مرگ ۳۹۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی در تابستان سال ۱۴۰۲

اقتصاد ایران: بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در تابستان سال گذشته ۳۹۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با تابستان سال قبل از آن که تعداد تلفات غرق‌شدگی ۵۵۶ نفر بود، ۲۹.۱ درصد کاهش یافته است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فصل تابستان و روزهای گرم سال همواره با افزایش تمایل به شنا و سفر به شهرها و استان‌های ساحلی کشور همراه است، در سال جاری و با گرمای بی‌سابقه هوا، انتظار می‌رود حضور هموطنان در مکان‌های آبی مانند دریا، رودخانه، استخرها و ... با افزایش نیز همراه باشد و از آنجا که طبق آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور در فصل تابستان تعداد تلفات غرق‌شدگی هم افزایش می‌یابد، بنابراین لازم است هموطنان عزیز در این خصوص به هشدارها و نکات ایمنی توجه نمایند تا از هرگونه حادثه احتمالی پیشگیری شود.

در تابستان سال گذشته آمار تلفات غرق‌شدگی با کاهش قابل توجهی مواجه بود. در این فصل 394 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با تابستان سال قبل از آن 29.1 درصد کمتر شده است.

رشد 1.1 درصدی آمار غرق‌شدگی در بهار امسال

بر اساس آمارهای موجود در سه‌ماهه نخست سال جاری 283 نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.1 درصد بیشتر شده است.

نکته قابل توجه در آمار تلفات غرق‌شدگی در بهار امسال آن است که آمار فوتی‌های غرق‌شدگی در دریا 43.2 درصد کاهش یافته و به 21 نفر رسیده است ضمن آنکه تمامی این افراد در محل‌های ایمن‌سازی نشده جان خود را از دست داده‌اند و در محدوده‌های مجاز هیچ موردی از غرق‌شدگی در دریا نداشته ایم.

علاوه بر دریا، تعداد تلفات غرق‌شدگی در استخرهای شنا و کشاورزی نیز کاهش یافته در این مدت 55 نفر در استخرهای کشاورزی و 22 نفر در استخرهای شنا جان خود را از دست داده‌اند که به ترتیب 22.5 و 21.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهند.

از سوی دیگر آمار تلفات غرق‌شدگی رودخانه که همواره در صدر آمار فوتی‌های غرق‌شدگی قرار دارد، در سه‌ماهه نخست امسال نیز بیشترین میزان تلفات را در بر می‌گیرد. در بهار امسال 93 نفر در رودخانه جان باخته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 27.4 درصد بیشتر شده است که با توجه به گرمای هوای این ایام و احتمال افزایش شنا در رودخانه‌ها، توجه جدی هموطنان عزیزمان را به هشدارها و نکات ایمنی می‌طلبد.

در بهار سال جاری بیشترین تعداد فوتی‌های غرق‌شدگی به ترتیب مربوط به استان‌های فارس (33 فوتی)، خوزستان (30 فوتی) و اصفهان (23 فوتی) بوده است.

رودخانه و استخر کشاورزی دارای بیشترین تلفات غرق‌شدگی

در سال 1402 نیز همچون سال‌های پیش از آن، بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی مربوط به رودخانه‌ها بوده است. در این سال 282 نفر در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با سال قبل از آن 6.9 درصد کاهش یافته است.

پس از رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی دارای بیشترین تعداد تلفات غرق‌شدگی است. متاسفانه در سال‌های اخیر با رشد تلفات در استخرهای کشاورزی مواجه هستیم که دلیل عمده آن حفر نابجا و غیرکارشناسی و البته غیرقانونی این استخرهاست.

در سال گذشته 214 نفر از هموطنان در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن 28.1 درصد بیشتر شده است.

این در حالی است که مطابق آمارهای موجود در سه‌ماهه نخست امسال نیز رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی در مقایسه با دیگر مکان‌های آبی همچنان بیشترین میزان تلفات غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش 12 درصدی تلفات غرق‌شدگی در سال 1402

در سال گذشته یک‌هزار و 14 نفر (848 نفر مرد و 166 نفر زن) بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد تلفات یک‌هزار و 152 نفر بود، 12 درصد کاهش یافته است.

در این مدت استان‌های خوزستان با 144، مازندران با 118 و اصفهان با 77 فوتی بیشترین تلفات غرق‌شدگی را در سال گذشته داشته‌اند.

بیشترین تلفات سال گذشته مربوط به ماه مرداد است

در سال گذشته بیشترین تعداد تلفات غرق‌شدگی در مرداد ماه با 159 و کمترین آن با 36 فوتی در بهمن ماه ثبت شده، بیشترین رشد آمار تلفات غرق‌شدگی نیز مربوط به دی ماه با 69 فوتی و 81.6 درصد رشد آمار نسبت به دی ماه سال قبل از آن است.

همچنین از آنجا که حدود 21.1 درصد از تلفات غرق‌شدگی سال 1402 مربوط به استخرهای کشاورزی است و رشد 28.1 درصدی نیز در مقایسه با سال قبل از آن داشته، رعایت اصول ایمنی و فنی و کارشناسی در این بخش ضروری است تا به این واسطه میزان تلفات در این بخش کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ