فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس اعلام موجودیت کرد

اقتصاد ایران: فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم اعلام موجودیت کرد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم اعلام موجودیت کرد. 

 زینب قیصری که به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد، در آیین تشکیل این فراکسیون حوزه انرژی گفت: باید بپذیریم که در حوزه حفظ و حراست و بهره برداری بهینه و درست از منابع کشور اقدامات لازم انجام نشده است و برخی از اشکالات فعلی در کشور ریشه در این سوء مدیریت دارد‌.

وی با تمجید از نگاه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع منابع کشور، اظهار داشت: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به ثروت‌های طبیعی کشور، تشکیل این فراکسیون را به فال نیک می‌گیرم. در کشور ما با وجود منابع عظیم معدنی و هیدروکربنی، بهره‌برداری مطلوبی از این نعمت‌ها صورت نگرفته است.

قیصری با اشاره به اهمیت تامین انرژی در امنیت ملی کشورها، اظهار داشت: در آینده، جنگ بر سر منابع انرژی خواهد بود. همانطور که در جنگ اوکراین مشاهده کردیم، وابستگی اروپا به گاز روسیه چالش‌های جدی ایجاد کرد. ترکیه نیز با تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، توانسته جایگاه خود را تقویت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نبود مدل توسعه‌ای مناسب در حوزه انرژی، گفت: ناترازی‌های موجود در بخش انرژی ناشی از عدم توجه به تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا است. با تکمیل این زنجیره می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، اشتغال ایجاد کنیم و از وابستگی به واردات بکاهیم.

وی همچنین به اهمیت توسعه بهره برداری از معادن کوچک و افزایش مشارکت‌های مردمی در این حوزه  اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد ذخایر معدنی کشور در معادن کوچک قرار دارد، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی ایفا کند.

قیصری در پایان بر لزوم توجه به برنامه هفتم توسعه و نظارت دقیق بر اجرای آن تاکید کرد و گفت: با تشکیل این فراکسیون، تلاش خواهیم کرد تا با همت و بررسی‌های نظارتی، به اهداف برنامه هفتم دست یابیم و شاهد رشد و توسعه پایدار کشور در حوزه انرژی باشیم.

باید به سمت استفاده از سوخت‌های پاک حرکت کنیم

در بخش دیگری از این مراسم علاءالدین بروجردی، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از خانم قیصری بابت تشکیل این فراکسیون مهم ملی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از انرژی می‌شود، معمولاً ذهن‌ها به سمت نفت و گاز می‌رود؛ اما نباید از انرژی پاک و رایگان  غافل شد. با توجه به روند جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و مسائل زیست‌محیطی، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی می‌تواند بسیار سودآور باشد. پیشنهاد می‌کنم  اساسنامه‌ فراکسیون ناظر بر انرژی های نو هم شود.

بروجردی در ادامه به مسئله خام‌فروشی در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ما مواد اولیه را با قیمت پایین صادر می‌کنیم و سپس محصولات نهایی را با قیمت چند برابر وارد می‌کنیم. این سیاستگذاری باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

نماینده لارستان همچنین به موضوع میادین مشترک با کشورهای همسایه پرداخت و گفت: در برخی میادین مشترک، کشورهای همسایه چندین برابر ما برداشت داشته‌اند که این موضوع می بایست جبران شود.

وی در پایان به اهمیت توسعه انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: با وجود برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه انرژی هسته‌ای، هنوز در این زمینه ضعف داریم. باید با توجه به مزایای انرژی هسته‌ای، به‌ویژه در حوزه کاهش آلودگی، توسعه این صنعت را در دستور کار قرار دهیم.

 در حاشیه این مراسم و پس از تصویب آیین‌نامه این فراکسیون؛ انتخابات هیئت رییسه نیز برگزار شد و زینب قیصری به عنوان ریاست فراکسیون، علاءالدین بروجردی نایب رییس،زهرا خدادی دبیر اول ،رحیم کریمی دبیر دوم و محمد پاک مهر به عنوان سخنگو تعیین شدند.

همچنین با تصویب هیئت رییسه قرار بر این شد که جلسات این فراکسیون به صورت منظم در هر ماه برگزار و از نظرات کارشناسان مرتبط با حوزه‌های مختلف نیز در هر جلسه استفاده شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ