دومین رویداد آیینی «محرم شهر» تهران آغاز می‌شود

اقتصاد ایران: مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از آغاز دومین رویداد آیینی شهر تهران «محرم شهر» در میدان آزادی خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به آغاز فعالیت محرم شهر توسط شهرداری گفت: «محرم شهر»، رویدادی آیینی حماسی همراه با خلاقیت هنری است و تلاش دارد مراسم عزاداری سیدالشهدا را در دهه سوم ماه محرم و دهه اول ماه صفر زنده نگه دارد و فضای شهر تهران را امام حسینی کند. در دهه اول و دوم ماه محرم برنامه‌های متمرکزی برای مراسم عزای امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود، اما در روزهای بعدی، این فضا آرام آرام کمرنگ‌تر می‌شود. طراحی محرم شهر به گونه‌ای است که خلاهای موجود در این ایام را جبران و شهروندان تهرانی را آرام آرام به حال و هوای اربعین و سفر کربلا نزدیک کند.

وی افزود: این رویداد سال گذشته برای نخستین بار به مدت ۱۹ شب همراه با استقرار کشتی «سفینه النجاه حسینی» در میدان آزادی برگزار شد. علاوه براین، غرفه‌های متعددی از جمله صدور گذرنامه اربعین، خدمات اجتماعی، نمایشگاه ملزومات اربعینی و موکب‌های پذیرایی به ارائه خدمات به مردم پرداختند. این رویداد در نهایت با برگزاری آیین بدرقه زائران اربعین به کار خود پایان داد و استقبال خوبی را شاهد بود. امسال نیز سعی کردیم با برپایی محرم شهر علاوه بر ایجاد فضای معنوی در شهر، نیازمندی‌های مردم برای سفر زیارتی اربعین را در سطح گسترده‌تری به آنها عرضه کنیم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از ساخت کشتی سفینه النجاه در ابعاد بزرگتری خبر داد و گفت: کشتی سفینه النجاه حسینی امسال هم در میدان آزادی مستقر شده و پذیرای عموم مردم خواهد بود. این کشتی امسال در ابعادی بزرگتر و در حدود ۷۵۰ متر مربع ساخته شده تا افراد بیشتری بتوانند در آن حضور پیدا کنند. همچنین چایخانه حسینی مستقر در کشتی نیز فضای معنوی متفاوتی را فراهم کرده تا تداعی‌گر مراسم حضرت سیدالشهدا باشد.

زیبایی‌نژاد از فعالیت غرفه صدور گذرنامه اربعین در میدان آزادی خبر داد و گفت: با همکاری فراجا، سامانه برخط ثبت‌نام گذرنامه در میدان آزادی مستقر شده و به شهروندان تهرانی خدمات ارایه می‌نماید. همچنین طی مذاکره با بانک‌های اصلی مقرر شد که خدمات ارز اربعینی در میدان آزادی به شهروندان ارایه شود. موضوع قابل توجه این است که بسیاری از این خدمات اداری که در میدان آزادی تدارک دیده شده بعد از ساعت کاری است و کسانی که در طول روز به دلیل مشغله نمی‌توانند امور اداری سفر کربلا را پیگیری کنند در این فضا چنین امکانی برایشان فراهم شده است.

وی افزود: علاوه براین، نمایشگاه ملزومات اربعینی همانند سال گذشته نیازمندی‌های شهروندان برای سفر به کربلای معلی را تامین می‌کند و موکب‌های حسینی نیز به پذیرایی از مهمانان محرم شهر می‌پردازند. قصد داریم همه نیازمندی‌های تجهیزاتی و امکاناتی که یک زائر برای سفر به کربلای معلی در ایام اربعین نیاز دارد را در محرم شهر فراهم کرده و در دسترس او قرار بدهیم. یکی از برنامه‌های نوآورانه امسال، برپایی خیمه «شهر کودکان حسینی» ویژه کودکان و نوجوانان است. همچنین جمعی از مداحان و سخنوران برجسته کشور و گروه‌های آیینی تعزیه و نمایش عاشورایی با حضور در استیج محرم شهر به برپایی مجلس سوگ حسینی می‌پردازند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: «خیمه یاری» نیز برنامه دیگری است که با هدف یاری رساندن به نیازمندان توسط سازمان خدمات شهری شهرداری تهران برپا شده است. «محرم شهر» از روز سه‌شنبه ۹ مرداد در میدان آزادی آغاز شده و تا ۲۳ مرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در میدان آزادی ادامه خواهد داشت. این رویداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد با حضور مردم عزادار حسینی، شهردار تهران، رییس شورای شهر، اعضای شورا، معاونین شهرداری و جمعی از دست‌اندرکاران فرهنگی کشور به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

زیبایی‌نژاد در پایان گفت: اکثر ظرفیت های شهرداری تهران و نهادهای هم راستا در حوزه فرهنگی و اجرایی در این کار عظیم سهیم بوده و به ویژه شهرداری منطقه ۹ که میزبانی برگزاری دومین رویداد آیینی محرم شهر را عهده دار است و همچنین جمعی از نهادهای اجرایی کشور از جمله بنیاد رودکی و سازمان صدا و سیما مشارکت بسیار جدی در برگزاری این رویداد دارند. محرم شهر در قالب برنامه‌های زنده و تولیدی از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن خواهد رفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ