهر منجیل با استقبال گرم و باشکوه از پیکر این شهید ۱۶ ساله پذیرایی و میزبانی کردند و یک «روز تاریخی» برای مردمان این دیار رقم خورد و حالا بارگاه مبارک شهید در پارک ساحلی شهر به محلی برای عاشقان و دلباختگان ائمه اطهار (ع) و مردم شهر تبدیل شده، تا جایی که بارگاه شریف این شهید گرانقدر، محور اکثر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شهر است.

حالا ۸ ماه پس از آن «روز تاریخی» برای منجیل و وداع، تشییع و یادواره باشکوه برای شهید خوشنام گمنام در این شهر، خبر رسیده که هویت واقعی همان شهید پیدا شده است.

درخواست منجیلی‌ها برای میزبانی از «رضا»

شهید اصفهانی فرزند گیلان است

«رضا کیانی» شهید ۱۶ ساله اهل سمیرم اصفهان است که در شهریور ۴۹ در یکی از روستاهای سمیرم چشم به جهان گشود و در همان دوران جوانی با پاگذاری روی تمام علایق و سلایق مادی و دنیوی، پوتین نبرد حق علیه باطل را پوشید و راهی جبهه‌ها شد، دیری نپایید که در ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در حالی که فقط ۱۶ سال بیشتر نداشت، شربت شهادت را نوشید و پیکر مبارکش ناشناس ماند و در لیست شهدای خوشنام گمنام قرار گرفت.

اینجا منجیل سرزمین بادها و شهر دارالمومنین؛ جایی که مردم از نقاط مختلف شهرستان رودبار و حتی استان گیلان گرداگرد پارک ساحلی شهر جمع شدند تا از خانواده «شهید رضا کیانی» به گرمی و مهربانی هر چه تمام استقبال کنند.

مرد و زن، کودک و جوان تفاوتی نمی‌کرد، همه آمدند تا بگویند که با این «شهید اصفهانی» هم خانواده اند و اصلاً یک قوم و خویش هستند، این مفهوم ساده را قبلاً با تشییع باشکوهشان ثابت کرده بودند و حالا آمدند تا میثاقی دوباره با آرمان‌های شهدا و خانواده این عزیز ببندند.

تجمع بزرگی در میدان ورودی شهر و در حوالی پارک ساحلی جزیره منجیل شکل گرفته و در نگاه مردم این شهر شور و شوقی مثال زدنی بود، محو تماشای حال و هوای شهدایی شهر بودم که خودروی حامل خانواده شهید رضا کیانی از سفر دور و دراز رسید، برادران و خواهران گرامی شهید و جمعی از بستگان رضا آمده بودند اما جای خالی «پدر و مادر» شهید واقعاً خالی بود، پدری که چند سال گذشته به فرزند شهیدش پیوسته و مادری که فقط ۳۰ روز از آسمانی شدنش می‌گذرد.

مردم مهمان نواز گیلان و شهر منجیل با دیدن خانواده شهید کیانی سر از پا نشناخته و با دسته گل به استقبالشان رفتند.

ضیافتی بدون مادر

«مسعود کیانی» برادر شهید رضا که پس از تحمل حدود ۴ دهه فراق و دوری، پیکر پاک برادر شهیدش را پیدا کرده، در پوست خود نمی گنجد. مسعود که ساعت‌ها مسیر سمیرم اصفهان را به منجیل گیلان به عشق رضا پیموده تا به آرامگاه ابدی برادر شهیدش برسد و از نزدیک درد و دل حدود ۴۰ ساله‌اش را با اشک‌های سرازیر شده به گونه نزد پیکر شهید خالی کند، می‌گوید: کاش مادرم فقط ۳۰ روز بیشتر زنده می‌ماند و این حال و هوای وصال را تجربه می‌کرد.

برادر شهید کیانی که از استقبال کم نظیر، ابراز محبت و نگاه مهربانانه مردم گیلان به ویژه منجیل شگفت زده شده بود، گفت: این حجم از محبت و مهمان نوازی مردم گیلان ما را خجالت زده کرده است امیدواریم بتوانیم پاسخگوی این محبت‌ها باشیم.

توقف بر سر دوراهی «انتخاب مهم»

خانواده شهید کیانی که بر سر دوراهی یک «انتخاب» بزرگ قرار دارند، با دیدن شور و شوق مردم گیلان و منجیل و اُنس گیری آنها با بارگاه شهید، کارشان برای تصمیم گیری جهت انتقال یا عدم انتقال پیکر مبارک شهید رضا کیانی به دیار خود (سمیرم اصفهان) سخت‌تر شد و حالا مانده‌اند بر سر دوراهی سرنوشت ساز.

آنطور که از صحبت‌های برادر شهید کیانی فهمیدم، آنها حتی کار مقدماتی ثبت انتقال پیکر شهید از گیلان به اصفهان را انجام دادند اما ابراز لطف و محبت مردم گیلان و شهر منجیل و از سوی دیگر درخواست‌های مکرر شهروندان منجیلی و خانواده‌های معظم شهدا مبنی بر عدم انتقال پیکر شهید به اصفهان، آنها را به فکر «تجدید نظر» انداخت.

آنطور که برادر شهید کیانی گفته؛ فعلاً تصمیم قطعی برای انتقال یا عدم انتقال پیکر شهید به اصفهان گرفته نشده و این تصمیم باید با نظر تمام اعضای خانواده گرفته شود.

مسعود ادامه داد: با توجه به استقبال مردم منجیل و گیلان از شهید رضا، احتمال ماندگاری پیکر شهید در این شهر زیاد است، اما تصمیم قطعی و نهایی را تمام اعضای خانواده می‌گیرند.

دلتنگی های خواهرانه

خواهر شهید رضا کیانی که درد و دل‌های خواهرانه زیادی با برادر شهیدش دارد، گریه امانش را بریده و طاق و توان صحبت کردن ندارد و تمام احساسش را در یک جمله خلاصه می‌کند و می‌گوید: دلم برای داداش رضا جانم تنگ شده است.

عمر دلتنگی و فراق رضای قصه ما با خانواده اش حدود ۴ دهه قدمت دارد، سال‌هایی که نه تنها از حضور فیزیکی شهید محروم بودند بلکه خبری از پیکر مبارکش هم نداشتند و این بی خبری حالا به سر رسیده، خبری که پای یک قوم و خاندان را از اصفهان، به جنوب گیلان کشانده تا دوباره بر سر مزار شهید خاطرات دوران کودکی و نوجوانی و عمر کوتاهش را مرور کنند.

درخواست منجیلی‌ها برای میزبانی از «رضا»

یکی دیگر از خواهران شهید می‌گوید: رضا بسیار مهربان، با اخلاق، مؤدب و اهل کار و تلاش بود و در حالی که سنی نداشت برای دفاع از وطن «احساس تکلیف» کرد.

خواهر شهید که شناسایی پیکر شهید را تولد دوباره رضا می‌داند و ادامه داد: تمام دلخوشی های ما قاب عکس روی دیوار بود اما حالا با شناسایی هویت شهید، خوشحالیم که می‌توانیم از نزدیک با رضا جان درد و دل کنیم.

وی که از مهمان نوازی مردم گیلان و منجیل متحیر شده، با تقدیر از این همه لطف و محبت می‌گوید: شرمنده محبت‌های مردم گیلان هستیم، گیلانی‌ها با این ابراز لطف و محبت ثابت کردند که در مهمان نوازی نظیر ندارند.

خلوتگاهمان را نگیرید

«خانم اسدی» یکی از شهروندان منجیلی که به استقبال خانواده شهید کیانی آمده، می‌گوید: تازه با پیکر شهید انس گرفته بودیم و بارگاه شهید کیانی خلوتگاه خوبی برای خانواده‌ها شده و از خانواده اش می‌خواهیم این خلوتگاه عاشقانه را بر ما ببخشند.

این بانوی منجیلی در حالی که با یک دستش اشک‌هایش را پاک می‌کرد و دستی هم به چادرش می‌کشید، بارگاه شهدا در هر شهری را مایه برکت و معنویت دانسته، معتقد است؛ شهید رضا کیانی فرزند گیلان است و منجیلی ها شایسته میزبانی پیکر این شهید گرانقدر هستند.

چراغ منجیل را روشن بگذارید

«اسماعیل نظری» از که اطراف منجیل خودش را به مراسم استقبال از خانواده شهید کیانی رساند، می‌گوید: شهدا چشم و چراغ هر نقطه و آبادی هستند و مزار شهید کیانی هم چراغ روشنی بخش شهر منجیل است.

این جوان گیلانی که شهدا را مایه خیر و برکات برای جامعه می‌داند، معتقد است؛ حضور هر شهیدی در شهر سبب خیرات و مبرات می‌شود و قطعاً هم مزار این شهید والا مقام مایه مباهات مردمان خونگرم گیلان و شهر منجیل است.

دلتنگی های حاج ولی

کمی آن طرف تر پیرمردی عصا به دست نظرم را جلب کرد که عینک ته کاسه‌ایش را با دستمال جیبیش پاک می‌کرد، تا از حضورم آگاه شد عینکش را وسیله چشم کرد تا مرا در وضوح ببیند.

«حاج ولی حسنی پور» از مو سفید کرده‌های جنوب گیلان که ارادت قلبی به شهید کیانی دارد، می‌گوید: قبل از اینکه هویت شهید گمنام شهر منجیل مشخص شود، ارادت قلبی خاصی به این شهید داشتم و حالا که فهمیدم نامش «رضا» هست این ارادت بیشتر شده و دلتنگ تر شده‌ام.

در آن سوی بلوار نظرم به یک بانوی امروزی افتاد که شاید به خاطر ظاهر کم حجابش از جمع فاصله گرفته و خلوت گزینی اختیار کرده است، به سمتش رفتم.

این بانوی جوان که خودش را «آتنا مهدی نژاد» معرفی کرد، می‌گوید: از وقتی که پای این شهید گمنام به پارک ساحلی منجیل باز شده شرایط امن تری برای خانواده‌ها فراهم شده و نام مبارک شهدا در هر صورت مایه امنیت و آرامش است.

به اعتقاد وی، احساسات مردم منجیل و اطراف شهر با شهید گمنام که حالا خوشنام تر از همیشه شده در هم تنیده است و این ارتباط و پیوند روز به روز عمیق‌تر می‌شود.

راز شهدای اصفهانی در گیلان

اما «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گیلان می‌گوید: شناسایی و هویت یابی شهدای مفقودالاثر از اولویت‌های این نهاد بوده و تاکنون در گیلان هویت ۴ شهید گمنام شناسایی شده است.

به گفته وی، هر چهار شهید شناسایی شده در گیلان اهل اصفهان بودند که این قرابت و اتفاق مبارک در استان یک نوع اعجاز بوده و دارای راز است.

گیلان افتخار میزبانی ۱۶۰ شهید گمنام را دارد که در ۶۴ یادمان شهدا آرامیده‌اند، این آماری بود که مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان به آن اشاره کرد.

درخواست منجیلی‌ها برای میزبانی از «رضا»

به عقیده حبیبی یادمان شهدای گمنام به عنوان مرکز و اردوگاه فرهنگی تبدیل شده و پاتوقی برای فعالان فرهنگی و مذهبی و همچنین مکانی برای اجرای رویدادهای مهم ملی و استانی است.

اُنس گیری نسل جوان با شهدا به ویژه شهدای گمنام نکته دیگری بود که مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گیلان روی آن صحه گذاشت و به تشریح اثرگذاری‌ها آنها در جامعه پرداخت.

به گفته وی، هویت پیکر مطهر شهید بسیجی رضا کیانی که به عنوان شهید گمنام ۲۶ آذر ماه سال ۱۴۰۲ در پارک ساحلی منجیل تشییع و به خاک سپرده شده بود، از طریق آزمایش DNA شناسایی و به خانواده این شهید بزرگوار اطلاع‌رسانی شد.

حبیبی می‌گوید: از مراسم تشییع باشکوه مردم از شهید گرفته تا از استقبال گرم و توأم با لطف و محبت آنها از خانواده شهید کیانی، همه و همه گواه فرهنگ و سبک زندگی شهدایی مردم این منطقه است.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ماندگاری پیکر شهید کیانی را مطالبه به حق مردم منجیل دانست و اضافه کرد: استقبال با شکوه مردم از خانواده شهید کیانی حاوی پیام مهمی است این مردم دوست ندارند شهید را از این شهر ببرند.

علاقه خاص گیلانی‌ها به شهید اصفهانی

«حجت الاسلام سیدحسن سید محمدی» امام جمعه شهرستان رودبار که برای استقبال از خانواده شهید کیانی با مردم و مسؤولان همراه شده بود، می‌گوید: شهدا متعلق به یک منطقه و محدوده جغرافیایی خاصی نیستند و برای همه آحاد جامعه هستند.

به اعتقاد وی، نام شهید رضا کیانی برای منجیل ثبت شده و مردم گیلان و شهرستان رودبار به این شهید علاقه خاصی دارند و انتظار می‌رود خانواده شهید در انتقال پیکر تجدید نظر کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ