به‌دنبال سفر ملونی به پکن؛ ایتالیا به ریل همکاری با چین برمی‌گردد

اقتصاد ایران: نخست وزیر ایتالیا پس از امضای طرح عملیاتی سه ساله با چین در نخستین سفر رسمی‌اش به این کشور از زمان روی کار آمدن، نسبت به احیای همکاری با پکن متعهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که برای نخستین بار بعد از روی کار آمدن به چین سفر کرده است، متعهد شد تا همکاری با پکن که به دلیل فشارهای آمریکا متوقف شده بود را از سر بگیرد.

ملونی که از سال ۲۰۲۲ در مقام نخست وزیر ایتالیا، دولت راست‌گرای این کشور را رهبری می‌کند، در جریان دیدار با «لی چیانگ» نخست وزیر چین و همگام با تمایل رم برای بهبود روابط تجاری با پکن، این خبر را اعلام کرد. این در حالی است که ایتالیا پارسال تحت فشارهای آمریکا از پروژه سرمایه‌گذاری زیرساخت پیشتاز چین که شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور آن را ارائه کرده است، خارج شد.

نخست وزیر ایتالیا همچنین گفته که سفر پنج روزه‌اش به چین «نمایش تمایل رم برای آغاز مرحله‌ای جدید به منظور راه‌اندازی مجدد همکاری‌های دوجانبه» بوده است. طرح عملیاتی بین این دو کشور، با هدف آزمودن قالب‌های جدید همکاری منعقد شده است.

ملونی پیش‌تر گفته بود که تفاهم‌نامه همکاری صنعتی منعقدشده بین رم و پکن، بخش‌های صنعتی راهبردی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر را شامل می‌شود.

چیانگ نیز در این دیدار بر همکاری دوجانبه سودمند بین دو کشور در زمینه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در حوزه‌های کشتی‌سازی، هوافضا، انرژی‌های نوین، هوش مصنوعی تاکید کرد.

ایتالیا در سال ۲۰۱۹ به عنوان تنها کشور عضو گروه هفت، به پروژه کمربند و جاده جاده چین پیوست و پارسال نیز تحت فشارهای آمریکا ناشی از نگرانی‌های این کشور درباره جهش اقتصادی پکن، از این پروژه خارج شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ