خاطره وزیر علوم از پیگیری عارف برای راه اندازی یک پایگاه علمی

اقتصاد ایران: وزیر علوم با اشاره به اینکه از این پس دارایی‌های فکری دانشمندان در سامانه صدفها (صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند) ثبت می شود، گفت: اختراعات در این سامانه قابل رویت و خرید و فروش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل در آیین رونمایی از سامانه صدف ها (سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند) که امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که در این دوره مد نظر بنده بود این بود که چرا برای صنعت دارایی‌های فکری در ایران فکری نکرده ایم و برنامه ریزی برای آن نشده است؟ از سال ها قبل این دغدغه ذهنی من بود که چرا ما یاد نگرفتیم و فرهنگ ما به ما یاد نداده است، وقتی یک آلبوم موسیقی منتشر می‌شود، آن را نمی‌خریم و به‌جای آن به‌صورت غیرقانونی از آن استفاده می‌کنیم؟

وزیر علوم افزود: وقتی یک پژوهشگر یا استاد کتابی منتشر می کند، اگر بدون خرید کتاب، فایل آن را از جایی پیدا کند به این معنا است که برای دارایی های فکری نه فرهنگسازی کرده‌ایم نه برنامه محکمی داریم. اگر برای صنعت دارایی های فکری، برنامه ریزی نداشته باشیم، به این معنی است که نوآوری در کشور ما ذبح می شود و دیگر کسی خلاقیتی نخواهد داشت.

وی سامانه صدف ها را یکی از ابزارهای تبدیل علم به فناوری عنوان کرد و گفت: وقتی دانشی ارزش تبدیل به فناوری را دارد، قابل خرید و فروش است. در گذشته فقط ثبت اختراع انجام می شد اما محصولات قابل دسترس نبود و امروز با راه اندازی سامانه صدف ها، محصولات قابل دسترسی است. در واقع طراحی این سامانه برای این بود که تمام اختراعات در سامانه ثبت و تبدیل به معدن دانش و فناوری شود. از این پس تمامی ثبت اختراعات ملی و بین المللی دانشمندان در این سامانه نمایه و دسته بندی می شود.

زلفی گل ضمن تاکید بر اینکه ۵ اولویت برای وزارت علوم مشخص کرده بودیم که یکی از آن اولویت ها، آموزش، پژوهش و برون داد هدفمند بود، گفت: این سامانه در راستای بروندادهای هدفمند حرکت کرده است و در کنارش نیاز محور کردن تحقیقات را به دنبال دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه سامانه صدفها، فعالیت اندیشمندان و دانشمندان را نیاز محور می کند، گفت: وقتی دانشمندان و دانشجویان ما می بینند که پایگاهی وجود دارد که ثبت اختراع در آن صورت می گیرد و اسم افراد نمایان می شود، آن‌ها هم یاد می گیرند که نتیجه پایان نامه، رساله دکتری و یا مقاله خود را که ارزش تجاری دارد، ثبت اختراع کنند. انگیزه برای نوآوری از دیگر کارکردهای این سامانه به شمار می رود و افراد از این پس اگر نوآوری داشته باشند، در این سامانه آن نوآوری به اسمشان ثبت می شود.

وزیر علوم به خاطره ای از جلسه محمدرضا عارف معاون اول رییس جمهور با نخبگان در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و گفت: در سال ۸۳ نخبگان جلسه‌ای با دکتر عارف داشتند، من در آن جلسه این موضوع را مطرح کردم که در کشور پایگاه نمایه‌سازی مقالات فارسی (ISC) نداریم و پیشنهاد راه اندازی پایگاه را مطرح کردم و دکتر عارف پیگیری کرد.

وی ضمن بیان این مطلب که با پیگیری‌های دکتر عارف اساسنامه آن در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد و دولت عوض شد، تصریح کرد: بنده به دکتر زاهدی گفتم این پایگاه راه‌اندازی شود و این کار محقق شد، این پایگاه در حال حاضر جایگاه بالایی دارد.

زلفی گل با بیان اینکه اختراعات در این سامانه قابل خرید و فروش است، اظهار کرد: یک نظام سنجش و انگیزش جدید هم برای علم و فناوری محسوب می شود جون وقتی ثبت اختراع در این سامانه انجام می شود،

وزیر علوم با بیان اینکه در علم مالکیت مطرح نیست، گفت: وقتی نتیجه علم در قالب مقالات منتشر می شود، در واقع این علم به دانش اجتماعی تبدیل می شود و همه می توانند از آن بهره مند شوند اما وقتی که یک دانشی ارزش تبدیل به تکنولوژی، تجهیزات و خدمت جدید را دارد، قابل خرید و فروش است. بنابرین در ثبت اختراع مالکیت مطرح است و از این پس وقتی مالکیت فکری دانشمندان در سامانه ثبت می شود، شهروندان نیز می توانند از آن مطلع شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ