روش‌هایی ساده برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

اقتصاد ایران: ایمنی کامل در برابر نور خورشید ممکن نیست، اما راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند آسیب‌های احتمالی ناشی از اشعه فرابنفش خورشید را به حداقل برسانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، اشعه ماوراء بنفش (UV) نوعی انرژی است که به طور طبیعی توسط خورشید آزاد می‌شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به DNA سلول‌های پوست آسیب برساند و باعث سرطان پوست شود. این روزها که گرمای هوا و تابش نور خورشید شدید است، بهتر است در صورت خروج از منزل، تمام نکات محافظتی را رعایت کنید تا اشعه فرابنفش، سلامت پوستتان را تهدید نکند.

حتی اگر در خانه هستید و در معرض تابش نور خورشید قرار دارید، بهتر است به پوست صورت و بدنتان ضد آفتاب بزنید و هر چند ساعت یکبار آن را تمدید کنید. شاید فکر کنید در محیط داخلی خانه از آسیب‌های اشعه خورشید در امان هستید، اما لازم است بدانید اشعه یو وی خورشید می‌تواند از روزنه درها و پنجره‌ها وارد محیط شود. این اشعه حتی از شیشه هم قابل عبور است. به همین دلیل، متخصصان پوست توصیه می‌کنند حتی اگر در خانه هستید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت شود.

سایر روش‌ها برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید عبارتند از:

۱) در سایه بمانید

بهترین راه برای دور ماندن از اشعه ماوراء بنفش این است که از قرار گرفتن طولانی‌مدت در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. زمانی که در خارج از منزل هستید، به خصوص زمانی که آفتاب شدیدتر است، سعی کنید زیر درختان و سایه‌بان‌ها بمانید یا از چتر و کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. توجه داشته باشید حتی زمانی که در سایه هستید، اشعه ماوراء بنفش همچنان می‌تواند با انعکاس از سطوح دیگر به شما برسد، بنابراین رعایت نکات حفاظتی دیگر هم لازم است.

۲) لباس‌هایی بپوشید که کاملاً پوستتان را بپوشاند

زمانی که زیر نور آفتاب هستید، لباسی بپوشید که پوستتان به خوبی را کاور کند. توجه داشته باشید که البسه تمام اشعه‌های UV را مسدود نمی‌کند؛ به عبارتی اگر بتوانید نور را از پشت پارچه ببینید، به این معناست که اشعه ماوراء بنفش از آن عبور می‌کند.

پیراهن‌های آستین بلند، شلوارها و دامن‌های بلند می‌توانند از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. هرچند پارچه‌های ضخیم‌تر خیلی برای فصل گرما مناسب نیستند، اما در برابر اشعه یو وی محافظت بهتری ارائه می‌دهند.

۳) ضد آفتاب را تمدید کنید

کرم ضد آفتاب با فیلتر کردن نسبی اشعه ماوراء بنفش، به محافظت از پوست کمک می‌کند. در استفاده از کرم ضد آفتاب دست‌ودلباز باشید و مطمئن شوید که تمام قسمت‌های پوست که در معرض نور خورشید است، از جمله صورت، گوش‌ها، گردن، بازوها، سطح پاها و پوست سر، با ضد آفتاب پوشیده شوند. هم‌چنین استفاده از کرم‌های مخصوص لب که حاوی ضد آفتاب هستند، از لب‌ها در برابر صدمات ناشی از اشعه خورشید محافظت می‌کنند.

به یاد داشته باشید که هیچ کرم ضد آفتابی نمی‌تواند به طور کامل از شما محافظت کند. حتی اگر از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده می‌کنید، به این معنی نیست که می‌توانید مدت بیشتری زیر نور خورشید بمانید. ضروری است کرم ضد آفتاب را حداقل هر دو ساعت یکبار تمدید کنید.

۴) از عینک آفتابی استفاده کنید

استفاده از عینک آفتابی، چشم‌ها و پوست اطراف آن را در برابر اشعه ماوراء بنفش ایمن نگه می‌دارد. تحقیقات نشان داده است که تابش مستقیم نور خورشید به چشم‌ها، برای سلامت بینایی خطرناک است و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهد.

منابع: cancerresearchuk ،cancer

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ