دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم در قزوین

اقتصاد ایران: قزوین- با نگاهی ساده و البته منصفانه به دستاورد دولت سیزدهم در قزوین به‌راحتی می‌توان باز شدن گره‌های کور چند ده‌ساله این استان را طی سه سال مشاهده کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – حسن عابدینی: پرونده دولت سیزدهم با پایانی متفاوت بسته شد اما بدون شک مردم کشورمان هرگز خدمات این دولت را فراموش نخواهند کرد.

دولت سیزدهم در حالی تیرماه ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد که گره‌های کور و سال‌ها بر زمین مانده بسیاری در استان قزوین وجود داشت و مردم امیدوار بودند تا تغییری را مشاهده کنند.

وضعیت نابسامان زیرساخت‌های درمانی، وضعیت نابسامان پروژه‌های آبی همچون آب‌رسانی به آبیک، اعتراضات گسترده کارکنان واحدهای دارای بحران و راکدی همچون کنتورسازی و یا وضعیت مبهم تعاونی‌های مسکن استان قزوین همه و همه نشان می‌داد دولت سیزدهم کار بسیار زیادی در استان قزوین دارد.

اما نگاه جهادی دولت سیزدهم به رفع مشکلات مردم در کمترین زمان ممکن و البته با استفاده از ظرفیت‌های غنی همین استان باعث شد تا گره‌های کور بسیار زیادی در استان قزوین باز و یا به‌طور کامل رفع شود.

تحقق آرزوی دیرین آب‌رسانی به آبیک

پروژه تأمین آب شرب مردم آبیک از سد طالقان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های به‌جامانده از دهه ۸۰ در حوزه آب‌رسانی در استان قزوین بود.

مردم آبیک برای داشتن آبی سالم هرساله با وعده‌های متفاوتی روبرو بودند تا جایی که حتی وعده افتتاح پروژه در روزهای پایانی دولت دوازدهم به دلیل عدم بودجه و خزانه خالی دولت که نامه آن نیز به نقل از رئیس دولت دوازدهم منتشر شد عملی نشد.

با آغاز به کار دولت سیزدهم این پروژه بر زمین مانده که قرار بود در سال ۹۹ به پایان برسد اما در آغاز دولت سیزدهم پیشرفتی ۷۰ درصدی داشت و متوقف شده بود بعد از چندماه جان دوباره‌ای به خود گرفت تا سرانجام بعد از سال‌ها ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ با حضور محرابیان وزیر نیرو افتتاح و کام مردم آبیک گوارا شود.

احیای ۱۸۱ واحد صنعتی در استان قزوین

استان قزوین با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی کشاورزی و وجود بیش از ۱۶ شهرک صنعتی و همچنین اولین شهر صنعتی کشور به یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی در کشور تبدیل شده است.

این در حالی است که وجود این میزان واحد صنعتی و تولیدی در استان قزوین باعث شده تا مردم در این استان در دهه ۸۰ و ۹۰ با بحران‌های کارگری و وجود واحدهای صنعتی راکد و دارای بحران غریبه نباشند.

دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم در قزوین

با آغاز به کار دولت سیزدهم احیای واحدهای صنعتی به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های استان قزوین در حوزه تولید و صنعت تبدیل شد و تلاش شد تا واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردند.

علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ظرفیت استان قزوین به‌عنوان یک استان صنعتی بی‌بدیل است، عنوان کرد: استان قزوین در حالی که تنها یک درصد وسعت کشور را دارد ۵ درصد منابع کشور را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه عمده واحدهای تولیدی و صنعتی در استان قزوین توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، افزود: بخش زیادی از کالاهای اساسی در این استان تولید می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود احیای واحدهای صنعتی و ساماندهی شهرک‌های صنعتی را در استان قزوین در دستور کار خود قرار داد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۱۸۱ واحد صنعتی در استان قزوین احیا شده و زمینه اشتغال ۳ هزار نفر در این واحدها فراهم شد.

توسعه زیرساخت‌های سلامت

عبدالله کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان قزوین از نظر تعداد تخت‌های بستری به نسبت جمعیت در بخش‌های دولتی نسبت به میانگین کشوری عقب بود که با شروع دولت سیزدهم پروژه‌های نیمه‌کاره باقیمانده از دولت قبل و پروژه‌های جدیدی در دستور ساخت قرار گرفت.

وی افزود: با افتتاح و راه‌اندازی تخت‌های بیمارستانی مانند ۷۰۰ تختخوابی، الحاقی بیمارستانی شهید رجایی و همچنین بیمارستان اعصاب و روان ۲۲ بهمن شاهد بهبود این وضعیت و حتی پیشی گرفتن قزوین از میانگین کشوری خواهیم بود.

دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم در قزوین

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: با افتتاح این پروژه‌ها میزان دسترسی مردم به تخت‌های بیمارستانی و همچنین خدمات باکیفیت درمانی با تعرفه دولتی افزایش خواهد یافت.

تکمیل راه قزوین – الموت – تنکابن

وعده‌های قدیمی در حوزه راه سال‌ها است مردم این استان را آزار داده است. راه‌اندازی محور مهم قزوین – الموت – تنکابن یکی از این وعده‌های مهم است که عمل به آن می‌توانست بار ترافیکی زیادی را از محورهای شمالی کشور کم کرده و عبور و مرور مردم استان قزوین به منطقه کوهستانی الموت را نیز تسهیل کند.

مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با این پروژه اظهار کرد: جاده قزوین – الموت – تنکابن یکی از پروژه‌های شاخص استان است که فاز نخست آن به طول ۷۰ کیلومتر تا شهرک الموت در شهریورماه آماده بهره‌برداری است و قرار بود با حضور رئیس دولت سیزدهم افتتاح شود.

دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم در قزوین

وی با بیان اینکه این پروژه عمری نزدیک به ۲۰ سال دارد، افزود: همین الان شاهد تردد و استفاده مردم از آن هستیم و تصمیم داشتم قبل از افتتاح زیرساخت‌های تردد در این محور را تأمین کرده و زمینه تردد مردم را فراهم کنیم.

رجحانی اضافه کرد: برای تأمین منابع مالی پروژه برنامه‌ریزی شده بود تا در قالب یک طرح سرمایه‌گذاری توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء مابقی مسیر ساخته شود.

قزوین مقصد امن سرمایه‌گذاران خارجی

استان قزوین در سال‌های اخیر مخصوصاً در دولت سیزدهم توانسته عملکرد مثبتی در جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشد تا جایی که حضور این میزان سرمایه‌گذار در این استان گواه این است که قزوین در دولت سیزدهم به مقصدی امن برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده است.

استان قزوین از سال‌های ۱۴۰۰ تا به امروز در همه این سال‌ها جزو سه استان برتر در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی بوده تا جایی که علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تیرماه ۱۴۰۳ در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد «بر اساس گزارش وزارت کشور استان قزوین با سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه دوم کشور قرار گرفته و دو سال پیاپی این جایگاه را حفظ کرده است.»

پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور برای قزوین

یکی از اقدامات مؤثر و ماندگار در استان قزوین کاهش جدی و ملموس نرخ بیکاری در این استان در دولت سیزدهم است تا جایی که قزوین رکورددار کمترین میزان نرخ بیکاری در کشور است.

عین‌الله کشاورز ترک مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به میزان نرخ بیکاری در استان قزوین اظهار کرد: تمامی شاخصه‌ها نشان‌دهنده جایگاه خوب قزوین در حوزه اشتغال‌زایی است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان قزوین به ۴.۷ رسیده است، افزود: این عدد بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری و نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مثبت در دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور و مخصوصاً استان قزوین است.

حل مشکل چند ده‌ساله تعاونی‌های مسکن در قزوین

مشکل تعاونی‌های مسکن در قزوین از دیرباز این شهر و چندین هزار شهروندی که به دنبال ایجاد یک سرپناه برای خود بودند را رنج می‌داد.

تصمیم‌های خلق‌الساعه و همچنین عدم نظارت بر نحوه اقدامات تعاونی‌های مسکن در ابعاد مختلف در چند ده سال اخیر باعث شده بود تا رشد قارچ گونه این تعاونی‌های مسکن مشکلاتی جدی برای مردم در استان قزوین ایجاد کند.

دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم در قزوین

حل مشکل ۳۰ ساله شهرک اندیشه در قزوین

شهرک اندیشه یکی از تعاونی‌های مسکنی بود که اعضای آن گرفتار تخلف تعدادی از مدیران شهری استان قزوین شده و با چالش‌های جدی روبرو شدند.

مشکل اهالی این شهرک از زمانی شروع شد که شهرک به دو قسمت ۲۱.۵ هکتاری و ۱۵ هکتاری تقسیم شد و در حالی که اهالی بخش ۲۱.۵ هکتاری آن تمامی مجوزهای لازم برای تغییر کاربری زمین‌ها از کشاورزی به مسکونی و تجاری را کسب کرده‌اند، اعضای بخش ۱۵ هکتاری آن نتوانستند مجوز این تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی و تجاری را دریافت کنند.

مشکل اهالی اندیشه به‌قدری پیچیده بود که رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین آن را یکی از پیچیده‌ترین مشکل از جنس مشکلات تعاونی‌ها و اراضی استان قزوین می‌دانست اما سرانجام با پیگیری‌های صورت گرفته اعلایی استاندار قزوین ۲۵ مردادماه از حل مشکل این شهرک و مردم آن خبر داد.

حل مشکل ۳۰ ساله عظیمیه در قزوین

مشکل تعاونی مسکن عظیمیه نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که در استان قزوین با عمری بیش از ۳۰ سال وجود داشت و وعده‌های متوالی مدیران پیشین در رفع مشکلات آن‌ها راه به‌جایی نبرده بود.

پس از دستور استاندار قزوین برای حل این مشکل نور امیدی در دل مردم این شهرک ایجاد شد و سرانجام ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ و دقیقاً در آستانه یک‌سالگی دستور نماینده دولت سیزدهم در قزوین برای حل مشکلات تعاونی‌های مسکن عملیات اجرایی ساخت‌وساز در این منطقه آغاز شد.

حل مشکل ۸ تعاونی مسکن دیگر در قزوین

علاوه بر حل مشکل این تعاونی‌ها، مشکل مسکن در باغ عمران اقبالیه، اراضی پلاک ۳۸ اسماعیل‌آباد، تعاونی نیروی انتظامی شریفیه، اراضی گلچین در شهر الوند، فاز ۳ شهرک دانش، اراضی هفت‌سنگان قدیم و اراضی اسماعیل‌آباد نیز رفع شده و یا در شرف صدور مجوزهای نهایی است.

ساخت نخستین شهرک انرژی خورشیدی کشور در قزوین

ساخت شهرک انرژی خورشیدی یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در استان قزوین بود. این وعده که به مصوبه بیستمین سفر استانی رئیس جمهور شهید تبدیل شده بود کلنگ ساخت و اجرای آن ۲۲ خرداد با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به زمین خورد.

این شهرک در فاز نخست با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان ساخته خواهد شد. این شهرک در منطقه شال بویین زهرا ایجاد خواهد شد.

افزایش سرانه ورزشی مدارس در قزوین

دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش و مخصوصاً استان قزوین دستاوردهای درخشانی داشته است، در حوزه جذب معلم با اقدامات دولت سیزدهم، امروز در قزوین تقریباً مشکل کمبود دبیر و آموزگار حل شده است.

در سال گذشته برای تجهیز مدارس فنی و حرفه‌ای ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

سرانه ورزشی مدارس با ۵۰ درصد رشد از ۳۳ سانتیمتر به ۴۸ سانتیمتر رسید و در دولت سیزدهم ۷۴ چمن مصنوعی در مدارس استان ساخته شده و امیدواریم این تعداد به ۱۰۰ زمین چمن افزایش یابد.

تنها در سال ۱۴۰۲ نمازخانه ۲۵۰ واحد آموزشی تعمیر و تجهیز شده است که اقدام مهم و قابل‌توجهی بود.

به گزارش مهر، تعداد خدمات دولت سیزدهم در استان قزوین بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این گزارش ذکر شده و می‌توان به جرأت گفت که قزوین در دولت سیزدهم به کارگاه سازندگی بسیار بزرگ تبدیل شده بود.

بدون شک دولت چهاردهم نیز با توجه به ظرفیت‌های استان، زیرساخت‌های فراهم شده در دولت سیزدهم و همچنین استمرار اقدامات با ارزش دولت سیزدهم به شکوفایی قزوین سرعت بیشتری خواهد بخشید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ