ارتباط سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و کم کاری تیروئید

اقتصاد ایران: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مشکلات تیروئید دو مورد از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز (هورمونی) در زنان هستند. اگرچه PCOS و کم کاری تیروئید بسیار متفاوت هستند، آنها ویژگی های مشترک زیادی دارند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مشکلات تیروئید دو مورد از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز (هورمونی) در زنان هستند. اگرچه PCOS و کم کاری تیروئید بسیار متفاوت هستند، آنها ویژگی های مشترک زیادی دارند.

کم کاری تیروئید در زنان مبتلا به PCOS

کم کاری تیروئید و به ویژه تیروئیدیت هاشیموتو، در افراد مبتلا به PCOS بیشتر از جمعیت عمومی است. هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به غده تیروئید حمله می کند و به آن آسیب می رساند و منجر به کم کاری تیروئید می شود.

یک مطالعه در سال 2013 در هند نشان داد که 22.5٪ از زنان مبتلا به PCOS در مقایسه با 8.75٪ از زنان بدون PCOS کم کاری تیروئید داشتند.

یک مطالعه در سال 2015 از مؤسسه ملی بهداشت گزارش داد که 22.1٪ از زنان مبتلا به PCOS در مقایسه با 5٪ از زنان مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو بودند.

کم کاری تیروئید و به ویژه اختلال خود ایمنی تیروئیدیت هاشیموتو، در زنان مبتلا به PCOS به میزان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان بدون PCOS رخ می دهد.

چگونه کم کاری تیروئید PCOS را بدتر می کند؟

کم کاری تیروئید به روشی مشابه PCOS روی تخمدان ها تأثیر می گذارد و باعث بزرگ شدن تخمدان ها و تشکیل کیست می شود.

کم کاری تیروئید علائم PCOS را بدتر می کند، از جمله افزایش خطر مقاومت به انسولین (ناتوانی بدن در استفاده از انسولین برای کنترل قند خون) و دیابت نوع 2.

چگونه کم کاری تیروئید PCOS را پیچیده می کند؟

غده تیروئید پروانه ای شکل که در پایه گلو قرار دارد، سرعت تبدیل غذا به انرژی را در بدن تنظیم می کند که به آن متابولیسم می گویند. هورمون های تیروئید همچنین به کنترل ضربان قلب شما کمک می کند و بر چرخه قاعدگی و باروری شما تأثیر می گذارد.

اگر غده تیروئید خیلی کند کار کند (کم کاری تیروئید)، متابولیسم شما کند می شود و در نتیجه وزن اضافه می شود. افزایش وزن یک ویژگی اصلی برای بسیاری از زنان مبتلا به PCOS است.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند PCOS را پیچیده کند و باعث ایجاد علائمی شود که معمولاً با این اختلال دیده نمی شوند. این شامل برادی کاردی (آهسته شدن ضربان قلب)، تورم صورت و گواتر(بزرگ شدن غده تیروئید) می شود.

علاوه بر بدتر شدن علائم PCOS، کم کاری تیروئید می تواند علائمی ایجاد کند که معمولاً در PCOS دیده نمی شوند. این موارد شامل کند شدن غیرطبیعی ضربان قلب، تورم صورت و گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) است.

چرا کم کاری تیروئید فراموش می شود؟

هورمون محرک تیروئید (TSH) هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود و ترشح هورمون های تیروئید T3 و T4 را تنظیم می کند.

سطوح غیر طبیعی TSH بالا نشان می دهد که شما ممکن است کم کاری تیروئید داشته باشید. این به این دلیل است که هیپوفیز در تلاش برای تحریک غده تیروئید کم کار، بیشتر از حالت عادی فعالیت می کند.

با این حال، TSH بالا به خودی خود به معنای کم کاری تیروئید نیست. تشخیص همچنین به یک سری آزمایش‌های T3 و t4 و همچنین آزمایش ضد TPO نیاز دارد تا بررسی شود که آیا شما یک بیماری خودایمنی تیروئید مانند هاشیموتو دارید یا خیر.

ید نقش زیادی دارد

تیروئید برای ساختن هورمون های تیروئید باید ید داشته باشد. منابع غذایی اصلی ید شامل محصولات لبنی، مرغ، گوشت گاو، گوشت خوک، ماهی و نمک یددار است.

متعادل نگه داشتن تولید T3 و T4 نیاز به مقدار مناسب ید دارد. مقدار بسیار کم یا بیش از حد می تواند کم کاری تیروئید را ایجاد یا بدتر کند.

برای این منظور، افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در صورت تشخیص کم کاری تیروئید (یا در معرض خطر ابتلا به) باید از میزان مصرف ید خود آگاه باشند. انجام این کار می‌تواند تأثیر کم‌کاری تیروئید را به حداقل برساند، و به نوبه خود، تأثیر کم‌کاری تیروئید را بر PCOS به حداقل برساند.

زنان مبتلا به PCOS و کم کاری تیروئید باید از مصرف ید خود آگاه باشند تا مطمئن شوند که نه بیش از حد ید دریافت می کنند و نه خیلی کم. با مدیریت بهتر کم کاری تیروئید، هر گونه اثری که ممکن است بر PCOS داشته باشد می تواند به حداقل برسد.

خلاصه

کم کاری تیروئید (عملکرد کم تیروئید) در زنان مبتلا به PCOS شایع است و شامل یک نوع خود ایمنی از این بیماری به نام تیروئیدیت هاشیموتو است.

کم کاری تیروئید نه تنها می تواند علائم PCOS (از جمله افزایش وزن، پریودهای نامنظم و افزایش مقاومت به انسولین) را بدتر کند، بلکه می تواند باعث ایجاد علائمی شود که معمولاً در PCOS دیده نمی شود. اینها شامل گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) و برادی کاردی (ضربان قلب آهسته غیرطبیعی) است.

کم کاری تیروئید باید به درستی مدیریت شود تا تأثیر آن بر PCOS به حداقل برسد که شامل مصرف مناسب ید در رژیم غذایی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ