آتش‌سوزی در مراتع سمیرم/لاک‌پشت در آتش سوخت

اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آتش‌سوزی در مراتع سمیرم و سوختگی یک لاک‌پشت خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقوع حریق در مرتع باعث بروز خسارت به پوشش‌های گیاهی و سوختن یک لاک‌پشت در مراتع بخش مرکزی سمیرم شد.

وی با بیان اینکه این حادثه در مراتع آب سنبه واقع در بخش مرکزی شهرستان سمیرم اتفاق افتاد، ادامه داد: این آتش‌سوزی پس از یک ساعت و ۳۰ دقیقه تلاش عوامل مدیریت بحران شهرستان، یگان حفاظت از منابع طبیعی و همکاری گروه‌های محلی آتش مهار و کنترل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه علت این حادثه، خطای انسانی، گرمای شدید و وزش تندبادهای تابستانی بود، ادامه داد: در این آتش سوزی حدود ۲ هکتار از پوشش‌های علوفه‌ای، گیاهان مرتعی و بوته‌های گون خسارت دیدند و همچنین یک لاک‌پشت نیز در آتش سوخت.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری بر اثر وقوع حریق بیش از ۳۰ هکتار از مراتع سمیرم در آتش سوخته است.

شیشه فروش با اعلام هشدار مجدد در خصوص پیشگیری از وقوع حریق در مراتع به علت تداوم و تقویت الگوهای گرم تابستانی تا پایان مرداد ماه و افزایش دما بین ۲ تا ۴ درجه ادامه داد: ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه امری ضروری است.

وی گفت: تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ می‌باشد که جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادرسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در استان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که با انجام مطالعات پهنه بندی حریق ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق است و مدیریت بحران استان تاکید می‌کند به‌منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد حریق می‌شود خودداری شود.

آتش‌سوزی در مراتع سمیرم/لاک‌پشت در آتش سوخت

وی افزود: شهروندان باید نسبت به رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها توجه داشته باشند.

شیشه فروش تصریح کرد: اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرایی شده از جمله تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزش‌های کاربردی ایمنی حریق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است، گفت: وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود، همچنین باعث ایجاد آلودگی هوا، عدم تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کنترل حریق به وقوع در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب پاش در استان اقدام کند، افزود: همچنین ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان اصفهان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ