کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در جامعه نیازمند آموزش همگانی است

اقتصاد ایران: سنندج_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی نیازمند آموزش همگانی در مورد سبک زندگی سالم و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم است.

فرزام بیدار پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آمار نگران‌کننده یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی در جهان، زنگ خطر را برای این معضل جدی به صدا درآورد.

وی افزود: درد کمر به عنوان شایع‌ترین این اختلالات، سهم قابل توجهی از دست رفتن سال‌های زندگی سالم دارد، این بیماری‌ها علاوه بر درد و رنج فردی، هزینه‌های سنگینی را به سیستم سلامت و اقتصاد کشور تحمیل می‌کنند.

وی افزود: این اختلالات سبب صدمات اقتصادی فراوان نظیر هزینه‌های درمان، غیبت ناشی از کار، بازنشستگی روز هنگام و صدمات غیر مستقیم همچون شرایط روحی و روانی به جامعه شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: هرگونه آسیب یا اختلال در استخوان‌ها، عضلات، مفاصل یا بافت‌های نرم بدن که منجر به اختلال در عملکرد طبیعی آن‌ها شود، به عنوان اختلال اسکلتی عضلانی شناخته می‌شود. این اختلالات با افزایش سن شایع‌تر شده و از درد خفیف تا ناتوانی شدید را در پی دارند لذا تشخیص زود هنگام و درمان آن می‌تواند علاوه بر کاهش دوره درمان باعث بهبود می‌شود.

علائم و علل بیماری

دکتر بیدار پور علائم شایع این اختلالات را شامل درد مزمن، سفتی مفاصل، تورم، ضعف عضلانی و کاهش حجم عضلات ذکر کرد و گفت: علل ایجاد این بیماری‌ها متنوع بوده و شامل عواملی مانند سبک زندگی نامناسب، ژنتیک، بلند کردن اجسام سنگین، حرکات تکراری و نامناسب، قرار گرفتن طولانی‌مدت در یک وضعیت ثابت، افزایش سن و نوع شغل است.

راهکارهای پیشگیری و درمان

بیدارپور با تاکید بر اهمیت پیشگیری و درمان به موقع این اختلالات، راهکارهایی همچون آموزش همگانی در مورد سبک زندگی سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، تغذیه مناسب، استفاده از تجهیزات حفاظتی در محیط کار، ارزیابی منظم سلامت کارکنان و توانبخشی به موقع افراد مبتلا را ارائه داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، همچنین استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام کار بخصوص در شغل‌های سخت و زیان آور، استفاده از تجهیزات مکانیکی متناسب با کار و کارگر، تعیین ساعات کاری متناسب با شغل، غربالگری شاغلین و معاینات سالیانه به منظور شناسایی بیماری و رفع بیماری و توانبخشی افراد دچار معلولیت یا آسیب در اسرع وقت را از راهکارهای درمان اختلالات اسکلتی عضلانی عنوان کرد.

بیدارپور به اهمیت تشخیص زودهنگام پرداخت و خاطرنشان کرد: تشخیص زودهنگام و درمان مناسب این اختلالات می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ