سهروردی فیلسوف مصور است/ او با خون خودش کتاب دیگری نوشت

اقتصاد ایران: زنجان-رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم گفت: سهروردی فیلسوف مفسر مصور است و راهی برای تبدیل معقولات به محسوسات می‌گشاید.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی جهانگیری، ظهر دوشنبه در نشست تخصصی بزرگداشت شیخ اشراق اظهار کرد: سهروردی متعلق به کشور ما بوده ولی او را غربی‌ها برای ما روایت کردند و این مایه تأسف و یک تراژدی است.

وی در مورد دلیل علاقه غربی‌ها به سهروردی خاطرنشان کرد: سهروردی فیلسوف مفسر نیست بلکه مصور است و راهی برای تبدیل معقولات به محسوسات می‌گشاید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم با اشاره به اینکه ابتکارات و اندیشه او ظرفیت حل مسائل را دارد، تصریح کرد: سهروردی مبتکر در فلسفه است و ابتکارات جدی و متکثر در فلسفه دارد. وی عنوان کرد: مشکل ما این است که پوزیتیویست تر (‌اثبات گرا) از غرب شدیم، هیچ جای دنیا سهروردی را ندارد، ولی نمی‌توانیم بهره‌مندی از آن داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه سهروردی در کنار سیر ضمیری، سیر زمینی داشت و برای اندوختن دانش به سرزمین‌های مختلفی سفر کرد، یادآور شد: او در زمانه و زمینه خود درست فهم نشد و متهم به الحاد شد و جانش را گرفتند.

وی ادامه داد: سهروردی با شهادتش و با خون خودش کتاب دیگری نوشت ولی این اثر و بُعد سهروردی در جایی روایت نمی‌شود.

استاد فلسفه دانشگاه زنجان در این نشست به ویژگی‌های فلسفه سهروردی و تفاوت آن با دیگر مکاتب فلسفی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: برخی مستشرقان ادعا کردند که فلسفه در جهان اسلام با ابن‌سینا تمام شد چون اصل فلسفه را مساوی و مساوق با روش مشایی (عقلی) قلمداد می‌کنند.

سحر کاوندی عنوان کرد: این در حالی است که در حالی است که با ظهور سهروردی، راه جدید و متفاوتی با فلسفه مشایی گشوده شد. وی با بیان اینکه روش دستیابی به حقیقت در این فلسفه با فلسفه مشایی (یونانی) متفاوت است، افزود: مطابق حکمت اشراقی، روشنایی درون، عقل را روش می‌کند، در واقع نور عقلانی پسینی است و آنچه پیشینی است روشنایی درون است.

استاد فلسفه دانشگاه زنجان تصریح کرد: فلسفه سهروردی یک فلسفه تاسیسی است اگرچه متفکرانی مثل هانری کربن معتقدند کار سهروردی بیشتر احیاگری حکمت ایران باستان (حکمت خسروانی) است.

وی منشأ و خمیره اصلی معرفت در فلسفه سهروردی را کشفی دانست و گفت: منشأ معرفت در فلسفه شیخ اشراق کسبی نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ