این شرایط می تواند مقصر افزایش وزن شما باشد

اقتصاد ایران: شرایطی مانند کم کاری تیروئید، افسردگی و دیابت می توانند باعث افزایش وزن شما شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اگر هریک از شرایط زیر را دارید کاهش وزن برای شما سخت تر می شود و یا وزن اضافه می کنید:

کم کاری تیروئید

اگر تیروئید شما، یک غده پروانه ای شکل کوچک در گردن، تولید هورمون های کافی را متوقف کند، ممکن است شروع به افزایش وزن کنید. این وضعیت همچنین می تواند موهای شما را نازک کند، پوست شما را خشک کند و باعث شود احساس سردی، خستگی، یبوست و حتی افسردگی کنید. یک آزمایش خون ساده می تواند پایین بودن سطح هورمون شما را تایید کند و هورمون های مصنوعی می توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید.


افسردگی

افزایش وزن و حتی چاقی از جمله عوارض فیزیکی احتمالی افسردگی است. افراد مبتلا به این اختلال خلقی اغلب سطوح بالاتری از "هورمون استرس" کورتیزول دارند که ممکن است باعث تجمع چربی در اطراف شکم شما شود. یا ممکن است وزن شما افزایش پیدا کند، زیرا احساس می‌کنید که نمی‌توانید درست غذا بخورید یا ورزش کنید. داروهای خاصی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند.

اگر احساس افسردگی می کنید با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.


بیخوابی

افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند، چربی بدنشان بیشتر است. حدود 8 ساعت خواب بهترین نقطه برای کاهش وزن است.

کمبود خواب می تواند باعث شود بدن شما هورمون های کورتیزول و انسولین بیش از حد تولید کند که می تواند باعث افزایش وزن شود. همچنین می‌تواند هورمون‌هایی را که سیگنال گرسنگی را نشان می‌دهند، از بین ببرد و شما را به هوس خوردن غذا، به‌ویژه آنهایی که مملو از چربی و شکر هستند، وادار کند.


یائسگی

استروژن کمتر در دوران یائسگی می تواند چربی بیشتری در اطراف شکم ایجاد کند. اما کمبود هورمون تنها دلیل آن نیست. گرگرفتگی، مشکلات خواب و بدخلقی که با پایان باروری زنان مرتبط است، ممکن است مانع تغذیه سالم و ورزش شود.

اگر در حال حاضر کم خوابی دارید و افسرده هستید، ممکن است به جای تهیه یک وعده غذایی مغذی، به سراغ خوردن یک آب نبات بروید که باعث افزایش وزن شما می شود. پزشک شما می تواند راه هایی را برای کمک به علائم شما پیشنهاد کند.


بیماری کوشینگ

معمولاً کورتیزول به حفظ فشار خون و قند خون شما در محدوده سالم کمک می کند. اما زمانی که غدد فوق کلیوی شما بیش از حد از این هورمون استرس تولید می کنند، می تواند چربی را به شکم و قاعده گردن شما اضافه کند.

ممکن است بیشتر کبود شوید و متوجه اندام‌های ضعیف‌تر، لاغرتر و صورت گرد بنفش شوید. پزشک شما سعی می کند علت را کشف کند و سپس آن را با جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا داروهایی برای کاهش کورتیزول درمان کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به یک زن بگوید مبتلا به این بیماری است. ممکن است پریود نشوید، موهای بیشتری روی صورت یا بدنتان داشته باشید یا دچار آکنه شوید. همچنین ممکن است کیست روی تخمدان شما رشد کند. هورمون مردانه آندروژن بیش از حد باعث آن می شود. شما همچنین می توانید وزن اضافه کنید زیرا حساسیت کمتری به انسولین هورمونی که به بدن شما کمک می کند قند خون را به انرژی تبدیل کند، دارید.

پزشک می تواند به تعادل یا جایگزینی هورمون ها کمک کند تا علائم این بیماری را کاهش دهید.


نارسایی احتقانی قلب

زمانی است که قلب شما خون را به اندازه کافی قوی پمپاژ نمی کند. افزایش ناگهانی وزن - 2-3 پوند در روز یا بیش از 5 پوند در هفته - می تواند به معنای بدتر شدن آن باشد. همچنین ممکن است پاها و مچ پاها ورم کرده، نبض سریع‌تر، تنفس سنگین، فشار خون بالا، از دست دادن حافظه و گیجی داشته باشید.

ممکن است بخواهید این علائم را دنبال کنید تا بتوانید تغییرات ناگهانی را به پزشک خود اطلاع دهید.


آپنه خواب

اگر خروپف می‌کنید یا در طول روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری جدی باشد. راه هوایی شما بطور منظم تنفس را برای چند ثانیه در خواب قطع می کند. اضافه وزن یا چاقی یکی از دلایل آپنه خواب است، اما می تواند یک علامت نیز باشد.

این وضعیت می‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات کبدی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را افزایش دهد. پزشک ممکن است دستگاه تنفس CPAP یا سایر روش‌های درمانی را به شما پیشنهاد کند.


ادم

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما آب زیادی را معمولاً در بازوها و پاهای شما نگه می‌دارد. اندام های بدن شما ممکن است متورم به نظر برسند و احساس سفت شدن داشته باشند و حرکت آن سخت باشد. خود ادم معمولاً چیز مهمی نیست. دیورتیک ها ، که به آنها قرص های آب نیز گفته می شود، می توانند به کنترل آن کمک کنند. اما شما و پزشکتان باید برای مدیریت علت زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی که می‌توانند بسیار جدی باشند، همکاری کنید.


سندرم متابولیک

این وضعیت گروهی از شرایط است که با هم اتفاق می‌افتد و شانس ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهد. فشار خون، قند خون، کلسترول و چربی بدن شما ممکن است در سطوح ناسالم باشد. ممکن است هیچ علامت واضحی وجود نداشته باشد به جز چربی های اضافی که در اطراف کمر شما جمع می شوند.

پزشک می تواند با تغییر در رژیم غذایی و ورزش و همچنین دارو و در موارد نادر جراحی کاهش وزن به شما کمک کند تا آن را مدیریت کنید.


دیابت

بسته به نوع آن، می توانید دیابت را با ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش، انسولین و دارو درمان کنید. انسولین به بدن شما کمک می کند تا از انرژی استفاده کند اما همچنین ذخیره انرژی را برای بدن آسان تر می کند که اغلب می تواند منجر به افزایش وزن شود. به علاوه، ممکن است وسوسه شوید که برای جلوگیری از کاهش قند خون در برخی از درمان‌ها، بیشتر غذا بخورید. با پزشک خود در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی، ورزش، انسولین و دارو را برای مدیریت وزن و دیابت خود به بهترین شکل متعادل کنید، صحبت کنید.

استروئیدها

پزشک ممکن است آنها را کورتیکواستروئید بنامد. می توانید از آنها برای درمان آسم، برخی از انواع آرتریت و سایر شرایط استفاده کنید. هر چه دوز بالاتر و بیشتر استروئید مصرف کنید، احتمال گرسنگی بیشتر شما بیشتر می شود! که می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود. با پزشک خود در مورد بهترین روش برای مدیریت عوارض جانبی درمان استروئیدی صحبت کنید.

داروهای رایج

یک دارو ممکن است شما را گرسنه کند. دیگری ممکن است کالری سوزی بدن شما را کند کند یا نحوه جذب مواد مغذی را تغییر دهد. برخی از داروها فقط باعث می شوند بدن شما آب بیشتری ذخیره کند. گاهی اوقات، دانشمندان به طور قطع نمی دانند که چرا یک دارو باعث افزایش وزن می شود. نمونه های رایج عبارتند از قرص های ضد بارداری، داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، داروهای صرع، و مسدود کننده های بتا (برای فشار خون بالا).

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ