غذاهای مفید و مضر برای مبتلایان به سنگ کلیه

اقتصاد ایران: متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه رژیم‌های حاوی مقادیر زیاد پروتئین حیوانی می‌تواند در توسعه تشکیل سنگ‌های کلیوی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: با دریافت ویتامین سی توسط بدن، اگزالات تولید می‌شود، از همین رو مصرف مکمل‌های ویتامین سی هنگامی که نظر پزشک متخصص بر کاهش اگزالات در رژیم غذایی است، نباید صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایمنا، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: افراد درگیر با سنگ کلیه یا مستعد ابتلا به این بیماری باید میزان افزایش مایعات را افزایش دهند، میزان کلسیم کافی دریافت و میزان دریافت اگزالات را محدود کنند.

پیمان صالحی با اشاره به اینکه وجود خون در ادرار، تهوع، لرز، تب، تکرر ادرار و بی‌رنگی یا بدبو بودن ادرار می‌تواند از علائم ابتلای افراد به سنگ کلیه باشد، اظهار کرد: به طور کلی افرادی که مستعد ابتلاء به سنگ کلیه هستند باید میزان دریافت آب و مایعات خود را افزایش دهند، چراکه استفاده از مایعات کافی منجر به رقیق شدن ادرار و در نهایت ممانعت از تشکیل سنگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۵۰ درصد از مایعات دریافتی بدن در طول یک روز باید آب باشد، افزود: مصرف کلسیم برای بیماران مبتلا به سنگ‌های کلسیمی باید به میزان کنترل شده باشد، چراکه گاهی اوقات سنگ‌های اگزالاتی یا اگزالات کلسیمی به دلیل نبود کلسیم کافی در دستگاه گوارش تشکیل می‌شوند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: افراد به منظور دریافت کلسیم می‌توانند از رژیم غذایی حاوی شیر و محصولات لبنی از جمله ماست و پنیر استفاده کنند و مد نظر داشته باشند که کلسیم موجود در محصولات لبنی به طور معمول به آسانی جذب می‌شوند، اما به طور کلی سبزیجات برگ سبز حاوی مقادیر مشخصی از کلسیم هستند و با توجه به اینکه دیگر مواد آنها توانایی جذب کلسیم در بدن را کاهش می‌دهد، قابلیت جذب کلسیم از سبزیجات برگ سبز کمتر از محصولات لبنی است.

صالحی ادامه داد: افراد درگیر با سنگ کلیه نباید بیش از ۶۰ میلی‌گرم اگزالات از رژیم غذایی خود دریافت کنند، از همین رو باید مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالا یا متوسط اگزالات را کاهش دهند و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند، از جمله مواد غذایی حاوی اگزالات می‌توان به ریواس، توت فرنگی، شکلات، آجیل، چای، چغندر، سبوس گندم و اسفناج اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که سابقه سنگ‌های کلیوی دارند باید از مصرف غذاهای فرآوری شده که به آنها قند اضافه افزوده می‌شود، اجتناب کنند، گفت: این افراد همچنین باید از مصرف شکر اضافه در آماده‌سازی غذاها پرهیز و مصرف انواع شیرینی‌جات، خوراکی‌هایی که در تهیه آنها قند و شکر به کار رفته است و انواع شربت‌ها را محدود کنند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه رژیم‌های حاوی مقادیر زیاد پروتئین حیوانی می‌تواند در توسعه تشکیل سنگ‌های کلیوی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: با دریافت ویتامین سی توسط بدن، اگزالات تولید می‌شود، از همین رو مصرف مکمل‌های ویتامین سی هنگامی که نظر پزشک متخصص بر کاهش اگزالات در رژیم غذایی است، نباید صورت گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ