مهندسی که حافظ و مربی قرآن کریم شد/لزوم حراست و ترویج قرآن

اقتصاد ایران: سنندج_جوان حافظ قرآن کریم کردستانی گفت: حفظ قرآن کریم باید در راستای حراست، پاسداری و ترویج این کتاب الهی در جامعه استمرار یابد چراکه قرآن چراغ هدایت بشریت است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مُبلغ کلام وحی بودن افتخاری است که نصیب مشتاقان حقیقی راه طریقت می‌شود.

توکل بر خدا، پشتکار و همت و عزمی راسخ مهم‌ترین عامل برای حافظان قرآنی است که برای ترویج و نشر آیاتی که در سینه دارند، همت می‌گمارند.

انس با قرآن کریم رحمتی است که در تمام شئون زندگی انسان اثرگذار است و حفظ و تدبر در آیات آن نیک بختی را در زندگی دنیوی و اخروی برای بندگانی که به دنبال رشد و تعالی هستند به همراه دارد.

قطعاً نشر آیاتی که در دل مؤمن ریشه کرده هم رسالت و وظیفه‌ای واجب است و هم از علاقمندی‌های حافظان است که خداوند منان این توفیق را نصیبشان کرده است.

آیه ۱۸۶ سوره بقره هم در دعوت به رشد و پیشرفت کسانی که در راه حفظ قرآن گام برداشتند می‌فرمایید؛ «چون بندگانم از تو درباره من بپرسند، بگو: یقیناً من نزدیکم! دعای دعا کننده را وقتی مرا بخواند اجابت می‌کنم، پس باید مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند تا رشد یابند.»

قطعاً رشد حافظان و بزرگ شدن آنها در نشر و آموزش آیات الهی به دیگران است.

قرآن خواندن نتیجه رحمت الهی نسبت به بندگان است

جمال کرمی جوان حافظ کل قرآن کریم و اهل روستای نوگل سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، قرآن خواندن را توفیقی دانست که از نتیجه رحمت الهی نصیب مسلمان می‌شود.

وی اذعان کرد: ۲۷ سال سن دارم و علاوه بر توفیق حافظ کل بودن، در دارالتحفیظ تخصصی حفظ قرآن کریم واقع در شهرک پردیس سنندج کار تدریس نوآموزان مجموعه را برعهده دارم.

کرمی بیان کرد: من فارغ‌التحصیل مهندسی برق قدرت هستم و در حال حاضر مدرس مجموعه دارالتحفیظ هستم و این توفیق الهی بود که در نتیجه رحمت پروردگار شامل حال من شد.

وی افزود: این رحمت الهی شامل افراد خاصی می‌شود و کسانی که همسو با قرآن زندگی خود را انتخاب کنند کسانی هستند که برگزیده شده و با اختیار الهی در این راه قدم نهادند.

مدرس دارالتحفیظ شهرک پردیس سنندج اذعان کرد: هر فردی در طول زندگی خود تمایل به رفتن در مسیرهای مختلف را دارد و رفتن به سمت مسجد و قرآن یک توفیق الهی است که خداوند بندگان دست چین شده خود را در این راه قرار می‌دهد.

انس با قرآن و مسجد برای هر فردی آرامش به ارمغان می‌آورد

کرمی ادامه داد: مسجدی شدن و رعایت چهارچوب‌های دین و قرآن وقتی همراه با حوصله باشد در رسیدن به آرامش مؤثر است و وقتی کسی با قرآن و رفتن به مسجد به آرامش می‌رسد قطعاً این راه را رها نمی‌کند.

وی تصریح کرد: من به شخصه در دانشگاه حس راحتی نداشتم ولی با شروع حفظ قرآن حس درونی من و طوفان قلبی که در من سر گرفته بود به ساحل آرامش بی‌کران الهی در سایه معرفت قرآن رسید.

حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: زمانی که شروع به حفظ آیات الهی کردم با پرس و جو به دنبال دارالتحفیظ متناسب با استاندارد جهانی و بدون حاشیه و در نهایت بعد از چندین مسیر به ترکمن صحرا رفتم و بخشی از قرآن را در آنجا و بخش دیگر را در مریوان حفظ کردم.

کرمی عنوان کرد: در نهایت بعد از اتمام حفظ سعادتی که نصیب من شد اینکه به عنوان مدرس به دارالتحفیظ سنندج آمدم و اکنون در اینجا مشغول تدریس قرآن هستم.

وی بیان کرد: نسبت مقایسه‌ای اگر داشته باشم سطح علمی دارالتحفیظ سنندج بیشتر از جاهای دیگر است چون ملاک کیفی در اینجا به نسبت کمی پیشی گرفته و خروجی کار مهم و ارزشمندتر است.

جوان حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: نحوه ارزیابی ابتدایی در این مرکز به این صورت است که افراد بعد از مراجعه و بر اساس استعداد و توانایی که دارند تشویق و ترغیب به حفظ می‌شوند و کسانی که کمتر توانایی دارند و یا کمتر علاقمند هستند را نه تنها از راه قرآن دور نخواهیم کرد بلکه در سیره و زمره عشاق قرآن نگه می‌داریم اما تمرکز اصلی روی علاقمندان واقعی است.

کرمی با بیان اینکه چون ملاک در اینجا نحوه برخورد افراد با هم است، بیان کرد: در چند دوره در هفته‌های ابتدایی آزمایشی نسبت به اخلاق و سطح عبادت و قدرت و توانایی حفظ و روابط اجتماعی در یک سنجش اولیه انجام می‌شود چرا که سازشی که منتهی به آرامش باشد ملاک اصلی تدریس بهتر خواهد بود.

وی گفت: داشتن آرامش منتهی به حفظ بهار قرآن خواهد شد و بعد از ۳ ماه افرادی که توسط ما انتخاب شدند و یا کسانی که به انتخاب خود در مجموعه نماندند مجدداً در مرحله سنجش بعدی که مربوط به حفظ است مورد ملاک قرار می‌گیرند و اگر لازم باشد بعد از فرصتی یک ساله مجدداً آزمون بعدی ورود آنها به مرکز تخصصی حفظ انجام خواهد شد.

حافظان قرآن کریم نگهبانان این کلام الهی هستند

مدرس دارالتحفیظ سنندج افزود: مادیات در این دنیا مطرح است و با تشبیه اینکه هر چیزی در دنیا نیاز به نگهبان دارد، حافظان قرآن نگهبانان این مصحف گرانبها هستند و نگهبانان بر اساس اهمیت و جایگاه هر چیزی که از آن نگهبانی می‌کنند دستمزد می‌گیرند و با توجه به جایگاه قرآن و اهمیت آن بین مسلمانان حقیقتاً هیچ حافظی دستمزد واقعی خود را دریافت نمی‌کند.

کرمی اذعان کرد: مهمترین چیز از نظر ما قرآن است و اگر قرآن حراست نشود همه چیز ما از بین می‌رود و با توجه به اینکه در حد گذراندن مخارج ابتدایی زندگی دریافتی داریم اما هدف اصلی ما که حفظ و حراست و ترویج قرآن است اهمیت دارد و حتی گاهاً برای این هدف از جیب و مال خود هم مایه می‌گذاریم که برای ما باعث سعادت است.

وی گفت: هرچند که اشاره به این موضوع اهمیت چندانی ندارد چون روح و روان ما توسط قرآن در آرامش است و همین موضوع دارای اهمیت است و ما انتظاری از هیچ کسی نداریم چون اتصال و ارتباط ما به خدا ما را از همه بی‌نیاز می‌کند.

حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: اگر برای رضای خدا حرکت کنیم همه امورات به دست او انجام می‌شود و هدف اصلی ما در مرکز دارالتحفیظ شهرک پردیس نشر قرآن است چون توجه به قرآن در منطقه ما به خواب رفته و خاصتا به آن توجه ویژه نمی‌شود از پدرها و مادرها گرفته تا مسؤولان و حتی مدرسان و استادهای قرآنی که کوتاهی و کم کاری نسبت به قرآن دارند.

حافظان قرآن کریم در سطح شهر و روستاها باید مروج کلام الهی باشند

کرمی بیان کرد: هدف اصلی ما رواج بحث آموزش قرآن در دیگر شهرستان‌ها است و حافظان ما بعد از اتمام حفظ به شهرهای استان می‌روند تا قرآن را نشر دهند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۵۰ نفر طالب حفظ قرآن در این مرکز تخصصی حضور دارند، افزود: نوآموزان قرآنی مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم شهرک پردیس از سراسر استان بوده و بیشترین شاگردان این مرکز از شهرستان مریوان هستند.

وی گفت: بعد از مراجعه به این مرکز در ابتدا شاید شوق کمی داشته باشند اما وقتی در دریا و بحر قرآن قرار می‌گیرند روح و روان آنها درگیر شده و ناخودآگاه اخلاق و منش آنها با سبک و سیاق قرآنی عجین می‌شود.

مدرس مجموعه تخصصی حفظ قرآن کریم شهر سنندج بیان کرد: یکی از حافظان ما ۲ جز را در مدت ۲۰ شب حفظ کرد و بعد دیگر ادامه نداد ولی هر بار می‌گوید بخاطر همان ۲۰ شب از انجام کار اشتباه و خوردن لقمه حرام در زندگی‌ام ممانعت می‌کنم.

کرمی عنوان کرد: روح و روان و ضمیر فرد اگر یک شب قرآن بخواند یا ۱۰۰ شب فرقی ندارد و تأثیر مثبت آیات در زندگی فرد دل کندن از این روشنی و نور را غیرممکن می‌کند و این اثرات معجزه بخش آیات معجزه بخش قرآن است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ