با نزدیک‌شدن انتخابات آمریکا، چینی‌ها برای تأمین تراشه به‌جای TSMC به سامسونگ روی می‌آورند

اقتصاد ایران: ظاهراً شرکت‌های چینی تبعات انتخابات پیش‌ رو آمریکا را سریع‌تر پیش‌بینی کرده‌اند و در حال انتقال سفارش‌های خود از TSMC به سامسونگ هستند.

تنش‌ها در حوزه‌ی فناوری میان آمریکا و چین در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال افزایش است. منابع صنعتی به نقل از Economic Daily News گزارش می‌دهند که شرکت‌های طراحی تراشه‌ی چینی با سرعت زیادی در حال سفارش تراشه‌‌های پیشرفته به شرکت TSMC هستند.

استراتژی جدید شرکت‌های چینی به‌علت پیش‌بینی اعمال احتمالی محدودیت‌های سختگیرانه‌تر از سوی آمریکا صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها با انتقال سفارش‌های تراشه‌های پیشرفته به سامسونگ، در حال ایجاد یک برنامه‌ی پشتیبان برای جلوگیری از ممنوعیت‌های احتمالی آینده آمریکا علیه استفاده‌ی شرکت‌های چینی از TSMC هستند.

بر اساس گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم TSMC، نسبت درآمد حاصل از چین از ۹ درصد در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ به ۱۶ درصد در سه‌ماهه‌ی دوم افزایش یافته است. این رقم از سایر مناطق آسیا-اقیانوسیه پیشی گرفته و چین را به دومین منبع بزرگ درآمد پس از آمریکای شمالی با سهم ۶۵ درصدی تبدیل کرده است.

طبق گزارش منتشرشده، افزایش سهم درآمد TSMC از چین در سه‌ماهه‌ی گذشته احتمالاً به دلیل نگرانی شرکت‌های طراحی تراشه‌ی چینی نسبت به فشارهای احتمالی آینده‌ی ایالات متحده است که می‌تواند مانع از ثبت سفارش نزد TSMC شود.

شرکت‌های طراحی تراشه‌ی چینی برای ذخیره‌سازی تراشه‌ها، سفارش‌های بزرگ‌تری را ثبت کرده‌اند؛ چنین وضعیتی پیش‌تر در زمان ثبت سفارش‌های سنگین HiSilicon نزد TSMC پیش از قرارگرفتن در لیست سیاه آمریکا دیده شده‌ است.

شاید شرکت‌های چینی سفارش‌دهنده‌ی پیشرفته‌ترین فرایندهای TSMC نباشند، اما از فرایند‌های نسبتاً پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که طی چندین سال توسعه یافته است. این فرایندها در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های کمک‌راننده (ADAS)، تلفن‌های همراه و محاسبات پرسرعت کاربرد دارند.

مقالات مرتبط
  • با فشار اپل، TSMC تراشه‌های پیشرفته‌تری در خاک آمریکا می‌سازد
  • نقشه راه سامسونگ و TSMC

با اینکه مشتریان چینی از همین اواخر روند سفارش نزد TSMC را سرعت بخشیده‌اند، اما با فعل کردن برنامه‌ی پشتیبان که همان انتقال منبع تأمین از TSMC به سامسونگ است، در حال جلوگیری از مشکلات احتمالی آتی مربوط به انتخابات پیش‌ روی آمریکا هستند.

منابع همچنین ذکر کردند که شرکت‌های چینی به تنوع‌بخشی هرچه بیشتر به زنجیره‌ی تأمین خود تمایل دارند؛ اما ریسک‌های پیچیده‌تری در سفارش‌ نزد شرکت‌هایی مانند اینتل در مقابل شرکت‌هایی نظیر سامسونگ وجود دارد که آن را به گزینه‌ای منطقی‌تر برای شرکت‌های چینی تبدیل می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ