اعتراضات ضد دولتی در صربستان علیه طرح استخراج لیتیوم

اقتصاد ایران: هزاران نفر در چندین شهر صربستان علیه طرح توافقی دولت با اتحادیه اروپا به منظور استخراج لیتیوم که از جمله به منظور کاهش وابستگی‌ها به چین انجام می‌شود اعتراض کردند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، اتحادیه اروپا می خواهد به منظور استقلال بیشتر از چین یک معدن لیتیوم در صربستان استخراج کند. حالا مردم سراسر این کشور به این پروژه دولتی اعتراض کردند.

هزاران نفر در چندین مکان در صربستان علیه پروژه معدن لیتیوم که اخیراً با اتحادیه اروپا توافق شده است، تظاهرات کردند. نبویشا کووانجیچ، یک فعال شرکت کننده در این اعتراضات در این باره گفت: آنها رودخانه ها و جنگل های ما را تسخیر کرده اند. هر کاری که آنها (دولت) انجام می دهند، برای منافع خود انجام می دهند و نه برای منافع ما شهروندان. جمعیت خطاب به دولت فریاد زدند: دزد، دزد.

در شاباچ، تظاهرکنندگان پرچم های صربستان را به اهتزاز درآوردند و پس از تظاهرات در شهر راهپیمایی کردند. همچنین در شهرهای آرانجلواچ، لیج و باراجوو تظاهراتی علیه این اقدام دولت برگزار شد.

در هفته‌های گذشته، بسیاری از صرب‌ها نسبت به توافق بر سر استخراج معدن لیتیوم در دره جادار صربستان که اتحادیه اروپا می‌خواهد به این وسیله وابستگی خود را به چین کاهش دهد اعتراض کردند. لیتیوم برای ساخت باتری ها، به ویژه برای خودروهای الکتریکی مهم است. هفته گذشته در بلگراد با حضور اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بیانیه ای در این باره امضا شد.

فعالان محیط زیست و گروه های مخالف در صربستان انتقاد می کنند که این پروژه صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند، اما سود کمی برای شهروندان این کشور به همراه خواهد داشت. چند سال پیش شرکت بریتانیایی-استرالیایی ریوتینتو پروژه استخراج لیتیوم را در دره جادار در غرب این کشور آغاز کرد که با مقاومت زیادی روبرو شد و در نهایت مجبور به تعلیق شد. با این حال، در اوایل ژوئیه، دادگاه قانون اساسی صربستان تصمیم دولت برای لغو این پروژه 2.2 میلیارد یورویی را لغو کرد و راه را برای از سرگیری آن هموار کرد.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان در این باره گفت که استخراج قبل از سال 2028 آغاز نخواهد شد. به گفته وی دولت قبل از صدور مجوز استخراج، ضمانت‌های زیست‌محیطی را طلب خواهد کرد. برخی از مقامات دولتی پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است یک همه پرسی نیز در مورد این موضوع برگزار شود.

با این همه پروژه استخراج لیتیوم جادار با ضمانت‌های جدید از سوی غول معدنکاری استرالیایی ریوتینتو و اتحادیه اروپا، آماده است نگرانی‌های محیط‌ زیستی گذشته را پشت سر بگذارد و به یک تحول بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی اروپا کمک کند.

به این ترتیب صربستان در مسیر بهره‌برداری از یکی از بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم اروپا تا سال 2028 قرار دارد. این معدن که در غرب صربستان واقع شده است، می‌تواند به یکی از منابع مهم تامین لیتیوم برای تولید باتری خودروهای الکتریکی تبدیل شود.

روزنامه فایننشال‌تایمز هم اخیرا گزارش داد الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، اعلام کرده است این کشور می‌تواند تا سال 2028 از لیتیوم بهره‌برداری کند؛ به گفته ریوتینتو، معدن جادار در غرب صربستان یکی از بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم در اروپا را دارد که عنصری حیاتی برای تولید باتری خودروهای الکتریکی است. این ذخایر در سال 2004 کشف شد، اما پروژه معدنکاری در سال 2022 به دلیل نگرانی‌های محیط‌ زیستی و اعتراضات عمومی متوقف شد.

مخالفان قبلاً ریوتینتو و ووچیچ را به عدم شفافیت در مورد روند پروژه و عدم انتشار گزارش‌های تبعات محیط‌ زیستی متهم کرده بودند. در پاسخ به این انتقادات، ریوتینتو اخیراً گزارشی از تبعات محیط ‌زیستی منتشر کرد که هدف آن کاهش نگرانی‌ها و تنظیم مجدد شرایط بحث بود. این شرکت قول استفاده از "فناوری ایمن، قابل اعتماد و اثبات‌شده" را داده و یک کمپین اطلاعات نادرست علیه پروژه را محکوم کرده است.

در سپتامبر 2023، صربستان یک نامه تعهد با کمیسیون اروپا برای مشارکت استراتژیک در زمینه باتری و مواد خام امضا کرد. این همکاری می‌تواند به تقویت نقش صربستان در زنجیره تامین باتری‌های الکتریکی در اروپا کمک کند و باعث توسعه اقتصادی و صنعتی این کشور شود.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم در این باره گفته است: این استخراج به روشی انجام خواهد شد که "آسیب قابل توجهی به محیط زیست وارد نکند".

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ