اره موتوری‎ها لرزه بر تن جنگل و جنگلبان می اندازد

اقتصاد ایران: ساری- صدای اره برقی لرزه بر تن جنگلبان می اندازد و تاول دستان و پاهایشان، مزد عشقی است که به جنگل دارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پیری برای جنگل و درخت به معنای مرگ نیست و درخت یا سبز می میرد و یا هرگز نمی میرد زیرا جنگل بان ایرانی تمام قد برابر تخریب اراضی وقطع درخت ایستاده است.

قصه جنگل و جنگلبان قصه‌ای به قدمت چند صد میلیون سال و به عمر جنگل‌های سبز هیرکانی می‌رسد و اگر امروز نامی و نشانی از جنگل بکر هیرکانی مانده است در سایه تلاش‌های شبانه روزی او و همه جنگلبانانی است که جان دادند تا جنگل نمیرد. کارشان تعطیلی ندارد و بهار و تابستان و پاییز و زمستان نمی‌شناسد.

از یک سو با شراره‌های آتش دست پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر با قاچاقچیان و جنگل خوارانی که لوله‌های تفنگ را روی شقیقه‌هایشان می‌گذارند

از یک سو با شراره‌های آتش دست پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر با قاچاقچیان و جنگل خوارانی که لوله‌های تفنگ را روی شقیقه‌هایشان می‌گذارند اما او می‌ایستد تا هیرکان برای همیشه تاریخ بایستد.

قوت روزانه‌شان اندازه یک کف دست نان و غذای ساده‌ای است که مجبورند تا شب با آن سپری و جیره بندی کنند و رخش زیر پایشان موتورهایی است که گاه در نیمه راه کم می‌آورند و بنزین تمام می‌کنند اما او باید با کوله پشتی که بر پشت دارد خود را از صخره‌های سخت به بالادست و مناطق بحرانی و حادثه خیز برساند.

با گذر زمان پدیده قاچاق تغییر کرده و پای زنان قاچاقچی نیز به جنگل باز شده است، علاوه بر این رد پای اتباع بیگانه و خارجی نیز در تخریب طبیعت و قاچاق چوب مایه نگرانی جنگلبانان شده است. با این همه جنگلبان یک تنه باید مقابل این هجمه‌ها بایستد.

اره موتوری‎ها لرزه بر تن جنگل و جنگلبان می اندازد

رحمت از جمله جنگلبانانی که هر روز مجبور است محدوده وسیعی از عرصه‌های جنگلی را پای پیاده و یا با موتور قدیمی خود طی کند، می‌گوید: جنگلبانی عشق است، باید عاشق طبیعت باشی تا بتوانی آن را درک کنید و با کمبود امکانات و دست خالی جانت را برای درختان بدهی.

بارها قاچاقچیان چوب او را تهدید کرده‌اند و یا به سمتش حمله ور شدند و لاستیک موتورش را پنچر کرده‌اند اما او از مأموریت خطیری که داشته دست برنداشته است و سرانجام در کارزار نابرابر، پیروز خارج شده است. از شب سرد پاییزی سخن می‌گوید که قاچاقچیان با تبر و موتوری به جان درختان افتاده بودند.

رحمت ادامه می‌دهد: به اتفاق همکارم به محل وقوع جرم و قطع درختان رهسپار شدیم و در تاریکی شب قاچاقچیان چوب با تبر به سمت ما حمله ور شدند اما موفق به شناسایی آنان شدیم و چند روز بعد آنان را به چنگال قانون سپردیم.

جرایمی که بازدارنده نیست

وی می‌گوید: تاکنون همکاران زیادی در راه حفظ طبیعت و جنگل یا جان خود را از دست داده و یا زخمی شده‌اند اما حمایت‌های قانونی از آنان چندان کافی نبوده است و جرایم بازدارنده برای جلوگیری از قاچاق چوب وجود ندارد و به عنوان نمونه قطع و قاچاق یک درخت کامل هزینه چند میلیون تومانی دارد که این برای قاچاقچیان بازدارنده نیست و دوباره این عمل تکرار می‌شود.

هر ماه شماری از جنگلبانان در مناطق مختلف مازندران براثر حمله سودجویان زخمی و مجروح می‌شود و علاوه بر این در حادثه‌ای نیز متخلفان منزل جنگلبان را در آمل به گلوله بستند و هدفشان از این کار زهر چشم گرفتن از جنگلبان وظیفه شناس بود. با این همه هجمه، در حال حاضر تنها سلاح جنگلبانان برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی چوب دستی آنان و قوانین موجود نیست برای دفاع از این حافظان طبیعت دچار خلع و نوسان است.

محمد درویشیان مأمور منابع طبیعی و جنگلبان رامسری با بیان اینکه شغل جنگلبانی آهنگی زیبا دارد، به تلاش‌های جنگلبانان در راه حفظ طبیعت و عرصه‌های جنگلی اشاره و اضافه کرد: بعد از هر آتش سوزی و یا مقابله با متخلفان شاهد هستیم که دستان و بدن آنان تاول زده و زخمی شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جنگلبان تاپای جان برای صیانت از عرصه‌ها و جلوگیری از تخلفات ایستاده است، افزود: این مساله سبب شده تا در حوادث مختلف شاهد ضرب و جرح همکاران باشیم که حمایت از آنان امری ضروری به شمار می‌رود.

قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو در شرایط حساس زیست محیطی که همانند خوره و آفت به جان جنگل‌های هیرکانی با قدمت میلیون ساله افتاده است بیانگر ناکارآمدی قانون جامع جلوگیری از قاچاق چوب برای حفظ و نگهداری این عرصه‌های پراهمیت خدادادی برای نسل آینده است.

اره موتوری‎ها لرزه بر تن جنگل و جنگلبان می اندازد

یکی از روش‌های قاچاق در منطقه، بحث قاچاق چوب‌آلات با اسب یا قاطر است و برخی سودجویان با بهره گیری از اتباع بیگانه و مال داران اقدام به این کار می‌کنند.

جنگلبان واژه‌ای آشنا

جنگلبان واژه‌ای آشنا برای تمامی مردمان سرزمین بوده زیرا همواره نامش و یادش با جنگل و طبیعت گره خورده است، برای جنگلبان، که با دستان تهی اما با دل وسیع و بزرگش پهنای جنگل را در می‌نوردد تا نگاهبان صدیقی برای طبیعت باشد؛ روز جنگلبان پاسداشتی است برای تمامی زحمات و تلاش‌های جنگلبانانی که بی وقفه برای حیات و نجات جنگل از دست زیاده خواهان و سودجویان که کمر به قتل و نابودی درخت و جنگل می‌بندند.

مهرداد خزایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر نیز با اظهار اینکه جنگلبان خود را به دل حوادث و رویدادهای تلخ جنگل می‌زند تا دامن سبز جنگل و مرتعی از شعله‌های افروخته از کینه و جهالت کمتر آسیب ببیند، افزود: جنگلبانان سی سال خدمت صادقانه خود را را در زیر درختان جنگل سپری می‌کنند و با آسیب‌ها و مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی با تقدیر از تلاش‌های جنگلبانان که در خط مقدم جبهه حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در دور دسترس ترین مناطق حضور دارند، افزود: تلاش‌ها و جانفشانی‌های آنان سبب حفظ و ماندگاری عرصه‌های طبیعی و انتقال به نسل‌ها شده است.

Ranger از نظر کار معادل جنگل‌بان و محیط‌بان است و طی سال‌های اخیر پویش‌های متنوعی با عنوان من یک جنگلبان هستیم در مناطق مختلف مازندران به راه افتاد تا از تلاش‌های این قشر قدرشناسی شود.

بیش از ۱.۸ میلیون هکتار عرصه جنگلی در استان مازندران وجود دارد که صیانت آن بر عهده جنگلبانان است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ