شالیزارهای گیلان در معرض خطر افزایش شدت بیماری قارچی بلاست

اقتصاد ایران: رشت- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شالیزارهای استان در معرض خطر افزایش شدت بیماری قارچی بلاست هستند، گفت: کشاورزان با هماهنگی جهاد کشاورزی قارچ کش بزنند.

مهدی عبادت طلب در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی صادر شده با توجه به شرایط آب و هوایی جاری، مزارعی که در ابتدای خوشه دهی در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد ظهور خوشه هستند، در صورت وجود عامل بیماری در مزرعه با نظر کارشناسان ذیربط مبارزه شیمیایی با بیماری قارچی بلاست را در دستور کار قرار دهند.

به گفته وی، اگر بیماری قارچی بلاست کنترل و مدیریت نشود، منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی عملکرد و کیفیت برنج می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خطر افزایش شدت بیماری قارچی بلاست در شالیزارهای استان، تصریح کرد: خطر کاهش کمیت و کیفیت محصول در اثر بیماری بلاست وجود دارد.

عبادت طلب با بیان اینکه رطوبت بالای ۹۰ درصد مستعد توسعه بیماری قارچی در ارقام محلی برنج است، گفت: این بیماری در مرحله برگ سبب کاهش سطح سبز برگ و در نتیجه کاهش غذا سازی و رشد بهینه گیاه شده و در مرحله خوشه به صورت بلاست سنبلچه‌ها و گردن خوشه بروز می‌یابد.

به گفته وی، بلاست سنبلچه‌ها سبب کاهش کیفیت و خرد شدن دانه‌ها در زمان فرآوری شده اما بلاست گردن خوشه بیشترین خسارت را به بار می‌آورد و با قطع رابطه غذایی گیاه از ریشه به خوشه، موجب پوکی و خشک شدن کامل آن می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بهتر است در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و وجود بیماری بلاست برگ در مزرعه، کشاورزان برای اطمینان از سلامت مزرعه و حفظ عملکرد در زمان مناسب از یک مرحله قارچ کش استفاده کنند، گفت: استفاده از سموم قارچ کش مناسب با هماهنگی مدیریت‌های جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ