۷۲۰هزارنفر درسماح ثبت‌نام کردند/شرایط سفربه عراق برای اربعین

اقتصاد ایران: رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تا امروز ۷۲۰ هزار نفر ثبت‌نام داشته که حدود ۶۲۰ هزار نفرشان ثبت‌نام خود را قطعی کردند؛ قطعی کردن نام‌نویسی نیز به‌معنای این است که بیمه را پرداخت کردند. از نظر ما کسی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کند، از نگاه ما زائر است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگویی درخصوص اقدامات دولت سیزدهم برای تسهیل زیارت اربعین، بیان کرد: اولین چالش ما در سال‌های گذشته رسیدن زائرین به پایانه‌های مرزی بود و به‌طور مثال یک زائر برای رسیدن به مرز مهران بعضاً 15 ساعت از ایلام تا مهران در جاده‌ها در ترافیک بود. مجموع ترافیک در این جاده به کمتر از یک و نیم ساعت رسیده است.

وی افزود: در جاده منتهی به مرزهای خسروی، شلمچه و چذابه تمام گره‌های ترافیکی برطرف،نقاط حادثه‌خیز رفع، بسیاری از جاده‌ها چهاربانده شده، بیش از 320 کیلومتر جاده در دوره دولت سیزدهم احداث شده و تونل‌های مختلف و امروز زائرین ما در رسیدن به مرز‌ها و خروج از مرز‌ها دچار کمترین مشکل است. دولت سیزدهم بیش از 12 هزار میلیارد تومان برای تسهیل در این امر هزینه کرده است.

رئیس ستاد اربعین اظهار داشت: قبلاً معطلی در مرزها وجود داشت ولی امروز در کمتر از 3 دقیقه در پر ازدحام‌ترین شرایط هم تردد زائر را داریم و مثل رود جاری به‌راحتی این کار صورت می‌گیرد.

میراحمدی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در این دولت صورت گرفت توسعه مرز‌ها بود مرز مهران، خسرویف شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق و برای امسال هم مرز دریایی به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به مشکلات موکب‌داران ایرانی نیز گفت: از مشکلات جدی عزیزان موکب‌دار ما که بیش از 3000 موکب هستند این بود که مدت‌های طولانی پشت مرز‌های عراق می‌ماندند؛ از سال گذشته این مسئله برطرف شد و امسال نیز با هماهنگی‌های بهتری که صورت گرفت، حرکت‌شان هم شروع شده و مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس ستاد اربعین اظهار داشت: هم‌چنین برای حل بحران عبور از مرز، سلسله اقدامات مختلفی صورت گرفت از جمله در مجموع 540 گیت مرزی اضافه شد.

میراحمدی در پاسخ به سوالی درخصوص گرمای هوا و تدبیر این ستاد برای کم‌رنگ کردن این مسئله، خاطر نشان کرد: گرماهراسی که صورت می‌گیرد خطی است که دشمنان به آن دامن می‌زنند؛ البته قبلاً هم اشاره کردیم که اربعین‌هراسی خط دشمنان ماست، خصوصا در شرایط فعلی جهان اسلام و منطقه و به تعبیر مقام معظم رهبری امروز مسئله غزه یک مسئله جهانی است نه صرفاً مسئله جهان اسلام و مسئله اربعین موضوع مهمی است ما تمهیدات ویژه‌ای برای این موضوع دیدیم. در این سوی مرز و آن‌سوی مرز هیچ نگرانی از این جهت با همکاری زائرین، مدیریت سفر و توجه به توصیه‌هایی که ما در اطلاعیه‌های گوناگون خواهیم گفت نخواهیم داشت و پیش‌بینی‌های لازم شده و تأمین آب، فضای مناسب و پیش‌بینی برای درمان احتمالی گرمازدگان صورت گرفته است.

وی درباره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سماح، بیان کرد: تا امروز 720 هزار نفر ثبت‌نام داشته که حدود 620 هزار نفرشان ثبت‌نام خود را قطعی کردند؛ قطعی کردن نام‌نویسی نیز به‌معنای این است که بیمه را پرداخت کردند. از نظر ما کسی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کند، از نگاه ما زائر است.

رئیس ستاد اربعین در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود کسی در سامانه سماح ثبت‌نام نکند و عازم اربعین شود؟، خاطر نشان کرد: ما توصیه‌ی اکید داریم که این کار را انجام ندهند، چون اگر خودشان را بیمه نکنند، اگر اتفاقاتی از جهت آسیب‌دیدگی، فوتی، مریضی و بستری شدن برایشان ایجاد می‌شود هزینه‌های درمان در عراق فوق العاده بالا است و از توان زائرین ما خارج است با رقم اندک 8. و یا 90 هزار تومان خودشان را بیمه می‌کنند.

میراحمدی ادامه داد: کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند می‌توانند ارز زیارت بگیرند و بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس برای‌شان در اولویت است و ما از طریق این سامانه واگذار می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم. همه هدف ما این است که بتوانیم زائرین عزیز را ملزم کنیم که در سامانه سماح فقط به خاطر رفاه و آسایش و امکان برنامه‌ریزی برای ما این را سوق بدهیم و تشکر هم می‌کنیم، سال گذشته بیش از 80 درصد زائرین ما در سامانه سماح ثبت‌نام کردند انشالله که امسال این عدد بالاتری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با خودروی شخصی می‌توان راهی عراق و راهپیمایی اربعین شد؟، گفت: دولت عراق ورود خودرو‌های شخصی و اتوبوس‌ها را در ایام اربعین ممنوع کرده و علتش هم مشکلات ترافیکی در جاده‌های خودش می‌داند.

رئیس ستاد اربعین درباره پشتیبانی‌های دولت از تسهیل امر زیارت نیز بیان کرد: آقای مخبر دو جلسه ستاد مرکزی اربعین را برای ابلاغ و پیگیری تکالیف دستگاه‌ها در دفتر خودشان تشکیل دادند. برخلاف اینکه تصور می‌شد در اثر جابه‌جایی دولت ممکن است تعهدات کم‌تر مورد توجه باشد اما به‌طور شایسته‌ای همه وزرا، نهاد‌ها، دستگاه‌ها و نیرو‌های مسلح تعهدات خودشان را انجام دادند.

میراحمدی درباره عبور زائران سایر کشورها از ایران نیز گفت: زائرین پاکستانی و افغانستانی که می‌خواهند برای اربعین وارد کشور ما شوند، از اول تا شانزدهم ماه صفر می‌توانند بیایند. افرادی که به‌صورت غیر قانونی به کشور ما بیایند، اجازه خروج ندارند و شرط ورود و خروج پاکستانی‌ها این است که با اتوبوس‌های خودشان تا پشت مرز‌های خودشان بیایند، علتش هم چالش کمبود اتوبوس برای حمل و نقل عمومی در کشور یک چالش قابل توجهی است که عزیزان وزارت راه تمهیدات خودشان را دنبال می‌کردند. درباره زائرین افغانستانی هم توصیه کردیم که امسال مجوز می‌دهیم که با اتوبوس‌های خودشان وارد کشور شوند؛ البته اتوبوس‌هایی که استاندارد‌های لازم ما را برخوردار باشند.

وی درباره نحوه دریافت گذرنامه زیارتی عنوان کرد: هر زائری که بخواهد و اراده کند به‌صورت اینترنتی می‌تواند درخواست گذرنامه دهد و ظرف مدت سه یا حداکثر پنج روز گذرنامه درب منزل او با شصت هزار تومان تحویل می‌شود. سیاست‌ها و تدابیر ستاد اربعین است که هیچ سازمان خدمات‌رسانی یک ریال بهره مادی از خدمات‌دهی به زائر بهره‌مند نمی‌شوند.حتی بیمه سال قبل بیش از چهل میلیارد تومان زیان داد، سال ماقبلش نیز بیش از سی میلیارد تومان زیان داد ولی با کمال افتخار این را به عنوان یک امر پرخیر و برکت برای سازمان خودشان.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تخصیص ارز زیارتی اظهار داشت: امروز زائرین عزیز به‌راحتی می‌توانند از طریق سامانه سماح و از طرق اینترنتی ارز خود را دریافت کنند، هیچ خبری از صف‌ها نیست و دویست هزار دینار به قیمت مرکز مبادله برای‌شان داده می‌شود. حتی برای موکب‌های ما که هزینه‌هایی را در عراق دارند، بیش از چهارهزار دینار بانک مرکزی پیش بینی کرده است.

میراحمدی درباره نظارت بر فروش بلیط‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی گفت: در زمینه بلیط هواپیما با تلاش‌های ارزشمند سازمان هواپیمایی و وزیر راه، قیمت بلیط هواپیما مشخص شده و نظارت جدی داره صورت می‌گیرد که ایرلاین‌ها به هیچ عنوان خارج از این قیمت‌ها عمل نکنند.

وی درباره تسهیلات عزیمت سربازان و مشمولان خاطر نشان کرد: بحث وثیقه و سختگیری‌های گذشته منتفی شده و کسانی که سرباز یا دانشجو هستند به‌راحتی می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی گذرنامه ویژه اربعین را دریافت کنند.

رئیس ستاد اربعین در پایان طی توصیه‌هایی به مردم اظهار داشت: از عزیزان می‌خواهیم که سفر را زود شروع کنند و ابتدای ماه صفر بروند؛ مدت سفر کوتاه باشد و بیش از شش روز در عراف نمانند. راهپیمایی اربعین را در اوقات خنک روز انجام دهند. سفر اربعین سفر رایگان نیست و بلکه سفر ارزان‌قیمت است و پیش بینی‌های لازم برای حمل و نقل انجام بگیرد. مردم عزیز استفاده از خودروی شخصی را در اولویت قرار دهند؛ ما ما بیش از شش‌صد هزار پارکینگ همزمان خودرو‌ها را پیش بینی کردیم. استفاده از خودروی شخصی و نذر مسافر مورد تأکید است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ