بسته کمکی ۱.۷ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

اقتصاد ایران: آمریکا دو بسته کمکی به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار به اوکراین را اعلام کرد که بسته ۲۰۰ میلیون دلاری شامل سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات برای سیستم‌های هیمارس، توپخانه و گلوله‌های خمپاره، جاولین و سایر موشک‌های ضد تانک است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در 29 ژوئیه، آمریکا دو بسته کمکی به ارزش 1.7 میلیارد دلار به اوکراین را اعلام کرد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: بسته 200 میلیون دلاری ریاست جمهوری شامل سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات برای سیستم‌های هیمارس، توپخانه و گلوله‌های خمپاره، جاولین و سایر موشک‌های ضد تانک است.

وزارت دفاع آمریکا یک بسته 1.5 میلیارد دلاری را در چارچوب ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) اعلام کرد.

طبق گزارش‌ها، این منابع «دفاع هوایی اوکراین» را از طریق قابلیت شلیک دوربرد و سلاح‌های ضد تانک تقویت می‌کند.

کربی خاطرنشان کرد که تجهیزاتی نیز برای نگهداری کمک‌های قبلی از آمریکا ارائه می‌شود.

اختلاف‌نظر ناشی از کمک به اوکراین

بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقات پیو (Pew) در 29 ژوئیه منتشر کرد، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها نگران طولانی شدن تهاجم تمام‌ عیار روسیه به اوکراین و هزینه‌های مربوط به کمک‌های اختصاص یافته هستند.

علیرغم حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره از کمک به اوکراین، افکار عمومی آمریکا در مورد سطح حمایتی که واشنگتن باید ارائه کند، اختلاف‌نظر دارند. این نیز با نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو فاش شد.

این مرکز خاطرنشان می‌کند که 48 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که آمریکا مسئولیت کمک به اوکراین را دارد، در حالی که 49 درصد مخالف هستند.

موضع جمهوری خواهان

اخیراً کمپین‌هایی در میان جمهوری‌خواهان در کنگره برای تقویت حمایت از اوکراین صورت گرفته است. با این حال، به گفته مرکز تحقیقات پیو، حدود نیمی از جمهوری خواهان معتقدند که واشنگتن کمک‌های زیادی به اوکراین می‌کند. این شاخص برای آمریکایی‌ها به طور کلی 29 درصد است. تنها 19 درصد از آمریکایی‌ها گفتند که آمریکا حمایت کافی را ارائه نکرده است.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری و رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی است که در صورت انتخاب شدن، می‌تواند تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین را ظرف 24 ساعت متوقف کند. در این گزارش آمده است، اما تنها 34 درصد از آمریکایی‌ها جنگ را تهدیدی بزرگ برای منافع آمریکا می‌دانند.

مرکز تحقیقات پیو همچنین فاش کرد که دموکرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان نگران این احتمال هستند که روسیه اوکراین را تصرف و به کشورهای دیگر اروپا حمله کند.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در اوایل جولای از 9500 نفر، علیرغم مخالفت با کمک، حمایت عمومی گسترده‌ای از حفظ تحریم‌های اقتصادی سخت علیه روسیه وجود دارد.

سیاست بایدن در ماه‌های آخر ریاست جمهوری خود

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی، در اولین سخنرانی خود در انظار عمومی گفت: متعهد می‌شوم که از دموکراسی در آمریکا و همچنین در متحدانی مانند اوکراین دفاع کنم. ما ائتلافی از کشورهای سرافراز را حفظ خواهیم کرد تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را از تسلط بر اوکراین و ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری کنیم. ما ناتو را قوی‌تر خواهیم کرد. من آن را قوی‌تر و متحدتر از هر زمان دیگری در تاریخ خود خواهم کرد.

سیاست ترامپ و ونس

ترامپ در حدود 10 سال فعالیت سیاسی خود از رهبران اقتدارگرا مانند ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان حمایت کرده است.

ترامپ گهگاه آشکارا از کمک‌های آمریکا به دفاع از اوکراین که در حال جنگ با روسیه است، انتقاد کرده است. سناتور جیمز دیوید ونس امزد معاون اول او به تلاش‌های جمهوری خواهان برای جلوگیری از کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به کی‌یف کمک کرد.

ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود در سال‌های 2017-2021 به وحدت ناتو حمله کرد، وزن جناح راست طیف سیاسی را در دیوان عالی افزایش داد و تلاش کرد نتایج انتخابات سال 2020 را تغییر دهد.

بایدن و هریس که ماه گذشته در نشست بین‌المللی صلح اوکراین در سوئیس شرکت کردند، از حامیان جدی کمک‌های اوکراین و ناتو به این کشور هستند.

بایدن که دوره ریاست جمهوری او به طور رسمی در 20 ژانویه 2025 به پایان می‌رسد، گفت که آمریکا در نقطه عطفی قرار دارد و هریس، 59 ساله، بهترین نامزد انتخاباتی "در زمانی که روح آمریکا در خطر است" است.

بایدن پس از عملکرد ضعیف در مناظره با ترامپ در اواخر ژوئن با فشار برای کناره‌گیری از رقابت مواجه شد. وی در مناظره ضعیف و گاهی گیج به نظر می‌رسید.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ