طرح آبرسانی غرب و شمال غرب تا پایان سال افتتاح می‌شود

اقتصاد ایران: معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: بخش اعظم بزرگترین طرح ملی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی غرب و شمال غرب کشور دو الی سه ماه پس از تامین آب از سوی وزارت نیرو، تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، صفدر نیازی شهرکی با بیان اینکه این طرح در منطقه غرب و شمال غرب کشور در حال اجرا است اظهار داشت: بزرگترین طرح آبرسانی و زهکشی اراضی کشاورزی 227 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز محدوده غرب و شمال غرب کشور را تحت پوشش کامل قرار می‌دهد که برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در سطح ملی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: تکمیل به موقع این طرح مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست و اعتبار مورد نیاز برای رفع نقص، تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تأمین و متناسب با پیشرفت فیزیکی تخصیص می‌یابد.

نیازی شهرکی با بیان این که در این طرح عظیم ملی صدها پیمانکار در حال فعالیت هستند، افزود: از 227 هزار هکتار این طرح تاکنون 140 هزار هکتار با تأمین آب تحویل بهره‌برداران شده و 87 هزار هکتار آن در مرحله تست عملکرد شبکه قرار دارد، با وزارت نیرو هم توافق شده است حداکثر ظرف دو الی سه ماه بعد از تکمیل طرح آب مورد نیاز تامین شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که مراحل پیشرفت این طرح بسیار عظیم، هر هفته از سوی مجموعه دستگاه‌های اجرایی و به صورت دوره‌ای توسط دستگاه‌های نظارتی و حتی شورای عالی امنیت ملی در حال رصد است، اظهار امیدواری کرد؛ وزارت نیرو برای تأمین آب به موقع اقدام کند تا بخش دیگری از اراضی برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در خصوص اجرای نخستین پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی شمال کشور هم گفت: این طرح بزرگ هم با 4 زیرپروژه مرمت و بهسازی آب بندان ها، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، سامانه آبیاری کم فشار در نظام توزیع و تحویل آب و زهکشی اراضی و بازچرخانی آب همزمان برای مساله مدیریت آبی اراضی همراه با ایجاد بستر مکانیزاسیون با نگاه صرفه جویانه و ارتقای بهره‌وری در دستور کار است که برای تکمیل آن در حال مذاکره با طرف چینی جهت فاینانس و یا تأمین اعتبار از منابع داخلی هستیم. 

نیازی شهرکی درباره وضعیت پروژه عظیم آبرسانی سیستان هم با اشاره به تکمیل طرح، اما نرسیدن حق آبه از طرف افغانستان گفت: امسال 300 میلیون متر مکعب آب در چاه نیمه‌ها ذخیره شده که بخش اعظم آن برای شرب مصرف خواهد شد، اما امیدواریم با رایزنی‌های سیاسی در قالب دیپلماسی آب، 100 میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان پروژه آبرسانی سیستان قرار گیرد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به ضرورت تقویت حوزه آب و خاک برای کشاورزی پایدار و مطمئن و تضمین امنیت غذایی، گفت: بیشترین اعتبارات بخش کشاورزی و بالغ بر 60 درصد پروژه‌های افتتاحیه در مراسم مختلف ملی و استانی بخش کشاورزی به حوزه آب و خاک و 40 درصد بقیه به همه معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه اختصاص دارد. 

نیازی شهرکی تکمیل سدهای کشاورزی و استخرهای معیشتی و تسریع در اجرای طرح‌های آبیاری نوین را از دغدغه‌ها و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی به شمار آورد.

وی با تاکید بر ضرورت تأمین بودجه طرح‌های نیمه‌تمام، افزود: ایجاد سیستم‌های آبیاری هوشمند، تجهیز، نوسازی و اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار، خطوط کانال‌های خاکی، آب‌بندان‌ها و هوتک‌ها در حوزه  معاونت و خاک جهادکشاورزی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ