تعاونی‌های مرزی بوشهر فعال شوند/ لزوم حمایت از معیشت ساحل‌نشینان

اقتصاد ایران: بوشهر- تعاونی‌های مرزنشینان دارای مزیت‌های فراوانی هستند که باید برای تامین کالاها و معیشت ساحل‌نشینان فعال‌تر شده و خدمات خود را در استان بوشهر گسترش دهند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اهالی استان بوشهر سال‌ها سابقه هم‌نشینی با خلیج فارس را دارند و می‌طلبد که از مواهب این هم‌نشینی برخوردار شوند.

یکی از مزیت‌هایی که مردم استان بوشهر می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، تعاونی‌های مرزنشینان است که علی‌رغم یک دوره درخشان، سال‌ها راکد بودند و نیاز است بار دیگر فعال‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

تعاونی‌های مرزنشینان در دهه‌های پیش نقش مهمی در تأمین نیازهای مردم به کالاها به ویژه کالاهای اساسی داشتند و با واردات کالا، نیازهای مردم را به میزان مورد نیاز تأمین و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌دادند.

یکی از مهمترین دوران شکوفایی تعاونی‌های مرزی دوران جنگ تحمیلی بود که نقش مهمی را در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز مردم به ویژه در مناطق مرزی آیا می‌کردند و در تأمین کالا برای مردم نقش آفرین بودند.

تعاونی‌های مرزنشینان در یک دوره با رکود روبرو شدند و برخی دولت‌ها نگاه ویژه‌ای به این تعاونی‌ها نداشتند که موجب شد تا مردم نتوانند آنگونه که شایسته است از مزایای این تعاونی‌ها بهره‌مند شوند.

دولت سیزدهم در راستای تأمین معیشت مرزنشینان عزمی ویژه برای احیای تعاونی‌های مرزی داشته و تلاش کرده گام به گام مسائل و مشکلات تعاونی‌ها را رفع کرده و برای فعال‌تر شدن آنها تلاش کند.

تعاونی‌های مرزنشینان استان بوشهر فعال می‌شوند

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مهمترین مزایای شرکت‌های تعاونی مرزنشینان تقویت کسب و کار و اشتغال است که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مهدی صفوی با اشاره به تصویب نامه هیئت وزیران به منظور اجرای برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌ها و اقدامات به عمل آمده و با حمایت و پشتیبانی استاندار بوشهر، شرکت‌های تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر احیا می‌شوند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: فعال کردن شرکت‌های تعاونی مرزنشینان در استان از جمله اولویت‌های مهم در راستای تقویت کسب و کار و ایجاد اشتغال در سال جاری خواهد بود.

صفوی عنوان کرد: حمایت بیشتر از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای همکاری در رفع مشکلات زیر ساختی می‌تواند در احیا و راه اندازی مجدد تعاونی‌های مرزنشینان در استان بوشهر تسریع کند.

وی تصریح کرد: در حوزه صمت استان اقدامات متعدد و ارزنده‌ای نظیر راه اندازی سامانه جدید یکپارچه مرزنشینان، ایجاد دسترسی سیستمی سامانه مرزنشینان جهت سهولت و تسهیل گری، کاهش مبلغ صدور کارت مبادلات مرزنشینان، واگذاری خدمات مرزنشینان از مرکز استان به شهرستان‌های مربوطه، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با حوزه تجارت مرزنشینی صورت گرفته است.

تعاونی‌های مرزی بوشهر فعال شوند/ لزوم حمایت از معیشت ساحل‌نشینان

افزایش ۳ برابری اعضای تعاونی‌های مرزی

علی باستین در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان بوشهر به فعالیت‌های تعاونی مرزی در استان بوشهر پرداخت و اظهار داشت: تا سال گذشته تعداد مشمولان استفاده از مزایای تعاونی‌های مرزنشینان استان بوشهر ۴۰۰ هزار نفر بود.

اکنون ۹۵ درصد مردم ساکن در استان می‌توانند از مزایای تعاونی مرزنشینان و مراودات کالاهای مرزنشینان استفاده کنند وی از افزایش سه برابری اعضای این تعاونی‌ها خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری انجام شده و مصوبات در سطح ملی به ویژه سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت تعداد اعضای تعاونی مرزنشینان استان بوشهر با افزایش ۳ برابری اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه اکنون ۹۵ درصد مردم ساکن در استان می‌توانند از مزایای تعاونی مرزنشینان و مراودات کالاهای مرزنشینان استفاده کنند گفت: واردات کالاهای اساسی و مواد غذایی از طریق تعاونی‌های مرزنشینان مشمول بخشودگی عوارض گمرکی به‌صورت کامل است و سایر کالاها مانند لوازم خانگی با پرداخت ۵۰ درصد عوارض سود بازرگانی ترخیص می‌شوند.

باستین با اشاره به نقش مهم تعاونی‌های مرزنشینان در معیشت مردم تصریح کرد: مصرف مستقیم کالاهای وارداتی تعاونی مرزنشینان بر اساس اعلام نیازها از سوی اصناف و اعضای تعاونی‌ها با اولویت در اختیار مردم استان بوشهر قرار می‌گیرد و سایر کالاها به‌منظور حداکثرسازی سود تعاونی‌ها و استفاده در راستای افزایش واردات کالاها، می‌تواند با پرداخت کامل سود و عوارض دولتی آن به خارج از استان بوشهر منتقل و عرضه شود.

وی این موارد را از جمله مصوبات جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان بوشهر دانست و تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد برای رفع آسیب‌ها و مشکلات این حوزه، کمیته کارشناسی تشکیل و نسبت به ارائه پیشنهادات بهبود عملکرد این تعاونی‌ها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر ادامه داد: عضوگیری افراد جدید در تعاونی مرزنشینان استان بوشهر و برگزاری انتخابات تعاونی مرزنشینان و مجمع عمومی جدید، و جذب افراد خبره و توانمند از دیگر مصوبات این جلسه است.

باستین بیان کرد: اطلاع‌رسانی عملکرد شفاف تعاونی‌های مرزنشینان استان بوشهر به اعضا و مردم با حسابرسی فعالیت‌ها و اعلام سود حاصل از واردات و صادرات کالاها از دیگر مصوبات این جلسه است.

احیای دوباره تعاونی‌های مرزنشین در راستای حمایت از معیشت پایدار و سالم مرزنشینان و ساماندهی و انضباط تجارت مرزی تنها نمونه‌ای از اقدامات این دولت در استان بوشهر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ