دیابت باعث بوی بد دهان می شود؟

اقتصاد ایران: افراد مبتلا به دیابت اغلب از بوی بد دهان شکایت می کنند که می تواند یک موضوع ناراحت کننده و شرم آور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، افراد مبتلا به دیابت اغلب از بوی بد دهان شکایت می کنند که می تواند یک موضوع ناراحت کننده و شرم آور باشد. سطح بالای قند خون می تواند منجر به تجمع کتون ها در بدن شود که می تواند باعث ایجاد بوی میوه ای یا استون مانند در تنفس شود.

درک ارتباط بین دیابت و بوی بد دهان و بررسی درمان های موثر، می تواند به افراد در مدیریت این علامت ناخوشایند کمک کند.

علل بوی بد دهان در دیابت

سطح قند خون بالا

افراد مبتلا به دیابت اغلب از بوی بد دهان به دلیل سطح بالای قند خون رنج می برند. وقتی قند خون به خوبی کنترل نشود، می تواند منجر به افزایش گلوکز در بزاق شود. باکتری های موجود در دهان از این قند تغذیه می کنند و محصولات جانبی بدبو تولید می کنند که منجر به بوی بد دهان می شود.

کتون ها و کتواسیدوز

وقتی بدن به دلیل کمبود انسولین قادر به استفاده از گلوکز برای تولید انرژی نباشد، شروع به تجزیه چربی برای تهیه سوخت می کند.

این فرآیند کتون‌هایی را ایجاد می‌کند که اسیدی هستند و می‌توانند بوی میوه‌ای منحصربه‌فردی در تنفس ایجاد کنند. در موقعیت های جدی، این وضعیت به عنوان کتواسیدوز دیابتی (DKA) شناخته می شود که یک عارضه بالقوه تهدید کننده زندگی دیابت است. همانطور که در سال 2020 بیان شده است، یکی از علائم DKA افزایش سطح کتون در نفس است که می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

بیماری پریودنتال

افراد مبتلا به دیابت به دلیل اختلال در عملکرد ایمنی و کاهش توانایی در مبارزه با عفونت ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پریودنتال (لثه) هستند. یک گزارش در سال 2013 نشان می دهد که تقریباً یک سوم افراد مبتلا به دیابت از بیماری های پریودنتال رنج می برند. بیماری لثه می تواند باعث بوی بد دهان در نتیجه عفونت باکتریایی شود.

خشکی دهان

افراد دیابتی ممکن است خشکی دهان را تجربه کنند. وجود بزاق برای تمیز نگه داشتن دهان با شستشوی ذرات غذا و باکتری ها ضروری است. بزاق ناکافی می تواند باعث تجمع ذرات غذا و باکتری شود که می تواند منجر به بوی بد دهان شود. علاوه بر این، داروهای تجویز شده برای مدیریت دیابت نیز می توانند به خشکی دهان منجر شوند.

راهکارهایی برای رفع بوی بد دهان در دیابت

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

بهداشت خوب دهان و دندان برای همه ضروری است، اما برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت بیشتری دارد. از این رو، حداقل دو بار در روز دندان های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان مسواک بزنید تا ذرات غذا پ پلاک ها از بین برود. استفاده از دهانشویه ضد میکروبی نیز می تواند به کاهش باکتری های دهان کمک کند.

هیدراته بمانید

هیدراته ماندن در طول روز دهان شما را مرطوب نگه می دارد و به شستشوی ذرات غذا و باکتری ها کمک می کند. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات های بدون قند نیز می تواند تولید بزاق را تحریک کند که به مبارزه با خشکی دهان و بوی بد دهان کمک می کند.

سطح قند خون را کنترل کنید

حفظ سطح قند خون در محدوده هدف برای سلامت کلی و کاهش بوی بد دهان بسیار مهم است. توصیه های پزشک خود را در مورد رژیم غذایی، ورزش و دارو برای حفظ سطح قند خون ثابت دنبال کنید. نظارت منظم می تواند به شما کمک کند تا نوسانات قند خون را به سرعت شناسایی و برطرف کنید.

معاینات منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید

مطمئن شوید که به طور منظم برای تمیز کردن و معاینات حرفه ای به دندانپزشک خود مراجعه می کنید. همچنین به دندانپزشک خود اطلاع دهید که دیابت دارید تا بتواند مراقبت های مناسب و نظارت بر هر گونه علائم بیماری پریودنتال را انجام دهد. تشخیص و درمان زودهنگام بیماری لثه می تواند از بدتر شدن آن و ایجاد بوی بد مداوم جلوگیری کند.

از مرطوب کننده های دهان استفاده کنید

اگر دچار خشکی دهان هستید، ممکن است از جایگزین‌های بزاق یا مرطوب‌کننده‌های دهانی که بدون نسخه در دسترس هستند استفاده کنید. این محصولات می توانند به مرطوب نگه داشتن دهان و کاهش خطر بوی بد دهان ناشی از خشکی دهان کمک کنند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی متعادل برای مدیریت دیابت و جلوگیری از بوی بد دهان ضروری است. از غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید، زیرا می توانند باکتری های دهان را تغذیه کرده و باعث بوی بد دهان شوند. در عوض، یک رژیم غذایی متنوع که شامل میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل است را در اولویت قرار دهید. غذاهای سرشار از فیبر می توانند با تحریک تولید بزاق و کاهش تجمع پلاک به تمیز نگه داشتن دهان شما کمک کنند.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند بوی بد دهان را تشدید کند و به بیماری لثه منجر شود. اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را کنار بگذارید. متخصص شما می‌تواند منابع و استراتژی‌هایی را برای کمک به شما در ترک سیگار ارائه دهد که هم سلامت دهان و هم سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ